zondag 25 augustus 2013

Rondje Friesland met John, Mariska en Thijs

volle sluis
Vrijdag 23-8 komen de Akkrummers per openbaar vervoer in Harlingen aan. De trein rijdt vandaag niet tussen Leeuwarden en Harlingen, er is een bus ingezet. Maar ze zijn er, met een lichte vertraging. We wandelen naar de jachthaven en nadat alle bagage gestouwd is vertrekken we via de Tsjerk Hiddessluis naar de Waddenzee. Eenmaal buiten de haven zien we langs de Pollendam een hele armada van zeilschepen van de Waddeneilanden komen, die met z'n allen tegelijk op de vloedstroom naar Harlingen varen. Als we afbuigen naar Kornwerderzand, zitten we er middenin. We tuffen rustig op de motor in zuidelijke richting, we varen de wind dood dus de zeilen ophalen heeft geen zin, en zo denkt de hele armada erover. De meeste schepen hebben flink het gas erop en scheuren er vandoor.
lekker opwarmen bij oma
Eenmaal bij de bruggen van Kornwerderzand in de Afsluitdijk ligt alles te wachten, we leggen even aan om op een brugopening te wachten. Als de bruggen open gaan, gooit iedereen tegelijk los en probeert als eerste door de brug te komen, we hebben dit al zo vaak meegemaakt. We zijn net door de brug als de brugwachter de zaak weer op slot gooit. Als de sluis (die vlak achter de bruggen ligt) opengaat, weer dezelfde zenuwachtige taferelen, wij sluiten als laatste aan en liggen vlak tegen de sluisdeuren bij de schutting. Van Kornwerderzand varen we naar Makkum, een kwartiertje varen.
In de Marina Makkum krijgen we een mooi plaatsje. Thijs vermaakt zich met papa en opa in het zwembad. 's Avonds leren de vaargasten de paalsteek, mastworp en schootsteek.

Zaterdag 24-8 Vanuit Makkum gaan we het IJsselmeer op. het plan is om naar Stavoren te varen, en daar weer naar binnen te gaan. Het rif zit nog in het zeil van onze tocht van Den Helder naar Oudeschild, en dat is maar goed ook want in korte tijd neemt de ZO-wind toe tot ruim windkracht 5, en draait nog iets naar het zuiden. John zit aan het roer, we varen snel maar gaan ook nogal tekeer onder een flinke helling. Eigenlijk wil ik terugkeren naar Makkum, gezien de samenstelling van de bemanning met een 3-jarige aan boord, maar de bemanning wil graag doorvaren, de bikkels !

De bestemming wordt gewijzigd in Workum in plaats van Stavoren, en daar wordt het ruime sop verwisseld voor het fraaie Friese landschap. De sluis bij Workum is erg klein, er gaan maar een paar schepen in per schutting. John heeft daardoor tijd om een paar heerlijke haringen te halen in het stadje, die we ons onderweg goed laten smaken. We passeren na Workum het Grote Gaastmeer, de Yntema Sloot,en het Heeger Meer, wat eigenlijk een uitloper van de Fluesen is. De bestemming voor vandaag wordt de passantenhaven van Heeg, voorzien van met strandje en speeltuin. Dat blijkt veel boten met gezinnen met kinderen aan te trekken, het is er erg druk. 's Avonds worden we door John en Maris verrast met een heerlijk etentje in Heeg.

Zondag 25-8 's Morgens worden we gewekt met een regenbuitje, maar al snel wordt het droog en trekt de lucht open. Na het ontbijt vertrekken we richting Akkrum via een toeristische route, de Jeltesloot, Koevordermeer, Janesloot, Langweerderwielen, Noarder Aldewei. De aangegeven diepte op de recente Friesland kaart baart enige zorg in verband met onze diepgang, maar de praktijk blijkt mee te vallen.

Op de Noarder Aldewei gaat de Genua uit, en op de Goegarijpster poelen gaat het zeil omhoog. Meneer de wind reageert meteen en blaast af en toe met 20 knopen. John is in z'n element aan het roer. we steken door naar het Sneker Meer en maken een paar mooie slagen. Via het Heerenzijl en de Terkaplester poelen slaan we af naar de Meinesloot richting Akkrum. Omdat het al ruim lunchtijd is, en de magen knorren, zoeken we een aanlegplaats maar die zijn in de Meinesloot allemaal bezet. We slaan af naar It Deel (richting Heerenveen) en vinden bij een opvaartje een niet officiƫle maar wel rustieke aanlegplaats.

in de 'thuis' haven Akkrum

We laten ons de gebakken eieren met spek lekker smaken, John zwemt nog even rond de boot en dan vertrekken we weer richting privehaven bij het huis van J&M. In Akkrum spekken we de gemeentekas met het betalen van een paar exorbitante bruggelden, en leggen dan vlakbij de Mienewei aan. Even later zitten we aan een lekkere vis BBQ in de tuin.