dinsdag 28 juni 2016

Vlieland - Harlingen


Dinsdag 28-6-2016.  Het weergat, zoals in de weersvoorspellingen beloofd, is inderdaad werkelijkheid geworden. De wind is weg, en het is weliswaar bewolkt, maar droog. Het resultaat is dat de haven leegloopt rond de tijd dat het tij voor vertrek gunstig is. Wij vertrekken om 9:40, ruim na het laagwater op Vlieland. Bij het verlaten van de haven staat in de Vliesloot geen stroom, en steken we na de VS6 boei door naar de ZS13 boei in het Zuider Stortemelk. Wel met één oog op de dieptemeter nu het laagwater is, maar die geeft steeds meer dan drie meter waterdiepte aan, dus geen probleem. We ronden zo de zandplaat Richel, die zo langzamerhand meer op een eiland begint te lijken, met begroeide duinen.

We steken de Vliestroom schuin over naar de recreatiebetonning van het Pannegat, en maken een beetje ruimte voor de aanstormende sleepboot 'Holland' en de veerboot 'Friesland'.  Wat is de 'Holland' toch een prachtig schip, we horen dat de stuurman zich aanmeldt bij de VC Brandaris met de mededeling dat ze met gasten onderweg zijn naar Delfzijl. Op dit punt in de route voegen ook de zeilschepen vanaf Terschelling in, op weg naar Harlingen.
We passeren een aantal garnalenvissers, en worden ingehaald door een paar snelvarende motorboten. Een flink exemplaar is te lui om z'n stuurautomaat af te zetten en ons op gepaste afstand te passeren. Hij vaart ons op nog geen vier meter bijna doormidden, ons opschepend met een reusachtige hekgolf. In het BPR (binnenvaart politie reglement) staat duidelijk hoe je dient op te lopen, zie het plaatje links. Ik geloof niet dat mijn boze blik en het gebaar afstand te houden, veel indruk maken. Net als op de weg heb je ook op het water proleten, hoe groter de bak, hoe groter de zak.

Harlingen tekent zich dan steeds groter af tegen de horizon, terwijl Vlieland en Terschelling vervagen. Het laatste deel van de tocht gaat op tempo, we hebben hier een gierende vloedstroom mee.
Als we de havenhoofden gepasseerd zijn en langs de veerbootkade varen, zien we dat de lichten van de Tsjerk Hiddessluis op rood-groen staan. We kunnen zo de kleine sluis binnenvaren. Deze keer van zout naar zoet, dus geen stroming in de sluis, maar de twee voorliggers liggen onprofessioneel al halverwege de sluis vast, wij kunnen er ternauwernood nog bij. Op dit tijdstip is de waterstand binnen en buiten de sluis praktisch gelijk, de deuren aan de binnenzijde gaan bijna meteen al open als de zeezijde gesloten is.

Onze voorliggers draaien net als wij stuurboord uit richting de jachthaven van de Harlinger Watersport Vereniging, maar kiezen ervoor om voor het smalle sluisje ligplaats te kiezen. Daarbij liggen ze lange tijd dwars in het vaarwater voor ze vastliggen, en blokkeren onze doortocht.
Wij leggen na het sluisje bij het verenigingsgebouw van de HWSV aan bij de meldsteiger, naast een identieke Compromis 777.  De schipper ervan is verliefd op onze hekstoelbankjes, we melden dat hij de bouwbeschrijving kan vinden bij de Compromisclub. Het is van 12-13 lunchpauze van de havenmeester, we moeten even wachten voor we een plaatsje krijgen toegewezen. Als ik meld bij de havenmeester dat mijn vader en broer lid zijn geweest, krijgen we een ereplaatsje direkt bij het vereingingsgebouw, waar we tot maandag kunnen blijven liggen. Het is in de jachthaven ontzettend druk, het is kennelijk in het zeilerswereldje doorgedrongen dat je hier goed kunt liggen.


















de gevaren route :


Geen opmerkingen:

Een reactie posten