vrijdag 16 augustus 2013

Stellendam-IJmuiden

Op vrijdag 16-8 staat om 7 uur de wekker, en na douchen, ontbijten en het voorbereiden van koffie en lunch voor later op zee vertrekken we tegen achten uit de jachthaven. De Goereese Sluis naar zee staat net verkeerd, en we horen via het marifoongesprek van een Engelsman die ook naar zee wil dat we een half uurtje moeten wachten. Er meldt zich nog iemand voor de sluis, en gedrieën  varen we om 8:45 het Slijkgat in. De vaarroute slingert zich tussen de zandbanken door, zodra we voldoende water onder de kiel hebben gaan we noord, richting Nieuwe Maasvlakte. De wind is aanvankelijk pal zuid, en we motorzeilen met alleen het grootzeil op. Er staat een flinke deining, we stampen en slingeren lekker. De oversteek van de Maasmond wordt zo langzamerhand routine, we melden ons aan, maar slalommen op eigen initiatief tussen een paar zeereuzen door. De sector Maasmond laat alleen van zich horen als ze zien dat er iets mis dreigt te gaan, zolang je niets hoort moet je je eigen plan trekken.
De wind is matig uit zuidwestelijke richting, met de snelheid die we maken met de sterke stroom mee is dat onvoldoende om alleen op de zeilen te varen dus blijft de motor bij, omdat we voor de kentering in IJmuiden willen zijn.
Het zicht is matig, we zien Den Haag, Katwijk, Noordwijk, en veel later Zandvoort in een soort zeemist voorbijschuiven. Pas op zo'n 5 mijl afstand zien we IJmuiden opdoemen. De deining is dan erg onprettig geworden, en het kost veel moeite om de juiste koers te houden. Even na half vijf ronden we de Zuidpier van IJmuiden, en na een gijp halen we het grootzeil binnen tussen de pieren. We maken eerst een tankstop en zoeken dan een plekje aan de M-steiger. In een overigens erg lege haven is het aan de passantensteiger gezellig druk.
Na ons gemeld te hebben bij het havenkantoor, hebben we geen zin meer om te koken, en halen we bij de Chinees een lekker menuutje.

Voor morgen (zaterdag 17-8) zijn de windverwachtingen rond Texel ongunstig, en we denken nu aan een alternatief via het oude Noordhollands kanaal langs Zaandam en Alkmaar naar Den Helder.