vrijdag 6 juli 2018

Het dagelijkse leven op Texel

vanaf donderdag 5 juli 2018

donderdag 5 juli 2018

De komende dagen kunnen we het in aanloop naar het  weekend van de 14e rustig aan doen. Geen afspraken, en fantastische weersvooruitzichten. Het ultieme Zwitserleven gevoel ! Daar krijg je energie van. We maken van binnen en van buiten schoon schip. We zijn intussen al een maand onderweg, en de 'Chip' heeft vooral in het begin bakken zout water over zich heen gekregen, en het leven aan boord laat ook z'n sporen na. Door de schoonmaakbeurt ligt de 'Chip' er nu weer spic en span bij.

De voorlopig werkeloze zeilen pakken we netjes in, een reeflijn die na de winterstop niet helemaal goed op z'n plek zit krijgt aandacht. Voor ons geplande vertrek op de 16e zit er niets meer in de weg !
 's Middags pakken we de vouwfietsen en gaan inkopen doen bij Albert Heijn in Den Burg. Bij de bekende boekhandel met de leuke eigenaar kopen we een aantal kaarten en postzegels. Als je lang van huis bent, zijn er veel momenten bij familie en kennissen die een kaartje verdienen.

vrijdag 6 juli 2018

Alweer een stralende dag. We besluiten naar de hoeve 'Vrij en Blij' te fietsen van Boer Jan, die bekend is van het vinden van z'n vrouw Rianne in het TV programma  'Boer zoekt vrouw'. Hun wel en wee vind je hier. We starten op het romantische Skillepaadje, en hopen via de Texelse fietskaart en Google Maps de boerderij te vinden. Uit voorzorg hebben we de fietspomp en plakspullen bij ons, na al twee lekke banden in deze vakantie.

Het adres waar we moeten zijn, is vlakbij Den Hoorn. We hebben dit deel van Texel nog niet eerder per fiets doorkruist. Onterecht, want hier vind je nog het ongerepte ruige eiland landschap met daartussen mooie boerderijen.

En plotseling lachen vanaf een reclamebord Jan en Rianne ons uitnodigend toe. We hebben ze gevonden ! De boerderij is een van de grootste hier. Ze houden en fokken schapen, vooral voor de melk waar ze boerenschapenkaas van maken. Ze zijn leverancier van onder andere Albert Heijn. Rianne runt hier een boerderijwinkel met vooral producten van eigen boerderij. Wij kopen lamskoteletjes en genieten van een boerderij-ijsje. En Irene gaat met Rianne op de foto. We maken een rondje over het terrein, het is een prachtig bedrijf met hier en daar uitleg over hun filosofie over het houden van schapen. Typisch Texels, er leven meer schapen op dit eiland dan mensen. Bijgaand een korte foto impressie.

De diepgevroren koteletjes gaan de koeling in, vanavond eten we heerlijke sliptongen. Gevangen door de moderne Texelse vissersvloot, met de in de Europese Unie in opspraak geraakte pulsmethode. Door elektrische schokjes worden vooral de platvissen zoals tong en schol opgeschrikt, en dan zwemmen ze zo het net in. Een zeer milieuvriendelijke manier van vissen. Geen bodemberoering door het vistuig, en dus geen schade aan het leven in de bodem, de helft lager brandstof verbruik en minder nutteloze bijvangst.

Door jaloerse, vooral Franse vissers, die de puur Nederlandse technologie niet hebben en ook niet kunnen betalen, dreigt deze schitterende innovatie verboden te worden in de EU. Het moet niet gekker worden. Gelukkig hebben we in minister Carola Schouten iemand die als boerendochter zich sterk maakt voor landbouw en visserij. We mogen trots zijn op die bedrijfstakken, die in Nederland door goed ondernemerschap en grote technologische voorsprong door de inspanningen van de Wageningse Universiteit, leidend zijn in de wereld.

's Avonds hebben we contact met de Akkrumers. Mariska heeft op zaterdag een beachvolleybal toernooi, John komt morgen met de jongens een dagje naar Texel ! Ze gaan proberen de boot van 9:30 te halen.

zaterdag 7 juli

John, Thijs en Joris melden dat ze op de boot 9:30 onderweg zijn van Den Helder naar Texel. De overtocht duurt maar 20 minuten, al gauw zien we de jongens de speeltuin op de jachthaven inrennen.
Na een hartelijke begroeting moeten er krabben gevangen worden. Er zitten hier niet zo veel krabben als in onze thuishaven Herkingen, maar er worden genoeg gevangen voor een krabbenrace op de steiger.

Na de lunch stappen we met z'n allen in de auto en rijden we via Den Hoorn naar het strand bij Paal 9. John heeft een windscherm in de vorm van een halve tent bij zich. Met de jongens werpen we een zanddam op, waarachter bij de inzettende eb een strandplas ontstaat. Het wordt een fantastische strandmiddag (zie bijgaande foto's).

We eten op de 'Chip' frites met kibbeling, de jongens krijgen een douchebeurt, en keren weer huiswaarts met de boot van 20:00.  Een goede generale voor volgend weekend, als alle nageslacht naar Texel komt om de verjaardagen van Irene, Louise en Arnold  gezamenlijk te vieren. We hopen op dezelfde zomerse omstandigheden !