donderdag 15 augustus 2019

Alphen aan de Rijn - Dordrecht


donderdag 15 augustus 2019

We hebben gister met de Alphense havenmeester afgesproken, om 8 uur te vertrekken, om de spoorbrugopening van 10:29 in Gouda te kunnen halen. In de haven zitten wij 's nachts opgesloten, de havenmeester is nodig om ons te  bevrijden en de toegangsbrug en het scherm tegen drijvend afval te openen. Als de wekker afgaat en wij gaan douchen, klettert de regen op het kajuitdak, en huilt de wind door de verstaging. Geen weer waarbij je enthousiast je bed uitspringt en de korte broek aanschiet. Maar ja, de planning is onverbiddelijk, wij moeten in verband met Irene's aankomende knieoperatie dit weekend thuis zijn.

Gekleed in waterdicht zeilpak met de nodige lagen eronder, en stevige waterdichte zeillaarzen, vertrekken we met de 'Chip' bij de WSV Alphen. Het goede nieuws is, dat er net een konvooi schepen in zuidelijke richting voorbij komt, de bruggen openen alleen bij voldoende aanbod. Het slechte nieuws is dat het tempo waarmee wordt gevaren en waarmee de bruggen worden benaderd,  veel te laag ligt. Zo gaan we de spoorbrug opening niet halen.

Bij een van de bruggen gaat plotseling iedereen aanleggen, een soort kuddegedrag. Wij zijn de enige die doorvaren, de brug gaat ook gewoon open. We liggen nu op de eerste plaats voorin het konvooi, en kunnen zo het tempo flink opvoeren. De hefbrug van Boskoop dreigt even roet in het eten te gooien, we moeten wachten op een binnenvaartschip dat op hogere snelheid achter ons in aantocht is. De schade valt mee, we arriveren net op tijd voor de spoorbrug opening in Gouda, die maar eens per twee uur op verzoek plaatsvindt.

Na de spoorbrug moeten we worden geschut in de Julianasluis, die toegang geeft tot het getijdenwater van de Hollandsche IJssel. Het schutten gaat vlot, de regenbuien worden zeldzaam. alleen de wind waait lekker door, regelmatig met snelheden van rond de 20 knopen (dikke windkracht 5). Het oorspronkelijke konvooi is nu aardig uitgedund, we varen met 3 zeiljachten ongeveer gelijk op. Het volgende obstakel is de Algerabrug in Krimpen aan de IJssel. Die wordt eenmaal per uur bediend, 20 minuten na het hele uur.

Als we vlak voor die brug een aantal zeilschepen tegenkomen, beseffen we dat we een paar minuten te laat zijn voor de brugopening, en moeten aanleggen aan een wachtsteiger. Bij een van de konvooivaarders, een Duitse zeilboot met jonge bemanning, lukt dat aanleggen door de harde wind maar steeds niet, wat tot een flinke scheldpartij onderling leidt. Even later wordt op het voordek de vrede weer getekend.

Na de Algera brug, in het zicht van de van vanaf het water enorme Brienenoordbrug, steken we de Maas over richting IJsselmonde. We hebben overwogen om hier bij de jachthaven van de WSV IJsselmonde aan te leggen en te overnachten, maar de weersomstandigheden vallen eigenlijk reuze mee en het is nog vroeg. We besluiten om naar Alblasserdam of Dordrecht door te varen, en daar te stoppen. Op het daarna volgende Hollandsch Diep staat windkracht 6 uit het westen, daar hebben we geen zin in.

Uiteindelijk varen we via de Rietbaan door tot Dordt. We hebben al vaker overnacht bij de Koninklijke Dordrechtse Roei- en Zeilvereniging (opgericht 1851 !), en dat is prima bevallen. We kunnen de voorraad voor de laatste dagen op peil brengen bij de lokale AH.

Morgen ziet de weersverwachting er veel beter uit, met minder wind. Wij gaan proberen de spoorbrugopening van Dordt (eens per twee uur) van 11:12 te halen, en dan door te  varen naar Willemstad.

De vandaag gevaren route wordt weergegeven in de onderste twee plaatjes.



2 opmerkingen: