donderdag 15 augustus 2013

Herkingen-Stellendam

onze route Herkingen-Stellendam
Woensdag 14-8 zijn we 's avonds naar Herkingen gereden, en hebben we de boot weer klaargemaakt voor een langer verblijf. In de planning zit een rondje Wadden en Friesland. Om naar zee te kunnen, moeten we altijd een stuk omvaren. Donderdag 15-8 vertrekken we om 8:45 met als doel Stellendam. Daarvoor moeten we drie sluizen passeren, en een flinke omweg te water maken. Bij de eerste twee sluizen hebben we pech en moeten we lang wachten. Bij de laatste, de Volkeraksluis, hebben we geluk - we kunnen meteen naar binnen en schutten. Het weer werkt ook al niet mee : we varen onder een grauw wolkendek, met veel wind en tussendoor regen. Pas als we het eiland Tiengemeten passeren, klaart het op en zien we een schuchter zonnetje. Net op dat punt worden we per marifoon opgeroepen door het spookschip Almine, die schijnt als een Vliegende Hollander rond te varen op de Oude Maas. Als je de marifoonstem hoort, zou je zweren dat het broer Marc is.

Na dit intermezzo hebben we nog een kaal stuk Haringvliet te gaan, met heel veel wind, en dan lopen we eindelijk om 16:30 de Marina Stellendam binnen. In de havenkom ligt een wanstaltig groot motorjacht, daar passen we helaas niet meer bij. Gelukkig heeft de havenmeester nog een box vrij. De box wordt gedeeld met een brede motorboot, het is even zweten om met windkracht 5 schuin op de kop daar zonder kleerscheuren achteruit in te varen. Gelukkig hoeven we Apeldoorn niet te bellen. Eenmaal aangelegd genieten we van het zonnetje in de kuip en een heerlijke Nespresso, die extra lekker smaakt na zo'n dag vol ontberingen.

1. Ik heb vandaag jullie gevolgd en tenenkrommend vastgesteld dat jullie met de Chip tussen al die zeeschepen over die grote plas Ijmuiden hebben bereikt!