donderdag 23 juli 2015

Anarchisme op het water


 Woensdag 23-7. Vandaag willen we proberen Willemstad te bereiken. Een grote afstand, met een paar vervelende obstakels die voor veel vertraging kunnen zorgen : de spoorbrug bij Alphen en Gouda, de Stormvloedkering bij Krimpen aan de IJssel, en de spoorbrug bij Dordrecht. Bij vertraging krijgen we bovendien de stroom flink tegen op de Noord en de Oude Maas.
Het begint in ieder geval goed :  de zon schijnt, en even voor achten is de havenmeester al paraat om de klapbrug, die toegang geeft tot de haven, te bedienen. Met de harde westenwind is het lastig in de krappe haven te manoeuvreren, maar geen probleem, we vertrekken.

Net als we bezig zijn de haven te verlaten, zien we al een zeilboot passeren richting Alphen, dat is gunstig, als je met z’n tweeën bent draaien de bruggen sneller dan wanneer single bent. In de verte uit het noorden zien we een konvooi van wel negen zeiljachten aankomen, de slechte zeeweer verwachting zorgt voor drukte op de Staandemastroute. Met een beetje  geluk kunnen we die voorblijven. De eerste brug heeft al gedraaid voor de vroege passant, maar bij de tweede brug sluiten we bij hem aan.  

Bij de bruggen die op afstand worden bediend, staan meerdere camera’s die registreren wat er rond een brug gebeurt. De brugwachters zitten vaak heel ergens anders, je moet ze per marifoon aanroepen. En als ze je dan zien, en ze zijn niet druk met andere bruggen, wordt er meestal vlot gedraaid. Onze voorligger blijft heel ver voor de brug al stilliggen, en vertikt het om z’n marifoon te gebruiken, bij de verdere bruggen in Alphen duurt het op die manier heel lang voor er gedraaid wordt. We varen hem voorbij, gaan voor de te openen brug liggen en vragen een opening, de brugwachter meldt dat hij ons gezien heeft en draait de brug.  Zo simpel is dat. Vlak na Alphen, als we de Gouwe opdraaien, ligt een hefbrug, met op enige afstand een spoorbrug.

Het konvooi is ons inmiddels opgelopen, er zitten een paar Belgen bij met grote boten die de overduidelijk de indruk wekken haast te hebben.  Ik vraag als eerst aankomende een opening aan, heb nog even een conversatie met de brugwachter hoe hoog de hefbrug moet worden geopend. Dan stort de massa boten met flink het gas erop zich door de brugopening, terwijl overduidelijk de lage spoorbrug op een paar honderd meter afstand dicht is. Het konvooi verdicht zich tot een kluwen, terwijl er ook nog een binnenvaartschip tussendoor komt dat vlak voor de spoorbrug moet aanleggen. Met de harde wind schuin van voren vergt het enige stuurmanskunst om niet dwars in het vaarwater te komen liggen. Die kunst zijn een aantal duidelijk niet meester, sommigen leggen aan, wat de beste optie is, maar het aantal ligplaatsen is zeer beperkt. Een Bavaria komt ons zeer snel achterop varen, ik zie in gedachten zijn boeg al de Chip in tweeën splijten. Ik maak volgens Irene te onvriendelijk duidelijk dat hij zich gedeisd moet houden, maar ik kan slecht tegen zoveel onbenul. De brug is dicht, blijft voorlopig dicht en die gaat geen moment eerder open door met z’n elven tegen de brug te gaan aanliggen.

We hebben intussen veel tijd verloren, en het halen van de opening van de spoorbrug in Gouda wordt bijna onmogelijk. Als deze spoorbrug eindelijk draait, gaat bij de Belgen het gas er vol op, ook als er een maximum snelheid van 6 km/h wordt aangegeven in verband met woonboten die er liggen. De koffiekopjes vliegen daar waarschijnlijk van tafel. Ze zijn zoveel eerder bij de volgende hefbrug, dat die al weer sluit als de rest van het konvooi aankomt, dat levert weer de nodige vertraging op, want de brug gaat pas opnieuw open als het verkeer, dat voor de brug staat te wachten, is weggewerkt. De spoorbrug in Gouda halen we al niet meer, we moeten sowieso twee uur daar wachten, dus tuffen we op ons gemak verder en laten het konvooi voortrazen.

Als we bij de wachtplaats voor de spoorbrug aankomen, ligt iedereen te wachten, een paar van de allersnelsten hebben de spoorbrugopening kennelijk wel gehaald en zijn zo beloond voor hun asociale gedrag. De spoorbrug kan in verband met het drukke treinverkeer maar kort open. In tegenstelling tot andere bruggen varen de boten hier van twee kanten tegelijk door de brug, dat doe je zoals duidelijk aangegeven met borden, door netjes achter elkaar door de brug te varen. Maar dit konvooi houdt niet van regels, we gaan driedik door de brug. In de Juliana sluis ligt iedereen weer bij elkaar, de eerstaankomenden zijn halverwege de sluis gaan liggen, maar daar kijken we niet meer van op.

Na de sluis komen we op de Hollandsche IJssel, een prachtig getijdevaarwater dat zich door het zeer Hollandse landschap kronkelt. Helemaal in de geest van vandaag komen we net te laat voor de brugopening in de stormvloedkering bij Krimpen aan de IJssel. We moeten een uurtje wachten, dat geeft tijd voor bak koffie. Na de opening bevinden we ons op de Maas aan de oostzijde van Rotterdam, we zien de skyline met de allesoverheersende Brienenoordbrug zich majestueus tegen de horizon aftekenen. Het scheepvaartverkeer is erg druk hier, het vaarwater is dan ook erg onrustig. Het lijkt de Noordzee wel ! Bij Kinderdijk draaien we de Noord op, de tegenstroom is hier ruim twee knopen. De tocht richting Dordrecht gaat zo een eeuwigheid duren, wij draaien bij Ridderkerk de jachthaven St Joris in voor een overnachting.

Het is een kleine jachthaven, ooit met zelfwerkzaamheid van de leden gesticht in 1952. Er  liggen veel oudere motorboten, sommige  duidelijk zelf gebouwd. Intussen is hier en daar wat achterstallig onderhoud ontstaan.  Het getijverschil hier is rond de meter, wij hebben nu bij opkomend tij nog  maar net voldoende water onder de kiel. De schepen aan de tegenoverliggende containerkade die bij het aanleggen hek- en boegschroeven gebruiken, blazen het slik zo de jachthaven in. Bij het steeds drukker wordende containervervoer is de jachthaven ten dode opgeschreven, zeker in combinatie met de vergrijzing van het ledenbestand.

Op de fiets moet ik eerst de voedselvoorraad aanvullen, voordat de scheepskok weer een van haar heerlijke creaties kan bereiden. Vanavond staat Spaghetti Carbonara op het menu. Verder is hier niets te beleven, er is uiteraard geen WIFI hier, we moeten de databundel uit onze abonnementen aanspreken. Morgen gaan we op een comfortabele tijd voor de stroom verder richting Dordrecht.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten