vrijdag 22 juli 2016

Texel - Makkum

Dinsdag 19-7-2016.  Dit wordt in principe onze laatste dag op Texel, na hier een week te hebben gelegen. Het plan is woensdag naar de Friese kust te vertrekken, daar wordt Thijs weer opgehaald. De 'Stormvogel' en bemanning blijven ook liggen De dag wordt gevuld met krabben vangen op de steiger, en lekker banjeren op het strandje bij de haven.
's Avonds eten we gemakkelijk, we halen kibbeling en lekkerbek bij de visboer. Jens en Ruben komen buurten en smikkelen lekker mee.
De haven ligt nu bomvol, een heel verschil met een week geleden. het lijkt wel of heel watersportend Nederland door het mooie weer naar de Wadden wordt getrokken, ook de ander eilanden hebben geen vrije ligplaatsen meer.

Woensdag 20-7-2016. Het marifoonweerbericht 's morgens ziet er voor onze voorgenomen tocht niet goed uit. Het blijft weliswaar zeer zomers, maar voor de Waddenzee is een windwaarschuwing voor Bft 6 uit ZO. Dat betekent wind-tegen-stroom op de snelstromende Texelstroom. Dat leidt tot zeer onaangename golven, waar we recht tegenin moeten varen. We varen voor ons plezier, we hebben alle tijd, en we hebben een kleine passagier. Dus blijven we een dagje liggen. De 'Stormvogel' en veel anderen denken er net zo over, temeer daar de verwachte omstandigheden voor morgen ideaal zullen zijn voor een trip over de Waddenzee.

In de jachthaven  moet je verplicht een sticker in de verstaging plakken met een kleurcode voor de dag van gepland vertrek. Zo kunnen ze zien dat het liggeld betaald is. We zijn overal donkerblauwe stickers verschijnen, die een vertrek op donderdag aangeven, dat betekent een flinke uittocht morgen.

Wij gaan er een lekker stranddagje van maken, met de ZO wind liggen de Noordzeestranden van Texel beschut. Het belooft een hete, zonnige dag te worden. Samen met Martijn en Lies huren we fietsen om alle kroost en stranduitrusting te kunnen vervoeren. Via het rustieke Skillepaadje belanden we in Den Burg voor een tussenstop met koffie en drinken voor de jongens. Dan gaat het verder naar het strand bij paal 12.  De eb is al ingezet, het strand wordt steeds breder met lekkere plassen in de geulen. We maken een paar zeer gevaarlijk uitziende kwallen onschadelijk door ze te begraven.

We lunchen lekker in het strandpaviljoen, en blijven zonnebrand smeren. We vermaken ons prima, dit is echt genieten.
De terugweg wordt vereenvoudigd doordat de wind intussen naar ZW is gedraaid, we fietsen opnieuw met de wind in de rug.

Als we in de jachthaven arriveren, wordt het kroost schoongespoeld en gevoederd, en uitgeteld in bed gelegd. Als de zon al bijna onder is, en we allemaal een beetje tot rust zijn gekomen na deze prachtige dag, genieten we in de kuip van de 'Stormvogel' van een heerlijke salade die Liesbeth gemaakt heeft. Weer zo'n dag om in te lijsten ! 's Avonds komt Alexander gezellig even buurten, hij ligt met twee Linssens ook op Texel, op doorreis naar Vlieland.

Donderdag 21-7- 2016.  Het weerbericht blijkt deze keer te kloppen, de wind van gisteren is volledig verdwenen. We vertrekken ! Op de Waddenzee is het aanvankelijk behoorlijk nevelig. Er is zo weinig wind, dat de zeilen naar beneden kunnen blijven. Het belooft een hete dag te worden, we tuffen op ons gemak op de motor richting de sluizen van  Kornwerderzand. daar moeten we schutten naar het IJsselmeer, Makkum wordt onze eindbestemming. De 'Stormvogel'  vertrekt iets later, maar loopt ons na enige tijd voorbij.

Als we bij Kornwerderzand aankomen, zijn we niet de enigen. Ook vanaf de overige Waddeneilanden is een enorme uittocht op gang gekomen, het lijkt wel een slagveld. We leggen eerst maar eens aan om te lunchen. Maar het aantal schepen dat door de sluis moet groeit alleen maar. In de brandende zon is het geen lolletje om te moeten liggen wachten.

Zo'n drukte haalt het slechtste in de mens naar boven, veel schepen dringen onbeschoft voor door met hoge snelheid dwars door het wachtende veld naar voren te scheuren.

Op een gegeven moment liggen we in de sluis, maar door de aanwijzingen van stewards die op de sluismuur staan (en die meer kwaad dan goed doen), ligt er plotseling een overmaats schip op de plek die ik voor de 'Chip' in gedachten had. We moeten nu de sluis achterwaarts weer verlaten, en leggen met anderen aan tegen het remmingswerk vlak voor de sluisdeur. Dan neemt de sluiswachter de belachelijke beslissing om eerst twee vissersschepen met voorrang, in plaats van door de grote sluis, door de kleine sluis te schutten. Het is een wonder dat er geen schade wordt gevaren, want ze kunnen eigenlijk niet tussen de wachtende schepen passeren. Bij de volgende schutting zijn we dan echt aan de beurt.

Uiteindelijk zijn we drie uur verder als ook wij door de sluis op het IJsselmeer worden losgelaten. Gelukkig hebben we met een vooruitziende blik vanmorgen al een ligplaats gereserveerd bij Marina Makkum. Het eerste dat we doen is een verkoelende duik nemen in het zwembad !
Thijs wordt opgehaald door John, wij gaan mee naar Akkrum. We eten lekker mee, en Irene kan even de was doen. Mariska levert ons 's avonds weer bij de Marina in Makkum af.