Vrijdag 22-7-2016. Een dagje in Makkum om grondig schoon schip te maken, en alles weer een plaatsje te geven na een hectische week met verschillende logees. Het toilet spoelt plotseling niet meer door, gelukkig beperkt de reparatie zich tot een veerringetje dat in de pomp bekneld is komen te zitten. Het log functioneert sinds Texel niet meer, door algaangroei zit het logwieltje vast. Daarvoor moet je te water, en dan is het snel opgelost. Mooie gelegenheid om de waterlijn meteen schoon te maken.
Een probleempje komt zelden alleen - bij het verplaatsen van de buitenboordmotor van de hekstoel naar de rubberboot raak ik de vlaggenstok, die prompt afbreekt boven de bus waar het uiteinde van de stok in steekt. Door de overvloedige regen van de afgelopen tijd zit dat deel van de stok muurvast, het stompje laat zich pas na het toepassen van grof geweld verwijderen. Met het prachtige Zwitserse mes van de firma Hempel wordt er opnieuw een passend uiteinde aan de stok gemaakt.
Met de rubberboot maken we een tochtje over het Makkumse havenkanaal, en trekken best veel bekijks van passerende boten. Twee overjarige pubers in een ondermaats bootje.
We vullen 's middags onze voorraden aan bij de plaatselijke Jumbo, en scoren op de weekmarkt een gegrilde kip en bergen fruit.
Zaterdag 23-7-2016. Op weg naar Kampen besluiten we vandaag als tussenstop Urk in te lassen. Een afstand van krap 30 zeemijl (55 km), ongeveer 6 uur varen. Het is overwegend bewolkt, er staat geen of weinig wind en het is al vroeg flink warm. Niet verkeerd om onder die omstandigheden op het water te zijn. We vertrekken uit de marina even na half tien, en maken een pitstop bij de Texaco pomp aan het havenkanaal om onze brandstofvoorraad GTL op peil te brengen. Rond 10 uur varen we het IJsselmeer op. Zeilen kunnen we vergeten, er staat geen meetbare wind, maar onze eigen vaarsnelheid veroorzaakt enige koelte. De stuurautomaat doet z'n best om een zo recht mogelijke koers te varen.
We matigen onze snelheid, het is aangenamer op het water dan vroeg in een haven te liggen. Het is behoorlijk nevelig, we kunnen Workum, Hindeloopen en Stavoren amper voorbij zien schuiven. We moeten een flinke omweg maken om de ondiepte die zo mooi 'Vrouwenzand' heet, te vermijden. Ieder jaar lopen hier veel zeilschepen vast, ondanks de goede markering met ondiepte boeitjes.
Bij de voorbereiding van de tocht stuit ik in onze route van het Vrouwenzand naar Urk op een groot voor scheepvaart gesloten stuk IJsselmeer, dat op de digitale kaart zonder verdere uitleg als verboden gebied staat aangegeven. Dat wordt een stukje omvaren. Als ik op internet ga zoeken, blijkt het de filmlocatie te zijn van de film 'Dunkirk', die deels voor de kust van Urk wordt opgenomen. Helaas zien we bij het passeren geen enkele activiteit, en komen we dus op de film ook niet als achtergrond in beeld.
Om 15:45 lopen we de haven van Urk binnen. Het ziet er heel druk uit. Aan de westelijke havenpier is een hele lange passantensteiger gebouwd, waar de boten al gestapeld liggen. Wij varen verder de oude vissershaven in, die ligt ook vol. Als we iemand vragen of we naast hem mogen afmeren, geeft hij een tip dat in het oostelijk havengedeelte nog een paar plaatsen beschikbaar zijn. En inderdaad, aan de buitenkant van de laatste steiger is nog net een prachtig plaatsje vrij (de foto hiernaast is op zondag genomen, veel schepen zijn dan al weer vertrokken).
Vroeger voer bij binnenkomst altijd een havenmeester rond met een hagelwit pak en grote witte pet, die is waarschijnlijk met pensioen gestuurd, of ze hebben hem ingehuurd voor de film Dunkirk.
Op de fiets ga ik naar het havenkantoor om onze aankomst en verblijf aan te melden. Daar vind ik op de deur de mededeling dat de havenmeester langskomt. Even later zien we inderdaad een golfkar op de kade rijden met op het dak een groot bord met de vermelding 'havenmeester'. Gevoel voor decorum kun je de Urkers niet ontzeggen ! Om onduidelijke redenen weet hij ons echter niet te vinden. Voorlopig liggen we gratis, want op zondag wordt hier geen havengeld opgehaald. We doen snel nog even inkopen, want in het streng christelijke Urk is op zondag alles gesloten.
We liggen recht tegenover de filmset op de kade, die door grote hekken en zeilen aan het zicht wordt onttrokken. We zien hier en daar wel rekwisieten en delen van schepen en vliegtuigen. Voor de kade ligt de oude mijnenveger 'Sittard' uit Harlingen, eigendom van de waterscouts daar ter plaatse. De 'Sittard' is kennelijk gebruikt bij de opnames.
De filmtrailer is hier te zien.
We zetten op advies van Urkers die bij ons aan de steiger liggen, onze vouwfietsen op de boot. De zaterdagavond is uitgaansavond, waar door de Urker jeugd flink gedronken, geslikt en gesnoven wordt, niets van waarde is dan veilig.
Over de filmopnames voor 'Dunkirk' meldt de lokale touristinfo het volgende :
"Urk, IJsselmeer filmlocatie Hollywoodfilm Dunkirk
Een deel van de Hollywoodfilm van regisseur Christopher
Nolan wordt op het IJsselmeer zo'n vijf kilometer voor de Urker kust opgenomen
met een filmploeg van ruim tweehonderd personen en nog eens zeventig
figuranten. De opnames vinden plaats tussen 24 juni en 22 juli.
De Urker haven is
voor een gedeelte afgezet en de filmlocatie
op het IJsselmeer is met boeien afgebakend.
Via verschillende
webcams in de Urker haven kunnen nieuwsgierige filmliefhebbers en fans van
acteur/One Direction-zanger Harry Styles nog steeds flarden van de actie
meekrijgen.
De webcam op de
Schipperkade geeft soms een goed zicht
op de productielocatie op de haven.
De beweegbare camera bij het havenkantoor was onder meer een Brits werkschip te zien dat
bij de filmopnames betrokken is.
Via de webcam op restaurant 't Achterhuis is te zien hoe veerboot De Zuiderzee speciaal voor film wordt overgeschilderd
zodat deze niet opvalt tijdens het varen van de veerdienst.
Via een andere camera is een aantal schepen op het water te
zien, mogelijk tijdens een filmopname.
Via de website www.vesselfinder.com is bovendien goed te
zien welke schepen er zoal bij de opnames betrokken zijn. Voor de kust van Urk
lagen maandagochtend onder meer de voormalige Nederlandse mijnenveger Sittard,
die speciaal voor de filmopnames een Brits registratienummer heeft gekregen.
Ook het onderzoekschip Castor ligt momenteel bij Urk voor anker. Dit schip is
voor de film zelfs speciaal grijs geverfd."
Zondag 24-7-2016. Al vroeg staat de zon te branden en is het tropisch warm. We maken op de fiets een rondje door de binnenstad en het haventerrein. Het is nog stiller dan verwacht, werkelijk alles is hier gesloten op zondag, zelfs restaurants en cafés. We zetten de parasol op in de kuip om zoveel mogelijk uit de zon te kunnen blijven. Louise belt op, ze zijn met het gezin na een dagje Akkrum in Heeg blijven slapen, en willen op de terugweg naar huis gezellig langskomen. Na de lunch hebben ze, door de doolhof die Urk is met z'n wirwar van kleine straatjes, de haven gevonden. Even later zitten ze aan boord. Na een koud drankje gaan we naar het strand bij de haven, en nemen een verfrissende duik. Arnold is onderweg druk met het vinden van Pokemons, de nieuwe digitale rage. Aan het eind van de middag keren ze huiswaarts.
Bij terugkomst van het strand blijken we voor ons buren te hebben gekregen. Een echtpaar met een motorboot, die vanuit Amsterdam via Markermeer en IJsselmeer naar Urk zijn gevaren., Onderweg zijn zoveel muggen op de boot geland, dat ze zeker een uur met de waterslang bezig zijn alles weer schoon te krijgen. Het is niet te hopen dat die muggenplaag lang aanhoudt, wij willen uiteindelijk ook via Amsterdam voor onze thuisreis.
De afgelegde route en het verboden gebied:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten