maandag 20 augustus 2012

Krabben en Ouddorp

Maandag - Na een enerverend weekend worden we met z'n allen pas na 8-en wakker, Arnold zelfs in z'n eigen bed, wat een bijzonderheid mag heten. Het is een heerlijke zomerdag, en de hitte is aan het water goed uit te houden.
Tijd om Arnold in het vissen in te wijden. Om het niet al te bloederig te maken beginnen we met krabbenjacht. Gewapend met een knijper aan een touwtje, een visnet en een deel van oma's hamreepjes die eigenlijk voor de tortellini vanavond bedoeld zijn, gaan we naar het begin van de D-steiger, waar je in het ondiepe water de krabben kunt zien lopen. De truc is de krab lekker te maken met een hamreepje , dat je aan een knijper tot in de buurt van een krab laat zakken. De krab wordt helemaal gek van zo'n lekkernij, en pakt met z'n scharen de ham en probeert dat in z'n bek te stoppen, en heeft dan helemaal niet in de gaten dat ie opgetild wordt. Dan komt het netje van onderen, en voila de krab zit in het netje. Arnold heeft een goede motoriek en is al gauw een expert in het verschalken van de prooi. Het is voor het eerst dat hij krabben en hun gedrag van zo dichtbij ziet, en kan er geen genoeg van krijgen. We vangen emmers vol krabben, en laten ze dan over de stenen terug racen naar het water.
Pas na veel aandringen is Arnold bereid de krabbenvangst te laten wat het is en naar oma's boterhammen te verkassen. Visvangst maakt hongerig.
's Middags rijden we met de auto, die op het jachthaventerrein geduldig stond te wachten, naar het dichtstbijzijnde strand van Ouddorp. We zijn de hele middag druk in de weer, wat een energie heeft de kleine man.

Op een gegeven moment is ondanks een reanimatiepoging met een ijsje, z'n accu leeg, en zakt ie in een diepe slaap. Hij is bijna niet tot leven te wekken, als we weer richting jachthaven vertrekken. Na de avondmaaltijd, die bestaat Arnold's lievelingsgerecht tortellini (met minder hamreepjes dan normaal), zoeken we de speeltuin op de jachthaven  op, en bekijken op de steigers hoeveel verschillende boten  er wel niet zijn, en wat voor soorten ankers er aan hangen.

Dinsdag - De dinsdag verloopt in grote lijnen zoals de maandag : 's ochtends krabben vangen, 's middags Ouddorp strand.

Woensdag - We ruimen de boot op, en we pakken in. De rocon gaat om de genua, Arnold vindt het allemaal machtig interessant. Rond lunchtijd vertrekken we met een afgeladen auto richting Maassluis, en laten de 'Chip' eenzaam achter in de jachthaven. Bij thuiskomst in Maassluis ligt er alweer het formulier in de bus voor de winterstalling ... Misschien dat we voor die tijd nog een paar tochtjes zullen maken.
Arnold wordt 's avonds opgehaald door mama Louise.