maandag 7 augustus 2017
Middelburg - Vlissingen
zaterdag 5-8. Dit is een echte vakantiedag met een lekker zonnetje. We doen boodschappen, en slenteren in de weekenddrukte door de stad.
's Avonds worden we gezellig opgehaald door Betty en Leen, die in Souburg wonen. Betty is een jeugdvriendin van Irene.
maandag 7-8 . Via het Kanaal door Walcheren en een klein stukje Westerschelde willen we vandaag van Middelburg naar de Michiel de Ruyterhaven in Vlissingen varen.
Gisteren (zondag) hebben we de hele route per fiets verkend, er loopt een mooi fietspad langs het kanaal, dat Koning Willem III tussen 1870 en 1873 heeft laten graven om het economisch herstel van Middelburg te bevorderen. Tegenwoordig is het vooral de pleziervaart die er van profiteert, het is een mooie verbinding tussen Westerschelde, via het Veerse Meer, met de Oosterschelde.
Tussen Middelburg en Vlissingen liggen 6 bruggen. Om de stremming door brugopeningen voor het verkeer te beperken, wordt er tegenwoordig in konvooi gevaren (de 'Blauwe Golf'). Iedere 2 uur vertrekt zowel uit Vlissingen als uit Middelburg een konvooi, waarvoor de bruggen achtereenvolgens geopend worden. een prima oplossing, zowel voor de pleziervaart als voor de automobilisten.
Wij hebben in Vlissingen een ligplaats besproken in de Michiel de Ruyterhaven, die in de binnenstad ligt met een open verbinding naar de Westerschelde. Om daar te komen vanaf het Kanaal, moeten de de schepen een zeesluis passeren. De meeste schepen uit het konvooi doen dat, en na een marifoonoproep van een van de schepen wordt de grote zeesluis daarvoor klaar gezet.
Het is redelijk druk, we leggen in de sluis aan naast een grote plastic Duitse motorboot, die net als wij afkomstig blijkt van de Grevelingen. Ik zie de schipper driftig in de weer met oude ANWB kaarten. Op een gegeven moment komt hij naar buiten en vraagt welke richting wij straks gaan varen, zij willen naar Hansweert, en dan door het Kanaal door Zuid-Beveland terug naar Wemeldinge aan de Oosterschelde. En of wij weten hoe je daar het beste kunt varen, hij vermoedt dat je de grote scheepvaart moet vermijden. Nu zijn de ANWB kaarten volstrekt onvoldoende en niet up-to-date voor dat doel. Ik laat onze hydrografische kaart van de Westerschelde zien en geef aan hoe er gevaren kan worden. En passant meld ik dat in de Nederlandse zeehavens en ook op de Westerschelde een deugdelijke radarreflector verplicht is. En dat er bij controle flinke boetes worden uitgedeeld bij het niet op orde hebben van de uitrusting van je schip en het niet aan boord hebben van een up-to-date kaart van de Westerschelde. Dat is hem niet bekend. Marifoon is bij hem ook niet aan boord. Intussen gaat de sluisdeur open en moeten wij vertrekken. Even later scheurt hij ons op hoge snelheid voorbij. Wij kijken hem hoofdschuddend na.
Naar de Michiel de Ruyterhaven is het maar een klein stukje varen, de binnenhaven uit en dan langs de oever van de Westerschelde. De havenmeester staat op de geopende toegangsbrug met een lijst in z'n hand waarop de namen staan van schepen die een plaats hebben besproken. Hij wijst ons een mooie box aan direct na de ingang, met uitzicht op de Westerschelde.
's Avonds gaan we in het bij de bij de haven horende restaurant lekker eten. Het uitzicht is daar nog mooier, we zien Zeebrugge aan de horizon liggen. Blankenberge ligt daar vlak achter, ons doel voor morgen .
de vandaag gevaren route :
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten