donderdag 11-6. Het belooft weer een mooie dag te worden,
jammer dat de wind voor ons uit de verkeerde hoek waait (NNO), precies uit de richting van onze
route langs de kust. Voor het deel van de tocht door het Slijkgat naar het westen is het wel prima. De brandstoffilters vervang ik voor vertrek
preventief, je weet maar nooit wat er na vorig jaar nog aan viezigheid in de leidingen en de
rest van het systeem is blijven zitten, en op zo'n naar verwachting pittige tocht wil je geen
risisco lopen van een haperende motor.
We vertrekken om kwart voor tien uit de Marina Stellendam,
De Marina ligt aan de zoete kant van de Haringvlietdam, om op zee te komen moet
je door de Goereese sluis. Dat kost een kleine drie kwartier, maar dan kan de
genua uit en spoelen we met de stroom mee het Slijkgat in. Tussen de vele
grillige zandbanken door kronkelt de vaarweg zich richting zee. Als we de MV
boei bij het begin van de nieuwe Maasvlakte bereiken, moet de genua worden ingerold. Vanaf dit punt gaan we recht in de
wind en moeten we het drukke vrachtverkeer in de Maasgeul passeren.
De golven hier zijn al indrukwekkend qua hoogte, maar het
karakter van de golven is nog heftiger. Hier kolkt de noordgaande stroom over
ondieptes, stort zich in de diepe Maasgeul, en komt daar de snelle uitgaande
stroom van de Waterweg tegen. De afgelopen dagen heeft het hard gewaaid, de
deining daarvan zit nog in het water, en dat alles wordt nu ook nog aangewakkerd
door een windkracht 5. Het lijkt wel of er iemand met een slagroomklopper bezig
is, de Chip springt als een jong veulen over de metershoge golven en neemt veel
water over. Het lijkt wel of we in een achtbaan zitten. Windfinder voorspelde
een golfhoogte van rond een meter, maar zit er dus goed naast.
We melden ons zoals verplicht aan bij de Verkeerscentrale Maasmond,
die ons op de radar gaat volgen. We moeten uitwijken voor een lange sleep die
in de Maasgeul zit, en net op dat moment loopt het toerental van de motor
terug. Ik denk even aan een luchtbel die is achtergebleven bij de filterwissel, open het
motorluik en ontlucht de zaak, maar lucht is niet het probleem. Er is nog een
mogelijkheid : rotzooi in de schroef ,
er drijft hier van alles in het water. Plotseling zijn we kennelijk de troep kwijt, en draait de
motor weer als tevoren, en kunnen we ons concentreren op de oversteek. We
hebben de stroom mee, maar door de geweldige golven wordt de snelheid sterk beïnvloed,
het duurt een eeuwigheid voor we de geul zijn gepasseerd. Vlak achter ons stuift
een oceaanreus de Waterweg op.
Als we de Maasgeul achter ons hebben gelaten, nemen de
golven iets af maar het blijft een heksenketel. Het is dan nog 10 mijl naar
Scheveningen, dat we aan de horizon al kunnen zien liggen. De stroom begint nu enigszins tegen te lopen, dat wordt nog dik twee uur varen. Irene is wat witjes om
de neus en gaat op de kuipbank liggen. De broodjes blijven gelukkig binnen. De blik
gaat voor de schipper in dit soort omstandigheden op oneindig, langzaam zie je de
nog te varen afstand afnemen en op zo’n drie mijl afstand van de haven tekenen de
contouren van de havenmond zich steeds duidelijker af. Voor het binnenlopen melden we ons bij de Verkeerscentrale
Scheveningen, we mogen naar binnen. Eenmaal tussen de pieren heerst er een
onwerkelijke rust, Irene komt weer tot leven. Deze tocht kunnen we bijschrijven als een van
heftigste die we ooit hebben gemaakt.
marina Scheveningen |
de rouite volgens Marinr traffic |
Leuk verhaal, Cee en Irene.
BeantwoordenVerwijderenVorige week hebben wij met onze Etap 28S, een tocht makend van Colijnsplaat naar Heeg (Friesland) hetzelfde traject gevaren. Wij vonden het een erg mooi tocht. Omdat wij rustiger weer hadden, 3 a 4 Beaufort en de vrige dag weinig wind, was de zee vrij rustig en hadden wij een veel rustigere tocht dan jullie. Het was wel opkruisen in het Slijkegat.
Groet, Hans Mulders (Akwa-duck).
Dank hans, voor je reactie. Wij hebben ook rustige tochten gehad, dit was een van de uitzonderingen.
Verwijderen