vrijdag 28-6 : na het dagelijkse ritueel van het bekijken van de weerkaart, de verschillende weerberichten en het speciale weerbericht van de Kustwacht om 8:05 dat wordt aangekondigd door een computerstem met 'All ships, all ships..', besluiten we te vertrekken. De wind is pal west dus de vaarroute naar de Sluis van Kornwerderzand is goed bezeild. De buren die naast ons liggen maken even plaats en we vertrekken via het Krabbersgat richting IJsselmeer. Het rif zit nog in het zeil van de vorige etappe, en dat te laten zitten blijkt al snel een juiste beslissing. Als we de beschutting van het Kooizand bij de vuurtoren van de Ven voorbij zijn lijkt het wel of de 'Chip' de sporen krijgt. Regelmatig boven de rompsnelheid spurten we richting Noord. En het gaat weer eens steeds harder waaien, tot een dikke 5 Bft. Op een gegeven moment moeten we de rolfok 50% wegdraaien, maar nog steeds halen we de rompsnelheid. Nog nooit hebben we met de 'Chip' zo lang zo snel zo fantastisch gezeild. Het enige nadeel van de dwars inkomende wind is dat de golven ook dwars inkomen en we ons voelen alsof we in een achtbaan zitten. De Centrale meldpost IJsselmeer meldt een golfhoogte van 1.20 m, wat voor het IJsselmeer redelijk extreem is.
Ik heb m'n zeilbroek en zeiljas met daaronder een dikke trui met vliesjas aan, want het is roetkoud op het water met zo'n wind en regelmatig overkomend buiswater. Als er tussendoor een plasje gepleegd moet worden duurt het in de achtbaan lang voordat alle kleding uitgepeld en vervolgens weer aangetrokken is. Het is handen- en voetenwerk om staande te blijven.
Tegen de tijd dat we bij Kornwerderzand aankomen, hangt daar een dikke bui, waar nog veel meer wind in zit. De windmeter komt niet meer onder de 20 knopen. Irene doet verwoede pogingen een paar schepen die we passeren te fotograferen, maar ook dat is moeilijk onder deze omstandigheden. Het schip op de foto is de 'Stedemaeght'
Als de Centrale Meldpost doorgeeft dat de wind verder toeneemt en het zicht flink zal afnemen, besluiten naar Makkum uit te wijken, en onze bestemming Harlingen of Vlieland zo mogelijk morgen aan te doen. Het zeil halen we pas binnen in het kanaal naar Makkum, buiten is dat zo goed als onmogelijk.
Als we aanleggen bij de marina in Makkum is het 14:00 uur, een recordtijd voor ons vanaf Enkhuizen.
De gevaren route |
Jullie hebben prachtige zeildagen achter de rug en zijn flink opgeschoten. Mooie verhalen ook van de dagelijkse tochten. Geniet ervan.
BeantwoordenVerwijderenKan jullie overigens op marinetraffic niet meer vinden.
BeantwoordenVerwijderen