Als er in de jachthaven een boot binnenloopt, wordt door omstanders meestal hulpvaardig bijstand aangeboden bij het aanmeren, even afhouden, een lijntje aanpakken, een lijntje om een kikker op de steiger leggen. Waarna de binnenloper of z'n personeel de lijn op het schip terug krijgt, en vastmaakt, of 'belegt' in scheepstermen. Klinkt zo simpel. Maar intussen kan ik wel een boek schrijven over de capriolen die uitgehaald worden, en hoe de hulpvaardige omstanders worden opgezadeld met problemen.
Het begint al met discussie van de aankomers waar ze zullen gaan liggen. Je zou denken, dat bedenkt de schipper van tevoren, instrueert z'n personeel en vaart rechtstreeks naar de gekozen plek. Bij ervaren schippers gaat dat ook zo. Bij de minder ervaren of minder begaafde schippers slaat de paniek toe, als stroom, dwarswind of een simpelweg verkeerde roerstand, het schip een andere richting opsturen dan de schipper vooraf bedacht had.
Onvoorspelbare reakties zijn dan het gevolg, Gevoelige bediening van de gashendel is er meestal niet meer bij, soms moet je als hulpverlener snel wegspringen om het vege lijf te redden. Met als gevolg krassen op de boot en de ziel en het zelfvertrouwen van de schipper. Meestal hoe groter de boot, hoe groter de idioot. Pas vooral op met motorboten met een KNMC vaantje. Mijn broer Marc zei altijd dat is de 'Kan Niet Manoevreren Club'.
Bij het personeel aan boord gaat het soms niet veel beter. Ze kijken om zich heen, wachten af wat de schipper nu weer gaat doen, of zijn bezig met een schietgebedje. Sommigen staan klaar met een kluwen touw waar een Gordiaanse knoop nog heilig bij is, en werpen die toe aan de hulpverleners op de steiger, zo van zoek dat even uit. Anderen realiseren zich pas als de boot aan de kant komt, waarvoor ze daar staan en gaan driftig op zoek naar een passend touwtje, terwijl intussen de omstanders onhandig de boot aan preekstoel of verschansing staan vast te houden.
Maar er komt altijd een moment dat een door het bootpersoneel aangegeven lijn, door omstanders op de steiger rond een bolder wordt geleid, en dan wordt terugegeven naar de boot. Die dan op de boot belegd moet worden. Tja wat doe je dan. Je ziet de fraaiste touwstructuren ontstaan waarvan je jezelf afvraagt of die ooit nog te ontwarren zijn. Terwijl er een simpele methode is, waar je met een paar snelle handgrepen een lijn rond een kikker belegt. Op de site van de jeugdzeil academy wordt dat haarfijn uitgelegd en in beeld gebracht (klik op het plaatje). Doe er je voordeel mee.
Zie ook hier
Hoe het niet moet, zie je hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten