woensdag 8 augustus 2012

IJmuiden


Woensdag - Even na 9 uur gooien we de trossen los in Volendam en vertrekken richting Amsterdam. Er is weinig wind, bovendien voor ons uit de verkeerde hoek. Zoals zo vaak deze vakantie, dus varen we op het ijzeren zeil richting buiten-IJ. Er is heel veel varend verkeer vanuit Amsterdam, 'onze' richting naar Amsterdam is veel minder druk. Als we bij de Schellingwouderbrug aankomen, gaat-ie net open, even later gaan de Oranjesluizen net dicht, dus dat wordt even wachten. Gelukkig wordt er door de drukte met twee sluizen voor de recreatievaart geschut.
Het Noordzeekanaal is zoals meestal saai, we zwaaien altijd even naar de Eurometaal-vestiging, waar ik ooit mijn werkzaam leven ben begonnen. De wind draait naar het westen en haalt flink aan. Als we in IJmuiden aankomen, staat de zeesluis aan onze kant al open en schutten we naar buiten, weer op zout water !
In de Seaport marina vinden we een plaatsje aan 'onze' L-steiger, vlakbij de uitgang. Het weer knapt helemaal op, lekker zonnetje en weinig wind. Voorlopig boeken we 1 nacht, Irene chartert een grote wasmachine en droger in de wasserette. Vanavond gaan we voor een afhaalmenu bij de Chinees, de laatste keer dat we hier waren smaakte dat bijzonder goed.

Bijgaande foto geeft de avondstemming weer in een gezellig drukke Seaport marina, gemaakt toen we een rondje fietsten. Tijdens die ronde zagen we een paar zaken waarvan we het bestaan niet wisten : het Bunkermuseum en de gedenknaald voor ingenieur Justus Dirks, die het Noordzeekanaal heeft ontworpen : zie hier. Die gedenknaald staat op een hoog duintje in de omgeving van het kanaal, alleen jammer dat ie daar volledig afgelegen staat, en er geen hond naar komt kijken. Een toeval dat we daar door een omleiding in de buurt kwamen.

Dat het graven van het kanaal in de jaren 1865-1876, en alle bijkomende werken niet zonder tegenslag is verlopen, lees je hier.  De AKM (Amsterdamsche Kanaal Maatschappij), de vennootschap die in 1863 de concessie voor het kanaal wist te bemachtigen, en die de opdracht heeft gegeven voor het graven van het kanaal, is eraan te gronde gegaan. Gruwelijk te lezen onder welke omstandigheden de mensen moesten werken in die tijd :
'De graafwerkzaamheden begonnen op 8 maart 1865 in de duinen van de Breesaap. De 7 kilometer brede duinen tussen Velzen en de Noordzee werden met schop en kruiwagen afgegraven. Stoomgraafmachines waren beschikbaar, maar het meeste werk werd met de hand gedaan. De grondwerkers, uit binnen- en buitenland, leefden onder erbarmelijke omstandigheden in hutten van sparrentakken, wrakhout, leem en stro, in gaten in de grond. Er waren er ook die in schuren woonden van particulieren die tegen woekerprijzen werden verhuurd. Ziekten, ruzies en drankmisbruik waren aan de orde van de dag.'  (met dank aan Wikipedia)

Zie ook https://m.youtube.com/watch?v=ncvx819b62o

Een uitgebreidere historische context van het graven van het Noordzeekanaal vind je hier :   http://waarvarenwij.blogspot.com/2017/08/het-goudriaan-kanaal.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten