dinsdag 12 juli 2016

Terschelling - Texel


Dinsdag 12-7-2016. Na een grondige check van de weersvoorspellingen besluiten we vandaag te vertrekken naar Texel. We zijn niet de enigen, onze achterliggers gaan naar Vlieland, en onze buren naar Ameland. In de haven zijn veel vertrekkers, die gewacht hebben op de weersverbetering.

HW Terschelling valt om 15:30, de aanbevolen vertrektijd voor Texel is drie uur daarvoor. Maar als we om 9:45 de buren op weg hebben geholpen, besluiten we ook maar te vertrekken in plaats van te gaan liggen wachten. De maanfase is EK (doodtij), en door de ZW wind is er 30 cm verhoging op het Wad, daarmee kunnen we zelfs bij LW door het Schuitengat. We trekken voor vertrek een rif in het grootzeil, want de wind is een stuk krachtiger dan de voorspellingen ons willen laten geloven. Of er van zeilen iets terecht komt, valt nog te bezien, want vrijwel de hele route is niet bezeild, en in de vele geulen die we vandaag passeren kan er niet gekruist worden

Door de stevige wind staat er een knobbelige zee, en als we het Schuitengat uitvaren krijgen we ook te maken met de door het Stortemelk binnenlopende Noordzee deining. Achter ons komt een hele karavaan bruine vloot schepen, een mooi gezicht met hun volle zeilen. Ze trekken zich weinig van de betonning aan, hun prioriteit is een bezeilde koers.

Via Inschot en Scheurrak-Omdraai passeren we het wantij tussen Texel en Vlieland. Ik wordt in verleiding gebracht de bruine vloot te volgen, die massaal een afsteek maakt door het Oude Vlie en de Westkom, en daarmee het Scheurrak en de tegenstroom vermijdt. Maar er is geen betonning, en wij kennen de dieptes niet precies. Vastlopen en vervolgens droogvallen is geen optie met onze kiel. Het Scheurrak is een vervelend lang stuk van de route, recht in de wind, nare golven, en omdat we te vroeg zijn vertrokken, ook nog flink de stroom tegen. We doen twee uur over de passage. Het zaagtandje in de koers is een uitwijkmanoeuvre voor een bruine vloot schip die het vaarwater dwars overstak.

Maar ook aan deze tocht van 31 mijl (58 km) komt een eind als we om 16:30 de haven van Oudeschild binnenlopen. We vinden een mooi plaatsje aan de ons welbekende steiger. We zetten meteen de waterslang in werking. De boot ziet er niet uit door het opgedroogde buiswater, dat een flinke laag zout heeft achtergelaten.

Voor deze tijd van het jaar is het verbazend stil in de jachthaven, zeker in vergelijking met Vlieland en Terschelling. Heeft misschien met de weersomstandigheden te maken, of met het fors verhoogde havengeld, waarmee Texel meteen de duurste Waddenhaven is geworden. Op internet wordt flink gemopperd over de verhogingen van havengeld en toeristenbelasting, die vrij algemeen in de Nederlandse jachthavens zijn ingevoerd. Een slecht signaal in een dalende markt, oftewel hoe jaag ik de toeristen de haven uit als een dag liggeld net zoveel kost als een vliegticket naar Spanje.

Bij de havenmeester krijgen we een krantje met wetenswaardigheden van Texel. We zijn hier best wel vaak geweest, maar er staan een paar zaken in die wij nog niet wisten. Zo leven op Texel meer schapen (14.000) dan inwoners (13.614). Het aantal lammetjes in het voorjaar is 11.000. Texel verkreeg stadsrechten in 1415, meet 8 bij 25 km en heeft een oppervlakte van 58.041 ha. Jaarlijks komen er meer dan 1 miljoen bezoekers. Er 7 dorpen, 8 musea en 9 scholen. En zou er 30 km strand zijn, 170 km fietspad en 225 km wandelpad. Maar dat hebben we niet nagemeten.

de vaarroute :




Geen opmerkingen:

Een reactie posten