donderdag 9 juni. Vandaag willen we over de Nieuwe Maas dwars door het centrum van Rotterdam naar Maassluis varen. Vanaf IJsselmonde, waar we de nacht hebben doorgebracht, naar Maassluis is maar een afstand van 13 zeemijlen (sorry maar de navigatieapparatuur rekent daarmee, 1 zeemijl of Nautical Mile = 1852 meter ). We passeren onderweg de Van Brienenoordbrug (na 0,6 NM), de Nieuwe Willemsbrug (na 3 NM) en de Erasmusbrug (na 3,7 NM).
Geen probleem zou je zeggen, onze masthoogte is 11,2 m, gemeten tot het topje van de (flexibele) marifoonantenne, de kwetsbare windmeter reikt tot 10,4 m. Maar de doorvaarthoogte van de bruggen is beperkt en die wordt bepaald door de waterstand ter plaatse. En we zijn niet de enigen die daar varen, zie bijgaand plaatje van de verkeersdrukte !
In de almanakken en op de vaarkaarten is het een wirwar van onjuiste hoogte informatie. De beste waarden vinden we op :
http://www.rotterdam.nl/voorziening:willemsbrug en http://www.rotterdam.nl/voorziening:erasmusbrug.
De echte doorvaarthoogtes, gemeten t.o.v. NAP zijn :
Brienenoord NAP +22,5 m
Willemsbrug NAP +9,9 m aan de kanten, NAP +11,15 m over 150 m breedte
Erasmusbrug NAP +12,5 m
Deze waarden worden bevestigd door de brugwachter, die ik voor alle zekerheid toch maar even gebeld heb (010-4857900)
Je zou denken dat het getij vanaf zee niet merkbaar is in Rotterdam, maar niets is minder waar. Tweemaal per dag heb je ook hier hoogwater, en dat, in combinatie met de aanvoer van de rivieren naar de Nieuwe Maas, beïnvloedt natuurlijk de doorvaarthoogte van de bruggen.
Het is duidelijk dat de laatste twee bruggen alleen met een waterpeil rond NAP gepasseerd kunnen worden. Gelukkig is in deze digitale tijd online in realtime de gemeten waterhoogte ten opzichte van NAP ter plaatse van de Willemsbrug beschikbaar. En daaruit blijkt, dat vandaag maar korte tijd het waterniveau op of onder NAP zal zijn. Alleen in dat tijdvenster kunnen we de bruggen passeren. We gaan het tussen 12:00 en 13:00 proberen.
Vertrek IJsselmonde 12:15, na een laatste check op de waterhoogte. De passage zou nu moeten kunnen. We wachten nog even (met een blik op de AIS) tot een paar oplopende binnenvaarders voorbij komen voordat we losgooien. We moeten in verband met de doorvaarthoogte de bruggen in het midden passeren, en dan kun je geen oplopers gebruiken. De Brienenoordbrug ligt te schitteren in de zon, een prachtig plaatje. We slingeren ons met de loop van de Nieuwe Maas door de stad, en komen ogen tekort. Het imposante Feijenoord stadion, de oude Maasbruggen, en dan doemt al snel en onverbiddelijk de grootste barrière, de Willemsbrug op. We houden de adem in als de mast schijnbaar tegen de brug knalt, maar gelukkig klopt de berekening van de waterstand en passeren we de brug zonder schade. De Erasmusbrug die nu nadert is een meter hoger, dus daar gaan we vol vertrouwen op af.
Het ss 'Rotterdam' kijkt het vanaf z'n vaste ligplaats allemaal stoïcijns aan. Aan de overkant in Delfshaven spotten we het geraamte van een ander schip, een replica van het VOC schip de 'Delft'. Of die ooit nog afkomt ? We genieten verder van het prachtige uitzicht op de stad vanaf het water.
Via Schiedam en Vlaardingen met hun vele markante, en voor ons herkenbare punten naderen we onze bestemming Maassluis.
We draaien om 14:40 de historische Maassluisse haven in en maken meteen kennis met een allervriendelijkste havenmeesteres. Ondanks haar haperende marifoon opent ze alle bruggen in sneltreinvaart, en komt even later in de jachthaven het havengeld ophalen.
De jachthaven ligt er mooi bij, maar op de voorzieningen valt nog wel het een en ander aan te merken. Er staat weliswaar een mobiele douchecabine en mobiel toilet, maar bij de gemeente zijn de sleutels zoekgeraakt. En je afval kun je ook niet kwijt, er is geen afvalbak te bekennen. Voor de stroom moet je eerst een app op je telefoon installeren. En dat afgezet tegen een tarief van 2 Euro per strekkende meter, daar klopt iets niet. In jachthavens als Scheveningen en IJmuiden betaal je dat ook, maar die zijn perfect uitgerust met prima voorzieningen. Hier heeft Maassluis nog wat in te halen.
's Avonds komen Erna en Hans gezellig nog even langs, Hans slaagt erin om de Chip samen met de Groote Kerk in het donker artistiek te vereeuwigen.
De gevaren route :
Je kunt ook eventueel contact opnemen met de koningsbrug, dan hoef je de Willemsbrug niet onder door
BeantwoordenVerwijderen