Woensdag 28-6. Van de weersverwachting voor deze week worden we niet echt blij. Daarom gaan we vanuit Makkum binnendoor via het mooie Friese landschap en het uitgebreide waterwegstelsel in zuidelijke richting. Na het verlaten van de jachthaven gaan we eerst de tanks vullen met GTL, en varen dan naar de historische Makkumse sluis die de verbinding vormt tussen IJsselmeer en de Friese boezem. Op dat moment begint het al flink te regenen, en dat houdt voorlopig aan. Ik zit weliswaar goed waterdicht ingepakt te sturen, maar dat is toch niet wat je een hele dag wilt doen.
Over de kanalen liggen talloze bruggen, van tijd tot tijd
moeten we er een passeren. Je hoeft bijna nooit te wachten, meestal draait de
brug zodra je eraan komt. Maar de Friese brugwachters hebben pauze tussen 12:00
en 13:00, dan draait er dus niets.
Als
we tegen twaalven ter hoogte van Bolsward zijn, besluiten we door de brug in de
snelweg het stadje binnen te varen. Direkt na de brug zijn er mooie
aanlegplaatsen met alle voorzieningen.
Tot onze verbazing treffen we daar de bemanning van een
Duitse zeilboot, waarmee we op Texel vaak een praatje maakten.
Na de lunch wordt het droog, en kunnen we Bolsward te voet
verkennen. Het is een van de kleinere Friese elfsteden, met maar 10.000
inwoners. Niettemin met een rijke historie in de letterlijke zin van het woord.
Het is een Hanzestad, en kennelijk werd er hier vroeger heel veel geld verdiend. Het in 1613-1617 gebouwde stadhuis is een schitterend historisch monument.
Sinds de gemeente Bolsward wordt bestuurd vanuit Sneek, heeft het stadhuis nu de functie van museum. We maken een rondgang door het prachtige gebouw, alles is zoveel mogelijk in oude staat gelaten. Je voelt als het ware de historie op ieder vierkante meter. Hier werd vroeger overlegd over belangrijke beslissingen, en rechtgesproken door de vierschaar. We zijn zeer onder de indruk. Voor een inkijkje in het schitterende interieur : zie hier.
Sinds de gemeente Bolsward wordt bestuurd vanuit Sneek, heeft het stadhuis nu de functie van museum. We maken een rondgang door het prachtige gebouw, alles is zoveel mogelijk in oude staat gelaten. Je voelt als het ware de historie op ieder vierkante meter. Hier werd vroeger overlegd over belangrijke beslissingen, en rechtgesproken door de vierschaar. We zijn zeer onder de indruk. Voor een inkijkje in het schitterende interieur : zie hier.
En ook de kerken zijn prachtige bouwwerken. In de Martinikerk met z’n magnifieke akoestiek staat het grote Hintz orgel. Het geldt als een van de mooiste orgels in Nederland, en is geliefd bij organisten, orgelkenners en platenmaatschappijen.
De grote Broerekerk uit de 13e eeuw, ooit gebouwd als kloosterkerk van de Minderbroeders, is helaas in 1980 door brand verwoest. Alleen de zware, kale muren en pilaren staan nog overeind. In 1986 werd het restant van de kerk als ruïne weer opengesteld, en in 2006 voorzien van een bijzondere glazen overkapping, een architectonisch kunststukje. Zo heeft de kerk weer een maatschappelijke functie gekregen, er vinden regelmatig diverse activiteiten plaats.
(voor geïnteresseerden voor een historische beschrijving van de monumenten : zie hier)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten