dinsdag 3 juli 2018

Workum - den Oever

Om 7 uur loopt de wekker af, we willen vandaag richting Texel. Eerst naar Den Oever, daar door de Stevinsluis en dan via het Visjagersgaatje en het Vaarwater over de Bollen naar Oudeschild. In verband met het getij moeten we uiterlijk om 12 uur vanaf  Den Oever, na de passage van de Stevinsluis, de tocht over het Wad starten, anders lopen we vast op de Bollen.
Als we om 8:05 naar het Kustwachtweerbericht luisteren, fronsen we de wenkbrauwen. De wind gaat draaien naar NNO, en zal toenemen tot kracht 5-6.  Dat is andere koek dan Windfinder, die 7 knopen wind voorspelde, windkracht 3.

In vergelijking met gisteren is de wind op dat moment nog rustig, we hijsen de zeilen en vertrekken.
Dan komt het eerste dilemma : de wind komt bijna recht van achteren, we moeten het grootzeil strijken om voldoende wind in de genua te krijgen op onze koers van 253 graden. De genua is ons grootste zeil, daarmee maken we de meeste snelheid.  We zouden kunnen gaan kruisen, maar dan halen we onze doeltijd in Den Oever zeker niet. We zouden de motor bij kunnen zetten, maar die herriemaker willen we niet op een mooie dag als vandaag. Dus varen we koers 253 alleen op de genua. Hiermee wordt ons tochtdoel vandaag beperkt tot Den Oever, we maken onvoldoende snelheid om ook Texel nog te kunnen bereiken.

Hoe verder we uit de wal komen, hoe meer de Kustwacht gelijk krijgt. We waaien bijna uit ons hemd met een dikke windkracht 5. En de schuin achterin lopende golven bouwen enorm op, hoe verder uit de beschutting van de Friese kust. Het vergt veel spierkracht op het roer om de 'Chip' in deze omstandigheden enigszins koers te houden.
Irene maakt een kort filmpje op YouTube : https://youtu.be/tomPCL9kCE0

Tegen de tijd dat we de Noord Hollandse kust bereiken, en we een aantal ondieptes moeten omzeilen, is de Chip een hobbelpaard geworden. Het waait nu echt hard door, van een overtocht naar Texel is wat ons betreft in deze omstandigheden geen sprake. We steken binnen bij de Marina Den Oever. Zodra we binnen de pieren zijn, komen we in een andere wereld  zonder golven. Van de havenmeester krijgen we een mooi plekje aan de E-steiger, box nr 6.

We laden de vouwfietsen uit en gaan op verkenning, we hebben nog nooit aangelegd in Den Oever.  In de directe omgeving van de marina zien we al de nodige schapen, we komen in de buurt van Texel ! En het enorme niveauverschil met de Wieringermeerpolder die hier vlak achter ligt, kunnen we zien bij het gemaal Leemans. De krukas van een van de 6-cilinder Werkspoormotoren die ooit de pompen aandreven, staat nu als kunstwerk opgesteld.

We doen inkopen bij de Dekra, in een vissersplaats uiteraard vanavond op het menu vis van de lokale visboer. Om vast in de stemming te komen verschalken we vast een paar heerlijke nieuwe haringen. Verder luieren in het zonnetje in de kuip, en trachten uit te vinden hoe het weer er morgen bij zal staan. Als het even kan gaan we morgen richting Oudeschild op Texel.