zondag 16 juni 2019

Herkingen - Willemstad

zondag, 16 juni 2019

Onder een halfbewolkte hemel vertrekken we voor onze eerste etappe van deze vakantie. Na een half uurtje liggen we al voor de Grevelingensluis, die bezig is naar onze kant te schutten. We vermaken ons ondertussen met een aantal zeilboten uitsluitend bemand met dames, die hun emancipatieweekend hebben. Het aanleggen blijkt nog wel een aandachtspuntje, gelukkig kan de steiger hier tegen een stootje.

Als we onderweg zijn naar de Krammersluis, horen we via de marifoon Post Wemeldinge melden dat de beide Krammer jachtensluizen in storing staan. Ik vraag direct aan de sluisbediening of het mogelijk is om in de grote scheepvaartsluis met de beroepsvaart mee te schutten. De sluiswachter antwoordt dat het lang gaat duren, hij schut net een aantal jachten, en meldt dat een nieuwe lading jachten zeker niet binnen een uur geschut gaat worden.

Hij adviseert om gewoon voor de jachtensluis te gaan liggen, er wordt hard gewerkt om die weer aan het werk te krijgen. Zo gezegd zo gedaan, en na een eerste teleurstelling als de lichten na op groen te zijn gesprongen meteen op rood gaan, komt na een stief uurtje alles weer op gang.

Op het volgende water, het Zuid- en Noord Volkerak laten we de wind met de genua het werk doen, en kan de motor uit. Het gaat qua snelheid niet al te hard, maar met dit weer onder zeil is geen straf.

In het Noordergat halverwege het Volkerak komen we weer eens een binnenvaartschip tegen dat daar niets te zoeken heeft, met een hekgolf van heb ik jou daar in de ondiepe geul. Er hebben zich in het verleden al meerdere binnenvaarders vastgevaren, eentje zat dagen hoog en droog. De tijdwinst die ze maken door het afsteken van het hoofdvaarwater is nog geen minuut.

Deze route is primair uitgelegd voor de pleziervaart. Ik heb al eens aan de bel getrokken bij Rijkswaterstaat, en bij 'Varen doe je samen' (een adviesorgaan voor de watersport, om veilig varen te promoten). Zelfs de Schippersvereniging Schuttevaer vindt het geen pas geven dat daar binnenvaartschepen varen :
'Koninklijke Schuttevaer heeft haar leden onlangs wel verzocht om deze route - in het kader van het vergroten van de veiligheid en het scheiden van beroeps- en recreatievaart – in de maanden juni, juli en augustus te vermijden'. Het lijkt op 'jachies' pesten.

Bij de Volkeraksluizen moeten we ook weer wachten, maar dan zijn we al vlak bij Willemstad, ons doel voor vandaag. De gastensteiger in de gemeentehaven ligt al helemaal vol, de havenmeester biedt ons een mooie box met zijsteiger aan. We hebben een eersteklas uitzicht, en genieten in de kuip van een bakkie en een heerlijk zonnetje.

We wandelen nog even een rondje Willemstad om eventueel bij Jumbo wat zaken voor het diner vanavond te scoren, maar helaas is die om 17:00 al gesloten. Geen man overboord, de scheepskokkin  kan prima improviseren. Op de terugweg lopen we een paar deelnemers van onze AndalusiĆ«reis vorig jaar tegen het lijf. De wereld is klein !

De afgelegde route van vandaag :