Zaterdag 17-8 Als we wakker worden en de wind door de masten
huilt, staat ons besluit vast : in plaats van over zee gaan we door het oude
Noordhollandsch Kanaal richting Den Helder.
De route is dit jaar voor het eerst opgenomen in het ANWB
Staandemast routeboek. Wij hebben het kanaal nog nooit bevaren, het lijkt ons
een mooie uitdaging !
Een stukje historie (met dank aan Wikipedia) :
“Het Noordhollandsch
Kanaal is gegraven in het begin van de 19e eeuw in opdracht van koning Willem
I. In 1818 kreeg waterbouwkundige Jan Blanken opdracht een plan uit te werken.
Zijn voorstel was een kanaal dat alleen geschikt zou zijn voor
binnenvaartschepen. Amsterdam was hier fel op tegen, zeeschepen zouden in dat
geval Den Helder als eindbestemming kunnen nemen waardoor de stad belangrijke
inkomsten zou mislopen. In 1819 werden de koning en de hoofdstad het eens over
een breder en dieper kanaal geschikt voor zeeschepen. Bij Koninklijk Besluit
van 15 april 1819 werd de aanleg van het Noordhollandsch Kanaal een feit. Jan
Blanken kreeg de leiding over het project. In feite ontstond dit kanaal door
het met elkaar verbinden van een aantal boezemwateren. Zo maakt het kanaal
onder andere deel uit van de ringvaarten van de Beemster en de Schermer. Een
gedeelte van het kanaal volgt, ten noorden van Alkmaar, het oude riviertje de
Rekere. De bestaande wateren moesten wel verbreed en uitgediept worden.
Met het werk werd in
de zomer van 1819 begonnen; er werd met de schop gegraven door een legertje van
9000 slecht betaalde arbeiders. De lonen, door Jan Blanken vastgesteld op 1,30
gulden per dag voor een ongeschoolde arbeider, lagen in de werkelijkheid op 50
cent per dag. De werkzaamheden waren zwaar, alles gebeurde met schoppen,
kruiwagens en paarden, en de behuizing en voeding waren slecht.
Het kanaal had een
lengte van 80 kilometer .
Het was 40 meter
breed aan de waterspiegel en een diepte van 6 tot 7 meter over een
bodembreedte van bijna 10
meter . Het was destijds het breedste en diepste kanaal
ter wereld. Het kanaal heeft zo'n 11 miljoen gulden gekost en de aanleg duurde
ongeveer vijf jaar.” Zie ook hier . In december 1824 werd het kanaal officieel in gebruik genomen.
de Nauernasche sluis |
Hollands landschap |
We maken een ommetje over het Alkmaarder Meer, daar waait
het een dikke windkracht 5, veel zeilbootjes hebben moeite overeind te blijven.
Wij zijn blij dat we met deze wind niet op zee zitten, daar waait het meestal 1
of 2 Bft meer dan landinwaarts.
We bellen onderweg met Alkmaar, of er in de passantenhaven
daar nog een plaatsje voor ons is. Dat blijkt inderdaad het geval, dat wordt
dus onze bestemming voor vandaag. Kunnen we provianderen voor het weekend, en
Irene kan haar thuis vergeten make-up spullen vervangen.
We maken daarna een stadswandeling, en bewonderen de oude
binnenstad met een roemruchte geschiedenis.
Weer volgens Wikipedia : ´Tijdens
de Tachtigjarige Oorlog in 1573 werd Alkmaar belegerd door de Spanjaarden, die
in Oudorp hun kamp hadden opgeslagen. De Alkmaarders hielden hen echter met
kokend teer en brandende takkenbossen op afstand. Deze gebeurtenis, die leidde
tot de bekende uitdrukking ´Bij Alkmaar
begint de victorie´, wordt nog elk jaar gevierd op 8 oktober tijdens Alkmaars
Ontzet.´
Geen opmerkingen:
Een reactie posten