zaterdag 17 augustus 2013

IJmuiden-Alkmaar


Zaterdag 17-8 Als we wakker worden en de wind door de masten huilt, staat ons besluit vast : in plaats van over zee gaan we door het oude Noordhollandsch Kanaal richting Den Helder.
De route is dit jaar voor het eerst opgenomen in het ANWB Staandemast routeboek. Wij hebben het kanaal nog nooit bevaren, het lijkt ons een mooie uitdaging !

Een stukje historie (met dank aan Wikipedia) :
“Het Noordhollandsch Kanaal is gegraven in het begin van de 19e eeuw in opdracht van koning Willem I. In 1818 kreeg waterbouwkundige Jan Blanken opdracht een plan uit te werken. Zijn voorstel was een kanaal dat alleen geschikt zou zijn voor binnenvaartschepen. Amsterdam was hier fel op tegen, zeeschepen zouden in dat geval Den Helder als eindbestemming kunnen nemen waardoor de stad belangrijke inkomsten zou mislopen. In 1819 werden de koning en de hoofdstad het eens over een breder en dieper kanaal geschikt voor zeeschepen. Bij Koninklijk Besluit van 15 april 1819 werd de aanleg van het Noordhollandsch Kanaal een feit. Jan Blanken kreeg de leiding over het project. In feite ontstond dit kanaal door het met elkaar verbinden van een aantal boezemwateren. Zo maakt het kanaal onder andere deel uit van de ringvaarten van de Beemster en de Schermer. Een gedeelte van het kanaal volgt, ten noorden van Alkmaar, het oude riviertje de Rekere. De bestaande wateren moesten wel verbreed en uitgediept worden.
Met het werk werd in de zomer van 1819 begonnen; er werd met de schop gegraven door een legertje van 9000 slecht betaalde arbeiders. De lonen, door Jan Blanken vastgesteld op 1,30 gulden per dag voor een ongeschoolde arbeider, lagen in de werkelijkheid op 50 cent per dag. De werkzaamheden waren zwaar, alles gebeurde met schoppen, kruiwagens en paarden, en de behuizing en voeding waren slecht.
Het kanaal had een lengte van 80 kilometer. Het was 40 meter breed aan de waterspiegel en een diepte van 6 tot 7 meter over een bodembreedte van bijna 10 meter. Het was destijds het breedste en diepste kanaal ter wereld. Het kanaal heeft zo'n 11 miljoen gulden gekost en de aanleg duurde ongeveer vijf jaar.” Zie ook hier . In december 1824 werd het kanaal officieel in gebruik genomen.

de Nauernasche sluis
Hollands landschap
Het oorspronkelijke tracee is niet helemaal meer bevaarbaar voor onze doorvaarthoogte. Als alternatief nemen we op 11 km na de zeesluis van IJmuiden, vanaf het Noordzeekanaal de afslag Zijkanaal D naar Nauerna, door de Nauernasche vaart. De daarin opgenomen Nauernasche sluis is een belevenis op zich, die moet uit de middeleeuwen stammen, prachtig ! We passeren talloze bruggen, die bijna allemaal na een oproep via de marifoon snel door iemand op afstand bediend worden. En allemaal kosteloos ! Daar kunnen ze in Friesland nog wat van leren.
We maken een ommetje over het Alkmaarder Meer, daar waait het een dikke windkracht 5, veel zeilbootjes hebben moeite overeind te blijven. Wij zijn blij dat we met deze wind niet op zee zitten, daar waait het meestal 1 of 2 Bft meer dan landinwaarts.

We bellen onderweg met Alkmaar, of er in de passantenhaven daar nog een plaatsje voor ons is. Dat blijkt inderdaad het geval, dat wordt dus onze bestemming voor vandaag. Kunnen we provianderen voor het weekend, en Irene kan haar thuis vergeten make-up spullen vervangen.
We maken daarna een stadswandeling, en bewonderen de oude binnenstad met een roemruchte geschiedenis.

Weer volgens Wikipedia  : ´Tijdens de Tachtigjarige Oorlog in 1573 werd Alkmaar belegerd door de Spanjaarden, die in Oudorp hun kamp hadden opgeslagen. De Alkmaarders hielden hen echter met kokend teer en brandende takkenbossen op afstand. Deze gebeurtenis, die leidde tot de bekende uitdrukking  ´Bij Alkmaar begint de victorie´, wordt nog elk jaar gevierd op 8 oktober tijdens Alkmaars Ontzet.´

Geen opmerkingen:

Een reactie posten