woensdag 16 augustus 2017

Vlissingen - Roompot

Dinsdag 15-8. Als we 's morgens ontwaken, klettert de regen al op de boot. En dat blijft nog lang doorgaan. Wij blijven vandaag lekker liggen, we verlengen ons verblijf bijtijds bij de havenmeester. In het TV journaal van 20:00 horen we achteraf dat Vlissingen vandaag in Nederland het neerslag record heeft gehaald, er is in een halve dag ruim 36 mm  regen gevallen ! Boffen wij even dat we net in Vlissingen liggen...

Pas in de loop van de middag stopt de regen. Het klaart meteen volledig op, de zon helpt de laatste restjes vocht te verdampen. We stappen op de fiets, en maken een tochtje over de boulevard naar het Nollenstrand. Aan onze haven staat het beeld van Michiel de Ruyter in vol ornaat, geflankeerd door bronzen kanonnen die bij Messina zijn opgevist  uit in de grond geboorde oorlogsschepen. Het zijn stille getuigen van de zeeslag bij Messina, waarbij Michiel is omgekomen.

En passant meldt een plaquette dat Michiel in Napels 26 Hongaarse predikanten, die werden ingezet op galeien, heeft bevrijd. De meeuwen hebben ondanks deze informatie weinig ontzag voor Nederlands beroemdste admiraal, ze hebben er zogezegd schijt aan. Vooral zijn hoofd moet het ontgelden.

Vandaag hebben we geen zin om te koken, en in het havenrestaurant hebben gisteren al gegeten. De Chinees biedt uitkomst, de daar gescoorde loempia's hebben reuzen-afmetingen, en smaken voortreffelijk.

In het Michiel de Ruyter jaar  (2007) heeft het Historisch Nieuwsblad een artikel gepubliceerd van de auteur Werner Bossmann over de herdenking die nog ieder jaar door de Hongaren in ere wordt gehouden voor de hierboven genoemde bevrijding van de predikanten :

"In zijn laatste levensjaar werd Michiel de Ruyter nog even de held van hervormd Hongarije. In februari 1676 bevrijdde de zeeheld 26 Hongaarse protestantse predikanten van een Spaans galjoen in de Middellandse Zee. Wat sommige Hongaren zien als de eerste overwinning op het Habsburgse gezag, was eigenlijk vooral een diplomatiek succes. Een zeeslag bleef namelijk uit; Spanje was op dat moment bondgenoot in de strijd tegen Fransen. Een vriendelijk verzoek om vrijlating van de geloofsgenoten volstond. Aan de dankbaarheid van de Hongaren doet dat niets af. Een Hongaarse delegatie legt elk jaar een krans bij het praalgraf van De Ruyter in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

De herinnering aan De Ruyter wordt op kleine schaal ook in Hongarije zelf levend gehouden. Zo is er een ‘Ruyter Utca’ – een De Ruyterstraat – in het plaatsje Debrecen aan de grens met RoemeniĆ«. De plaats huisvest verder het enige monument voor ‘De Ruyter Mihaly’. (...) Nederlandse bedrijven die zakendoen met Hongarije sponsoren de restauratie van een negentiende-eeuws schilderij. Daarop is te zien hoe in lompen gehulde, psalmen zingende Hongaren worden ontvangen op het admiraalsschip De Eendracht."

De Ruyter is gesneuveld bij die volstrekt zinloze missie bij Siciliƫ, die was bedoeld om de Spanjaarden te steunen in hun strijd tegen de Fransen. Zie hier.

Woensdag 16-8.  Het weerbericht kondigde gisteravond voor vandaag goed weer aan, wel met de vermelding dat er door de hoge luchtvochtigheid mogelijk mist ontstaat.
We hebben besloten over zee, rond de westzijde van het eiland Walcheren, naar de Roompot te varen. Het Oostgat loopt vanaf Vlissingen in noord-westelijke richting vlak onder het strand, hier vaart ook de grote scheepvaart. Ik heb een route uitgezet via het Deurloo, een vaarwater dat verder westelijk ligt en parallel loopt aan het Oostgat, maar een stuk rustiger is. Bijkomend voordeel vandaag is dat de dikke ochtendnevel vooral tegen de kust hangt, en het iets verder op zee redelijk zicht is.

We vertrekken rond kwart over acht uit de Michiel de Ruyterhaven. De Verkeerscentrale Vlissingen meldt, dat het zicht onder de kust slechts 2 kabels (360 meter) is. We zijn de haven nog niet uit, of 'het jacht Chip' wordt per marifoon opgeroepen door de Verkeerscentrale. Door onze AIS transponder zijn we met naam, positie, snelheid en koers op hun schermen zichtbaar. De VC wil weten waar we naar toegaan en welke route we gaan volgen. Ik meld dat we na passage van de vlak onder het strand lopende Sardijngeul, oversteken naar het vaarwater Deurloo, en dat onze eindbestemming de Roompot is. Kennelijk is dat antwoord OK, ze wensen ons een goede reis en adviseren zoveel mogelijk de stuurboordzijde van het vaarwater aan te houden, maar dat spreekt vanzelf.

Onderweg trekt de nevel steeds meer op. Er staat weinig wind en weinig deining, het is een prachtige tocht. Rondom ons varen nog een paar zeilschepen, sommigen varen door naar het noorden, een aantal vaart net als wij richting de sluis van Neeltje Jans, die toegang geeft tot de Oosterschelde.
Als we bij de sluis aankomen, staan de lichten al op groen en kunnen we aansluiten voor de schutting. Het is dan nog een klein stukje varen naar de Roompot marina, hier waren we twee weken geleden ook, samen met de 'Stormvogel'.

's Middags maken een fietstocht richting de stormvloedkering. We bewonderen de 'laatste steen' die hier gelegd is bij het afsluiten van de dijkverzwaringen in Zeeland. Het project van aanpassing van 325 km Zeeuws dijken duurde van 1997 tot 2015, en kostte bijna een miljard Euro. We rusten even uit op het 'Bankje van Bas', dat daar is neergezet met een paar oude sluisdeuren als windvanger.
Leuk om te zien dat in zo'n groot project plaats is voor kleinschalige humor !