zaterdag 4 augustus 2012

Nogmaals Enkhuizen



Zaterdag - Gezien de drukte op het water besluiten we liever in Enkhuizen te blijven, met een mooi uitzicht en gezelligheid om ons heen, in plaats van naar Hoorn te varen en daar ergens achteraf geparkeerd te worden. Dus geen Hoorn deze reis. In Enkhuizen zijn deze week de 'waterdagen' met veel activiteiten, live muziek overal. We doen fietsend en lopend een rondje. In de museumhaven ligt sinds jaar en dag de 'Friesland', de oude Doeksen veerboot die jarenlang tussen Harlingen en Terschelling heeft gevaren, en waar we heel dierbare herinneringen aan hebben. De 'Friesland' vaart nu in een dienstregeling op Medemblik, waarbij je aansluitend met een antieke stoomtrein naar Hoorn door kunt reizen, en met de gewone trein terugkeert naar Enkhuizen. We hebben dat rondje al eens gemaakt, het is echt een belevenis !


Ter gelegenheid van de festiviteiten ligt er nu ook de 'Insulinde', samen met de 'Brandaris' en de 'Neeltje Jacoba' Nederlands beroemdste reddingboot. Het was de eerste grote stalen reddingboot die zelfrichtend was, een Nederlandse vinding. Zie hier . De 'Insulinde' was in z'n actieve periode gestationeerd in Oostmahorn (nu gelegen aan het Lauwersmeer), onder andere met deze reddingboot heeft schipper Mees Toxopeus 285 zeelieden het leven gered. Wij hebben bij onze bezoeken met de 'Chip' aan Oostmahorn het reddingsstation met z'n karakteristieke uitkijkpost al eens bekeken. De 'Insulinde' ligt er hier een beetje verloren bij, de meeste mensen kennen het roemruchte verleden waarschijnlijk niet.

De 'Neeltje Jacoba' is ook helemaal gerestaureerd, en is door ene Klaas Bruinsma tot jacht verbouwd. Het is de boot waar ons aller Mabel vaak gesignaleerd werd, waardoor het verhaal ontstond dat ze het liefje van Klaas was, zoals Charlie da Silva in het programma van Peter R. de Vries ons wilde doen geloven. Het schip wordt nu beheerd door een stichting te Enkhuizen.
De 'Brandaris' , waarmee 513 mensen zijn gered, is na buitendienststelling verbouwd tot jacht. De Brandaris wordt nu op Terschelling volledig gerestaureerd en in oude staat teruggebracht, zie hier.

Bijgaand een paar foto's als eerbetoon aan een stukje heldhaftige Nederlandse reddingsgeschiedenis.
Met de huidige generatie snelle planerende reddingboten heeft dit waterverplaatsende ontwerp weinig gemeen, wel leuk is dat bij ijsgang de oude reddingboten weer van stal gehaald worden, de nieuwste boten kunnen onder die omstandigheden niet varen.

Vanavond gezellig bij de buren een Nobeltje, een drankje van Ameland, gedronken, en daarna nog een wijntje, en van alles te happen. Het is al laat als we weer overstappen op de 'Chip'.  Morgenochtend bijtijds opstaan om de boot tussen alle aangelegde buren uit te wurmen, dat wordt nog even spannend. Rond 10 uur verwachten we dan Louise met Arnold en Bart, die mee zullen varen naar Volendam !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten