zondag 30 juni 2013

Vlieland !

Zondag 30-6
Makkum-Vlieland 04:00 - 08:45
De zaterdag besteden we om Makkum te verkennen en boodschappen voor het weekend te doen. In verband met het juiste getij, dat dagelijks een uur later valt, wordt het qua timing erg laat om naar Vlieland te varen. In plaats daarvan besluiten we om zondagmorgen vroeg te varen. De wekker gaat om 3:30, en om 4 uur gooien we de trossen los. Het is nog behoorlijk donker, maar er is voldoende licht van de maan om de blinde tonnen te kunnen zien. De lichtboeien knipperen dat het een lieve lust is. Zaterdagavond hebben we het rif uit het zeil gehaald, en daar hebben we eigenlijk nu al spijt van. Het tochtje naar de sluizen van Kornwerderzand is behoorlijk ruig met Bft 5 op de kop. Bij de sluis liggen een paar schepen gemeerd, zonder dat er van activiteit sprake is. Na onze marifoonoproep aan de sluiswachter draait de grote sluis meteen, inclusief de twee bruggen in de snelweg. De Boontjes, de vaarweg tussen Kornwerderzand en Harlingen, ligt voor ons. De ebstroom loopt al, we hebben ongeveer een knoop stroom tegen maar met de genua als  hulpaandrijving is daarmee te leven. Halverwege de Boontjes zien we de zon heel schuchter boven de dijk bij Zurich uitstijgen.

Eenmaal bij Harlingen aangekomen draaien we langs de Pollendam de Blauwe Slenk in, jammer genoeg moet de genua worden binnengehaald want de wind staat recht op de kop. De atmosfeer is heel instabiel, het ene moment staat er weinig wind, het volgende moment staat er een dikke windkracht 5. De hoogste snelheid die we aantikken is 8,2 knoop. Onder het vogeleiland Griend richting Pannengat hebben we een zware dobber, de enorm aangetrokken wind staat hier recht tegen de gierende ebstroom in, we zitten weer in de achtbaan die we de laatste tijd zo goed hebben leren kennen. Gelukkig snort de motor geduldig, en eenmaal in de Vliestroom wordt het een stuk rustiger. We komen de vroege veerboten van Vlieland en Terschelling tegen, de ‘Vlieland’, snelboot ‘Tiger’ en de ‘Friesland’.  De ‘Friesland’ komt uit de Westmeep, we moeten een stukje stuurboord uit om hem ruimte te geven. Aan bakboord zien we dan al de Richel liggen, de grote zandplaat onder Vlieland. Bij Irene slaat de slaap toe, ze gaat even onder zeil op een van de kajuitbanken. Verrassend genoeg is er nauwelijks zeegang rond de Richel , en in recordtijd lopen we de ZS13 boei in het Zuider Stortemelk aan, van waaruit je rechtreeks op de haven kunt sturen. Ieder jaar wisselt de diepte daar, er staat nu veel water : bijna 5 meter, dus geen gevaar voor aan de grond lopen.  De ebstroom langs de haven loopt al op z’n eind, we draaien heel soepel de haven in en leggen aan in box 34 van de H-steiger. Een recordtijd vanaf  Makkum ! Dit is weer een tochtje om in te lijsten.

veel lege plekken.....
Voor Vlielandse begrippen is de haven slecht bezet. Zal wel met het weer en de crisis te maken hebben.
We ruimen snel alles weg, en als de walstroom is aangesloten trakteren we onszelf op een welverdiende Nespresso met Friese sûkerbolle , en duiken dan de kooi nog even in om de gemiste slaapuren te compenseren. Als we weer wakker worden, straalt de zon tegen een mooie blauwe lucht. Dit wordt genieten !

Historie : bij het zoeken naar allerlei informatie over Vlieland kwam ik dit prachtige verhaal tegen :
  'Hoe een tjalk uit Leek bij Vlieland aan de grond liep en de schippersvrouw gered werd'