Dinsdag 20-6. Vandaag worden we op de Wadden geconfronteerd met veel wind en weinig zon, en dat terwijl de rest van Nederland zucht onder tropische temperaturen. We danken dit aan de passage van een koufront aan de rand van een naderend hogedrukgebied. Zelfs in de havens is het onstuimig, door de harde NO wind lopen de golven recht de haven in, en liggen de schepen behoorlijk te schommelen. In de jachthaven hebben we daar gelukkig nauwelijks last van.
Vanaf morgen wordt het een drukte van belang in Oudeschild vanwege de Pre-Sail die hier plaatsvindt, als integraal onderdeel van Sail Den Helder 2017 (zie http://www.saildenhelder.nl/schepen.html). In het dorp gonst het van activiteit, er wordt o.a. een podium opgericht voor een optreden van Ali B. als afsluiting van de Pre-Sail.
Op de website van Pre-Sail staat de volgende ronkende tekst :
"De Pre-Sail bij Texel belooft een geweldig spektakel te worden op 21 en 22 juni 2017. Net als in de Gouden Eeuw gaan bij Oudeschild grote aantallen imposante tallships voor anker. In de Gouden Eeuw was dit de drukste ankerplaats ter wereld. De Pre-Sail is een feest op zich, met topartiesten als Ali B. een gezellige Sailmarkt, rondvaarten langs de zeilschepen en veel meer. Op 22 juni vertrekken de schepen naar SAIL DEN HELDER"
Er liggen nu al een paar bijzondere schepen in de haven, de Bulgaarse 'Royal Helena' , de Portugese replica 'Boa Esperanza', en de Spaanse 'Nao Victoria', een replica van beroemde 'Victoria'
De 'Victoria' was één van de vijf schepen, die op 17 september 1519 onder bevel van Ferdinand Magellaan vertrokken voor een reis om de wereld in westelijke richting. De andere vier schepen waren: De Trinidad (55 bemanningsleden), De San Antonio (60 bemanningsleden), De Concepción (45 bemanningsleden) en de Santiago (32 bemanningsleden). De Trinidad was het vlaggenschip van Magellaan. De Spanjaarden hadden samen met de Portugezen de wereld verdeeld ; Spanje mocht alleen naar het westen. Ze waren op zoek naar een doorgang naar Indië, voor de lucratieve handel in specerijen. De Victoria was het enige schip dat de barre reis voltooide (zie ook hier)
Onder de leiding van Juan Sebastián Elcano keerde de Victoria op 6 september 1522 met slechts 18 bemanningsleden terug in Spanje. De Victoria was het eerste schip dat een reis om de wereld heeft gemaakt, ook nog eens tegen wind en stroom rond Kaap Hoorn. Ze bereikten wel hun doel, de Molukken. ze kwamen terug via Kaap de Goede Hoop. Dankzij de dagboeken van Antonio Pigafetta is bekend wat er allemaal gebeurd is tijdens de ontdekkingsreis, die bestond uit een aaneenschakeling van gruwelijkheden.
De 'Nao Victoria' heeft hier in Oudeschild duidelijk minder geluk dan z'n illustere voorganger. Bij binnenkomst is de 'Royal Helena' (voor het eerst op reis buiten de Zwarte Zee) in de haven door de harde wind uit de koers geraakt, en heeft de 'Nao Victoria' in de flank geraakt met z'n boegspriet, waardoor aan beide schepen flinke schade is ontstaan. De 'Nao Victoria' heeft een gat in de romp, bij de 'Royal Helena' is de verstaging van de boegspriet beschadigd, en is het boegbeeld bijna volledig verdwenen. Zie hier voor een video.
Onderstaand een aantal sfeerplaatjes. De op een na laatste foto is van de binnenlopende 'Aphrodite', duidelijk geen sinecure bij 5 Bft dwarswind en een gierende ebstroom dwars op de havenmond. We zagen de roerganger als een wildeman aan z'n stuurwiel draaien om een onvrijwillige klapper tegen de beschoeiing te voorkomen.
Op de laatste foto is de grote drukte met de bruine vloot te zien. Het is niet duidelijk of ze komen voor de Pre Sail, of gewoon schuilen voor de harde wind.
De 'Tres Hombres' wacht de drukte van de komende dagen niet af, en vertrekt met gunstige wind zonder motor onder zeil (met een klein beetje hulp) alvast naar den Helder : zie hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten