maandag 23 juli 2018

Rond de thuishaven

Vanaf zaterdag 21 juli 2018

Op zaterdag komen Hans en Erna een dagje meevaren. Na de koffie met heerlijke meegebrachte Holtkamp Tompoucen, varen we via het toegangskanaal van Herkingen Europa's grootste zoutwatermeer de Grevelingen op. Er staat een stevig NW-windje, helaas uit een zodanige hoek dat de Oost-west vaargeul in westelijke richting alleen kruisend genomen kan worden.

Na een uurtje hard werken voor Hans aan het roer gaan we voor een lunchpauze voor anker onder het 'paardeneiland'  Stampersplaat. Om af te koelen nemen we met z'n allen een verfrissende duik in het zoute Grevelingenwater. Na de lunch varen we op de motor via Port Zelande naar 'de Punt' , waar recent een fraaie bungalow locatie gerealiseerd is. 'Voor het lapje' waaien we rustig onder zeil terug naar de thuishaven Herkingen. Bij de Mosselbank eilandjes maken we een ommetje om Martijn en Lies met de kinderen uit te zwaaien voor hun vandaag begonnen vakantie. Op weg naar de Wadden liggen ze hier voor anker om morgenvroeg door de sluis naar buiten te vertrekken.

We hebben een tafel gereserveerd bij het restaurant van de Marina. In het verleden kon je hier lekker eten, maar het sinds kort geïntroduceerde buffetsysteem blijkt geen succes. Wat ons betreft niet voor herhaling vatbaar.
We rijden met Hans en Erna mee terug naar Maassluis, voor ons een ideale mogelijkheid om de auto op te halen, die tijdens onze vakantie in Maassluis was achtergebleven. het was een heerlijke en gezellige zomerdag op het water !

maandag 23 juli - vrijdag 28 juli 2018

Dit is de week die de boeken ingaat als een tropische periode in Nederland. We houden ons rustig, en proberen zoveel mogelijk op het water te zijn, zeilend of voor anker, om optimaal van ieder zuchtje wind te profiteren en af en toe een verfrissende duik te kunnen nemen. Af en toe zien we een zeehond, waarvan de populatie in de Grevelingen de laatste jaren gestaag is uitgegroeid tot ruim 100 exemplaren.

Op woensdag komen Rob en Wil met hond Bobby uit Vijfhuizen een dagje meevaren. We zoeken zo snel mogelijk het verkoelende water op, en varen richting Brouwershaven. Onderweg leggen we even aan bij een van de steigers van het paardeneiland Stampersplaat. Bobby krijgt z'n uitlaatronde, zonder dat we overigens de paarden zien.

Brouwershaven worden we ingeloodst door de sluiswachter, die meedeelt dat voor boodschappen twee uur mag worden aangelegd aan de inkoopsteiger aan de oostzijde van de haven. We maken een
rondje door het pittoreske dorpje met een roemrucht verleden, dat onder andere blijkt uit het prachtige antieke stadhuis, en de gigantische afmetingen van de kerk. We ontdekken bij toeval het geboortehuis van Jacob Cats. Zowel in de kerk als op het marktplein staat een standbeeld van Cats, illustere voorganger van de hedendaagse premiers, die nog steeds kantoor houden in het Catshuis aan het Binnenhof.

Vanuit Brouwershaven varen we terug naar Stampersplaat, waar we ankeren om de dames gelegenheid te geven ter afkoeling in het zilte Grevelingennat te duiken. Hond Bobby beleeft een primeur, hij zwemt voor het eerst in zijn nog niet zo lange leven. We zeilen dan op ons gemak naar onze vaste ankerplaats bij Herkingen, waar Irene een koude maaltijd salade op tafel tovert. Het is al donker als de Vijfhuizers naar huis terugkeren.

Volgens de weervoorspellers wordt de donderdag de heetste dag van de week. We  trekken ons terug op de Grevelingen, en liggen de hele dag voor anker. Met af en toe een duik in het verkoelende water komen we de hitte door.
Op vrijdag is er meer wind, we maken via het eiland Archipel een rondje Grevelingen onder zeil.
Op de terugweg zien we vanaf Bommenede het weer snel veranderen. Donkere luchten pakken zich samen.

We halen de zeilen binnen, en tuffen langzaam op de motor richting thuishaven, in de hoop slecht weer te vermijden. Halverwege Herkingen neemt toch plotseling de wind enorm toe, tot ver boven de 30 knopen, waarbij onze windmeter alarm slaat. Even later varen we een muur van neerstortend water binnen. De stuurautomaat kan dit niet aan, we sturen op de hand door dit geweld. Het zicht is nul, boeien zie je niet meer, maar op de GPS kunnen we de juiste koers houden. Net zo plotseling als het noodweer kwam, is het ook weer weg, en kunnen we onze weg vervolgen. Het is flink afgekoeld, en de boot schoongespoeld.

De reis verloopt verder ook niet helemaal ongestoord, want we zien een groot motorjacht op topsnelheid op ons afstormen, met een hekgolf van heb ik jou daar. We maken een paar foto's van de snelheidsmaniak, die we later kunnen gebruiken voor een eventuele aangifte bij de Waterpolitie.

Op zaterdag vertrekken we naar huis, op zondag viert Thijs in Akkrum z'n achtste verjaardag. Dat gaan we vieren !