donderdag 15 juni 2017

IJmuiden-Oudeschild (Texel)

Donderdag 15-6. Nu de narigheid van gisteren achter de rug is, hebben we het plan om vandaag naar Texel te zeilen. In Nederland wisselen de weersomstandigheden soms per uur, en weersverwachtingen houden dat niet altijd op tijd bij. Als ik 's morgens om 6 uur wakker wordt, check ik even Windfinder en zie dat het vanmiddag geen goede omstandigheden zullen zijn voor onze tocht, harde wind en mogelijk regen door de passage van een front. En het getij (2 uur voor HW IJmuiden) is gunstig om nu meteen te vertrekken. Ik por de schipperse wakker en vraag of ze er bezwaar tegen heeft om stante pede te vertrekken, ze is meteen klaarwakker. Douchen kunnen we in Oudeschild, en onderweg kunnen we ontbijten.

Even over half zeven gaan we onder zeil de haven van IJmuiden uit. Het is prachtig weer, een absoluut vlak zeetje, een aangename wind van 10 knopen uit het Zuidoosten en het begin van de vloedstroom flink mee. Dit zijn omstandigheden die je niet te vaak meemaakt, het is genieten. Af en toe komt een door de aflandige wind verdwaalde landvogel ons gezelschap houden, even aan boord uitrusten. Eentje zelfs op de windex (foto).

Af en toe zakt de wind in, dan zetten we de motor tijdelijk zachtjes bij om ons reisschema vast te houden. We moeten voor het inzetten van de ebstroom bij Oudeschild zijn, anders krijgen we bijna 3 knopen stroom tegen. Geholpen door de vloedstroom zien we in hoog tempo Wijk aan Zee, Castricum aan Zee, Egmond aan Zee, Bergen aan Zee, Camperduin, en Petten aan ons oog voorbijtrekken. Daar steken we iets verder zee in om het Schulpengat aan te lopen. We komen twee grote marineschepen tegen, waarvan er eentje spierwit geverfd is. Die zal wel naar de tropen gaan om piraten te vangen.

Den Helder is dan al in zicht, hoewel de omstandigheden licht nevelig zijn. Op de landpunt bij Kijkduin met de hoge vuurtoren draaien we naar de richting Oudeschild. Het vaarwater daar heet Helsdeur, en dat zal niet zonder reden zijn. Wij hebben nu prettiger omstandigheden, en nog steeds de stroom mee. Een van de marineschepen die we eerder zagen, doet vlakbij oefeningen met een helicopter die op het vliegdek moet landen. Alles gaat daar gelukkig goed, je zal toch een vermogen aan belastingcenten in zee zien storten...

Al snel zien we de contouren van Oudeschild zich aan de horizon aftekenen. Het gaat zoals verwacht nu al harder waaien, maar onze koers is nog steeds bezeild met een oostelijke wind. De Texelstroom is onder deze omstandigheden een knobbelig vaarwater, we varen daarom onder zeil de haven van Oudeschild binnen en strijken daar de zeilen. Het is dan 12:55,  een prachtige tocht op recordsnelheid.

Volgens de website van de Waddenhaven Texel is er genoeg plaats voor boten van onze lengte, en dat klopt wel. We vinden een mooi plaatsje aan een ons bekende steiger.
We liggen nog niet vast of het weer slaat om : de wind draait naar Zuidwest en haalt enorm aan, we meten uitschieters van Bft 6. We zijn blij op tijd uit IJmuiden te zijn vertrokken !

's Avonds eten we kant-en-klaar gebakken Texelse vis uit de gigantische viswinkel dichtbij de haven. En natuurlijk voorafgegaan door een paar nieuwe haringen ! Vers van het mes. Als je de vishandel mag geloven, zijn ze ieder jaar lekkerder, vetter en malser dan het voorgaande jaar. Deze keer klopt dat inderdaad, het is smullen geblazen, dit waren zeker niet de laatste die hier door onze kelen gleden.

De route van vandaag staat onderaan de pagina (let op, de schaal van de deelkaarten verschilt)

1. Ik vind het knap hoe je elke keer weer een leuk verhaal op de blog zet. Geniet er lekker van 😎