dinsdag 14 juni 2022

Makkum - Vlieland

De onstuimige maandag qua wind, was een goede reden om gisteren een rustdagje in te plannen. Temeer omdat de weersverwachting voor de rest van deze week er prachtig uitziet. Ook qua getij en stroming komt een dagje uitstel beter uit (het hoogwater valt iedere dag ruwweg een uurtje later). Het geeft ons de tijd de boot na een hectische week weer op orde te brengen. In de Marina Makkum zijn leenfietsen  beschikbaar met fietstassen, we maken daar dankbaar gebruik van om bij de plaatselijke Jumbo de scheepsvoorraad aan te vullen. En met een waterkraan voor de deur kunnen we onze 120 liter watervoorraad eenvoudig verversen.

Op dinsdag vertrekken we voor negenen, en bunkeren bij het tankstation van de Marina GTL-diesel in onze vrijwel leeggevaren brandstoftank. De sluis van Kornwerderzand ligt op niet te grote afstand, tegelijk met ons vertrekken er flink wat schepen in die richting. Waarschijnlijk aangelokt door de prima weersvooruitzichten.

Eenmaal onderweg horen we via de marifoon dat er problemen zijn met de op afstand bediende bruggen achter de sluis, de camera's zijn uitgevallen. Er moet een mannetje naar toe om de veiligheid te kunnen garanderen. Hebben we al eerder in Haarlem meegemaakt tijdens deze vakantie.

Bij aankomst voor de sluis adviseert de sluiswachter, in verband met de wachttijd, iedereen aan te leggen bij de wachtplaats aan het remmingswerk. Als we een aangelegd schip van onze lengte uitzoeken om aan vast te maken, begint de schipper van een grote zeilboot als een proleet te gillen dat we hem niet voorbij mogen varen, omdat hij eerder de sluis in mag. Irene legt geduldig uit dat onze handelwijze de standaard is, en we hem straks netjes voor laten gaan. Uiteindelijk wordt in twee sluiskolken geschut, en is iedereen vrijwel gelijktijdig op de Waddenzee.

We hebben een uur verspeeld met het gedoe rond de bruggen, reden dat we richting Harlingen via de vaargeul de Boontjes, nu de al lopende ebstroom flink tegen hebben. De wind komt in plaats van uit het Oosten (zoals eerder voorspeld), uit het Westen. Op de motor, met de genua uitgerold, maken we in eerste instantie toch flinke voortgang, maar als de route in westelijke richting afbuigt, wordt het worstelen met de wind, en halen we uiteindelijk de genua binnen. Niet alleen de windrichting, maar ook de windkracht is niet goed voorspeld. Het waait stevig, en wind tegen stroom geeft vervelende golven. Pas als we ter hoogte van de zandplaat Richel komen, worden wind en golven rustiger, maar daarna komen we de vanaf de Noordzee binnenrollende golven tegen.

Tegen een uur of drie lopen we, dwars door  de nog gierende ebstroom, de jachthaven van Vlieland binnen ! Het is onverwacht druk daar, maar voor onze lengte is er nog plaats aan de H-steiger. Na het maken van een wandelingetje op het strand en langs de haven, vinden we dat we wel een ijsje verdiend hebben. In het havenkantoor boeken en betalen we onze plek tot a.s. maandag. Dan zien we verder, waarschijnlijk wordt Texel onze volgende halte.