zaterdag 22 juni 2019

Enkhuizen - Makkum

Dit belooft een mooie dag te worden, bij het opstaan zien we een strakblauwe lucht. Om 8:50 zijn we klaar om te vertrekken, maar onze Duitse buren nog niet. We verzoeken ze om toch los te gooien, ons er tussen uit te laten en dan zelf weer vast te maken. Daar maken ze geen probleem van, even later varen we in het Krabbersgat en hijsen we het grootzeil.  De wind is in vergelijking met gisteren 180 graden gedraaid, en komt nu uit het Noordoosten. Onze koerslijn richting Makkum loopt bijna noordelijk, kompaskoers 5 graden. De wind waait met een knoop of acht, zo scherp aan de wind zeilt de Chip met deze koers voor geen meter. We varen in deze situatie alleen met het grootzeil, dat net door de wind gevuld wordt, een klein beetje aandrijving geeft en de golfbewegingen dempt. De motor pruttelt zachtjes mee, zo maken we toch nog snelheid.

De golven zijn ondanks de niet zo harde wind best pittig. De oorzaak is dat een groot wateroppervlak aan de wind wordt blootgesteld, waardoor de golven kans krijgen over grote afstand door de wind te worden opgeklopt.
Wij klagen niet, met dit weer is het aangenaam op het water, we nemen de golven voor lief. Ongeveer halverwege de reis doemt Stavoren aan de Friese kust op. Het wordt hier steeds drukker, met dit mooie weekendweer zoeken de mensen het water op. Onder de bescherming van de Friese kust verdwijnen de golven vrijwel totaal. We passeren de Friese steden Hindeloopen en Workum, en wijken een paar keer uit voor een zeilwedstrijd van Hanse zeiljachten.
We lopen rond twee uur de kanaal van Makkum in. Irene heeft telefonisch al een ligplaats geregeld bij de Marina (Delta 28), voor we aanleggen vullen we de voorraad GTL diesel aan bij de Texaco pomp aan het kanaal.

We toveren de vouwfietsen uit de bakskist tevoorschijn, en gaan weekend inkopen doen bij de Jumbo. Onderweg verschalken we nog even een nieuwe haring. De haringtent bij de gemeentehaven stond bij ons al bekend voor de geweldige haring die ze hier verkopen, die reputatie maken ze weer helemaal waar !

zondag 23 juni 2019

Louise en Mariska staan ingeschreven bij een KLM hardloop-event  in Leeuwarden. De Ouderkerkers hebben een onderkomen gehuurd in Leeuwarden en zijn gisteren daar al gearriveerd. John brengt Mariska vanmorgen naar Leeuwarden, neemt de jongens mee, haalt ons op in Makkum en vervolgens rijden we met z'n allen naar Akkrum. De dames voltooien hun 6 km hardlopen glansrijk, daarna vermaken we ons rond het huis en het water onder een stralende zon. En wordt gesupt en gezwommen. Daarna een heerlijke BBQ !
Na een gezellige dag dropt Mariska ons 's avonds weer in de Makkum Marina.

De plannen voor morgen zijn volledig afhankelijk van de sterkte van de (zuid)oostenwind. De windverwachting voor dit gebied is nogal variabel. In ieder geval varen we richting Kornwerderzand, verlaten we via het Lorentzsluizencomplex het zoetwater IJsselmeer, en komen dan op de zoutwater Waddenzee.
Bij windkracht max 4-5 varen we in noordwestelijke richting over het Zuidoostrak wantij naar Vlieland. Is de wind te sterk, dan varen we onder beschutting van de kust noordwaarts via het vaarwater de Boontjes naar Harlingen, en maken we later de oversteek naar Vlieland. (zie kaartje met route-opties). Een harde oostenwind heeft twee negatieve konsekwenties : de golfvorming rond Vlieland en de afwaaiing van het wad, waardoor er op kritische punten voor ons te weinig water staat om zelfs bij hoogwater vandaag om 14:22, ondiepten te kunnen passeren.
Inmiddels al weer 8 jaar geleden heb ik voor de Compromisclub een lezing gegeven over varen op de Waddenzee, voor velen een enorme drempel om te overwinnen. Het verhaal klopt grotendeels nog, sommige routes zoals het Schuitengat zijn volledig verlegd.