vrijdag 10 augustus 2012

Scheveningen

Vrijdag - Vanmorgen zijn we van IJmuiden naar Scheveningen gevaren. Het vertrek viel vroeg, om 5:00 in verband met het tij. Eigenlijk hadden we nog eerder moeten vertrekken, maar dat vonden we te gek. Irene blijft lekker slapend achter in de kooi, om 4:00 ga ik douchen, ontbijten en alles voor vertrek klaarmaken. Het is een wolkeloze nacht, koud, en zonder de verwachte Noordenwind. Het is zelfs windstil. Wel makkelijk met wegvaren. Er blijkt nog een enthousiasteling te zijn die om deze tijd richting zuid wil. Gezamenlijk varen we de zeer stille jachthaven uit, de zee op. Bij Zandvoort komt heel langzaam de zon op, dat zijn momenten waarvan je echt kunt genieten op zee. We passeren Noordwijk met het kolossale Huis ter Duin dat de horizon bepaalt. Ter hoogte van Katwijk ontwaakt Irene, dat is ook te vergelijken met een zonsopgang ! Even later geurt de koffie en genieten we samen van de langzaam ontwakende ochtend. We zetten de motor een tandje langzamer, we zijn zo snel opgeschoten door de stroom dat we wel heel vroeg in Scheveningen dreigen aan te komen. De stroom begint nu ook tegen te lopen, heel langzaam worden de contouren van Pier en Kurhaus zichtbaar.

Er komt ons een colonne zeilboten tegemoet die van de noordgaande stroom willen profiteren, we zijn constant druk met uitwijken voor de uitwaaierende boten, die van stroom en zuidenwind gebruik maken. Na ons keurig buiten de pieren gemeld te hebben bij de verkeerscentrale Scheveningen zoeken we een plaatsje in de jachthaven. Even later verhalen we, om de plaatsen aan de steiger beter te benutten, maar dan komt de havenmeester die heel andere plannen heeft. Dus weer verleggen. Even later is de driftig rondvarende havenmeester het overzicht totaal kwijt, en wordt het een grote puinhoop Een onontwarbare kluwen van boten, we hebben dat hier al vaker gezien. Maar al gaat de joker van een havenmeester op z'n kop staan, wij gaan vandaag niet meer verleggen. Het is ook fysiek onmogelijk geworden ! Om ons heen worden nu allemaal mensen ongerust die morgen vroeg willen vertrekken. Ook dat hebben we hier eerder meegemaakt. Met als resultaat beschadigde boten en ego's !

... de haven weer leeg ...
Zaterdag - 's Morgens vertrekken de noordgaande boten, rond lunchtijd de zuidgaande. En dan is plotseling de haven zo goed als leeg. Met onze buren, die ook nog een nachtje blijven, moeten we een stukje verleggen, maar dat gaat zonder de motor te hoeven  starten. We fietsen naar de Keizerstraat om inkopen te doen, en keren via de nieuwe boulevard terug. Als lunch een paar lekkere haringen op een broodje, verplichte kost in Scheveningen ! Vanmiddag fietsen we naar Monster, waar Nico + Nel hun verjaardag vieren. Nog een nachtje Scheveningen, en dan zakken we zondag na de lunch af naar het Zuiden, waarschijnlijk Stellendam, of als het meezit de Roompot.

kont tegen de steiger
Voor we naar Monster vertrekken, komt er weer een havenmeester langs, of we maar willen verkassen naar de andere kant van de haven, daar wil hij de kleinere boten concentreren. We leggen hem uit, dat een andere havenmeester gisteren juist de kleinere boten aan deze kant van de haven heeft geconcentreerd, en dat we daardoor al twee keer verplaatst zijn, en vanmorgen net zijn opgeschoven om een lege plek op te vullen. 'Oh' zegt hij, 'ik zal het bespreken'. Even later, nadat hij het besproken heeft, komt hij weer langs, en vraagt of we er bezwaar tegen hebben om naar de overkant te verhuizen. Het 'JA, daar hebben we bezwaar tegen' van Irene is zo duidelijk, dat hij afdruipt. Even later maakt hij ruzie met de eigenaar van een boot met aangehangen roer, die hij met de achterzijde tegen de steiger wil hebben. De 'kleinere' boten liggen n.l. allemaal gestapeld met de kont tegen de steiger. Wij vertrekken per vouwfiets naar Monster en laten de boel de boel. Als we na een gezellig verjaardagsfeestje 's avonds laat terugkomen, ligt de haven weer onwaarschijnlijk vol, net als gisteren.