donderdag 25 juni 2015

Terschelling

Donderdag 25-6. We hebben er lang op moeten wachten, maar dit belooft een zomerse dag op de Wadden te worden. In de ochtend doen we nog even boodschappen en snuiven voor het laatst de Vlielandse duin- en bosgeuren op. Als we langs de Wadkant van het dorp terugfietsen, zien we een vlakke Waddenzee en een matige ZW wind, alle ingrediƫnten voor een mooie tocht van Vlieland naar Terschelling. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd de meest recente info over de diepte van het Schuitengat te vinden, maar verder dan 3 cm droogvallend bij LAT ( = 1,45 m bij NAP) kom ik niet. Vandaag is doodtij, met de laagste waterstand deze week, maar er wordt in verband met de windrichting een verhoging van 16 cm voorspeld. Dat zijn minnen en plussen.

De uitdaging is groot om de route te varen, en onder deze weersomstandigheden kan er weinig misgaan, als het te ondiep blijkt keren we terug en nemen we alsnog de geijkte route. Dus we proberen het gewoon. Vanaf Vlieland hebben we flink de stroom mee, we varen alleen op de genua, te vroeg op de ondiepte kunnen we niet hebben. HW is om 15:56.Als ik de Brandaris oproep om de actuele waterstand op Terschelling te vragen, zijn we niet verstaanbaar. Vreemde zaak, we moeten alle verbindingen maar eens controleren, want de ontvangst is prima, het zenden gaat niet goed. Tot nu toe was dat geen probleem.

Tussen een Noordkardinaal en de eerste gele ton SG-A varen we dan rond 14:15 (1:41 voor HW) het Schuitengat binnen. Groot is de verbazing als de dieptemeter niet onder de 2,5 meter diepte komt, en al gauw na de SG-C in de richting van 8-10 meter oploopt. Aan de kleur van het water is duidelijk te zien, dat we tussen een aantal zandbanken door varen. De haveningang van Terschelling ligt al snel voor ons, in ruim een uurtje zijn we over van Vlieland naar Terschelling ! De gevaren route in hieronder opgenomen.

De jachthaven Dellewal ligt helemaal achter de gemeentehaven, hier waren we in 2008 voor het laatst. Aan steiger 3 is net een plaatsje vrijgekomen, we passen er bij wijze van spreken met de schoenlepel tussen. Voor en achter nauwelijks een meter ruimte, maar wij zijn er erg content mee. We kijken zo de Waddenzee op. We boeken bij de vrouwelijke havenmeester voor 4 nachten, voorlopig gepland vertrek is maandag 29 juni. Alles is hier inclusief in het havengeld, stroom, water, WIFI, zelfs de wasmachines en wasdrogers zijn onbeperkt kosteloos te gebruiken. We pakken de vouwfietsen uit en genieten van een wijntje in de zonnige kuip. Het rijtje stickers waarmee je aangeeft het havengeld betaald te hebben, breidt zich uit. Texel, Vlieland, Terschelling, een mooie reeks !