19-8 Maandagmorgen worden we in Alkmaar gewekt met onweer en kletterende regen. Volgens de weerberichten is het een front dat overtrekt, en na de passage moet het beter worden. Na ontbijt en een lekkere douche begint het inderdaad op te klaren, we vertrekken om ca kwart voor tien tijdens het laatste restje van de bui. De opening van de Alkmaarse spoorbrug kunnen we zo net meepakken, we varen daarna in konvooi met een cruiseschip en een sleepboot. Alle bruggen openen als bij toverslag bij het verschijnen van dit konvooi.
Na het passeren van de eerste vlotbrug (typisch voor Noord-Holland), de Koedijkervlotbrug, gaat het mis. Plotseling verliest de motor toeren en kunnen we het konvooi niet meer bijhouden.
Het is snel duidelijk dat het probleem onder de boot, in de schroef zit, en dat is heel vervelend want daar kom je in ons geval met een saildrive niet zo gemakkelijk bij.
De truc om zo'n ongerief kwijt te raken is afwisselend vooruit/achteruit te schakelen, maar dat werkt nu niet. Het oude kanaal is helemaal niet ingericht om aan te kunnen leggen, maar we vinden een plaatsje waar je aan de kant kunt komen. Na flink trekken en wurmen met de pikhaak komt er een hele plastic AH boodschappentas uit de schroef tevoorschijn. Daarna kunnen we weer verder, maar het konvooi is ver uit het zicht verdwenen. Hulde echter voor de brugwachters op afstand, de vele bruggen kunnen we zonder noemenswaardig oponthoud passeren. Rond half drie komt Den Helder in zicht, via een sluis en een paar bruggen komen we in de marinehaven terecht, weer op zout water ! Op het kanaal hebben we redelijk beschut kunnen varen, hier in de haven blijkt pas hoe hard het waait. We moeten kiezen tussen een overnachting in een jachthaven of de oversteek naar Texel wagen. We kiezen voor de laatste optie, leggen een rif in het zeil en kiezen het ruime sop van de Texelstroom. We hebben de vloedstroom vol mee, en de golfhoogte valt niet tegen. De wind is bijna pal Noord, en Texel geeft in zo'n geval beschutting.
We kunnen in rechte lijn naar Oudeschild varen, en al na drie kwartier lopen we de ons vertrouwde haven binnen. Er is in de 'Waddenhaven Texel ' aan de 8-meter steiger volop plaats, we kunnen zelfs tegen de hoofdsteiger aanmeren. In de kuip, met een wijntje in de zon en uit de wind is het genieten ! Het weerbericht voor de komende dagen ziet er goed uit, we denken tot donderdag hier te blijven en dan over de Waddenzee naar Harlingen verder te varen, en vandaar gaan we via Makkum een stukje Friesland 'doen'.
Het verschijnsel vlotbrug (met dank aan Wikipedia) :
Dit is een vlotbrug |
zo opent / sluit de brug |
brug gaat voor ons niet verder open |
het vlotdeel schuift onder de oprit |
'Een vlotbrug is een beweegbare brug, die opengaat door
horizontaal te bewegen (zonder te draaien). De brug bestaat uit een op- en een
afrit, die vanaf de wal naar een vlot leiden. Als de brug opengaat wordt dit
vlot onder de op- en afrit getrokken. Als vlot wordt een stalen ponton
gebruikt, vanwege de gewenste stabiliteit en draagvermogen. Men spreekt dan van
een pontonvlotbrug.
In Nederland liggen op dit moment vijf pontonvlotbruggen, alle
over het Noordhollandsch Kanaal. Deze vlotbruggen openen door de drijvende
gedeelten onder de op- en afritten te varen waardoor dan de halve breedte van
het kanaal voor de scheepvaart beschikbaar is.
Van zuid naar noord:
Van zuid naar noord:
- de Koedijkervlotbrug bij Koedijk, gemeente Alkmaar.
- de Rekervlotbrug bij Koedijk, gemeente Alkmaar.
- de vlotbrug bij het naar de brug genoemde dorp
Burgervlotbrug, gemeente Schagen.
- de vlotbrug bij het naar de brug genoemde dorp Sint Maartensvlotbrug,
gemeente Schagen.
- de vlotbrug in 't Zand, gemeente Schagen.
De vier oude bruggen zijn van hetzelfde type, de Koedijkervlotbrug is tegenwoordig uitsluitend voor fietsers en voetgangers, de andere drie verwerken ook regionaal autoverkeer. Het brugdek ligt beduidend lager dan de weg wat het op en afrijden erg traag maakt, bovendien zijn de bruggen zo smal dat een fietser en een auto elkaar nauwelijks kunnen passeren. Bij iets grotere verkeersdruk lopen de wachttijden dan ook snel op.
De vier oude bruggen zijn van hetzelfde type, de Koedijkervlotbrug is tegenwoordig uitsluitend voor fietsers en voetgangers, de andere drie verwerken ook regionaal autoverkeer. Het brugdek ligt beduidend lager dan de weg wat het op en afrijden erg traag maakt, bovendien zijn de bruggen zo smal dat een fietser en een auto elkaar nauwelijks kunnen passeren. Bij iets grotere verkeersdruk lopen de wachttijden dan ook snel op.
In 2010 werd bij Koedijk een nieuwe vlotbrug gelegd over het
Noordhollandsch Kanaal. Deze vijfde brug heet de Rekervlotbrug en is genoemd
naar de rivier de Rekere die voor de aanleg van het kanaal ter plaatse lag. De
nieuwe brug zou een verbeterde versie van het traditionele ontwerp zijn, maar
kampte met zoveel (technische) tegenslagen dat binnen een maand na de vertraagde
oplevering in mei 2012 de brug weer voor meer dan een jaar gesloten is geweest'. (zie hier )
Ja, na een paar dagen etherstilte hebben ik jullie weer opgepikt vandaag met MarineTraffic. Was best winderig vandaag! Geniet ze verder!
BeantwoordenVerwijderen