In Scheveningen voor vertrek nog even gefourageerd bij de Jumbo aan de haven, de nieuwe boulevard bekeken die nog steeds niet klaar is (maar het heeft alle potentie om iets moois te worden), en natuurlijk een paar haringen gegeten bij de volgens de AD haringtest nr 3 viszaak van Nederland Simonis. Ongelooflijk, de haring wordt verpakt met twee soorten uitjes in een zakje, een koelelement, en een linnen schoonmaakdoekje met citroengeur. Als je dat allemaal ziet, valt de kwaliteit van de haring eigenlijk tegen, waarschijnlijk komen na het winnen van de prijs de mindere partijen in de verkoop. We liggen nu in marina IJmuiden, prachtige vaardag vanaf Scheveningen. Alleen de wind wil niet erg meewerken, na twee uur onder zeil zijn we nauwelijks de pier voorbij. Dan maar het ijzeren zeil bijzetten. Gedurende de tocht draait de wind de hele windroos door, van zuidoost naar pal noord. En met de noordenwind komt ook de kou, maar het blijft gelukkig droog. We varen de marina helemaal rond tot aan onze 'vertrouwde' L-steiger om de afstand tot havenkantoor en de douches zo kort mogelijk te houden. Daarna heerlijk in de kuip, met uitzicht op de laatkomers aan de gastensteiger, onze op de huid gebakken zalm genieten ! Kan geen Herman de Blijker tegen op.
Op zondagmorgen 8-7 worden we wakker met regengekletter. We besluiten om er een rustig zondagje van te maken, en niet, zoals met de cruise, iedere dag een andere haven aan te doen. Morgen komt er weer een dag ! We maken een stevige wandeling naar het strand, het begint steeds harder te waaien, later horen we een stormwaarschuwing via de kustwacht op marifoonkanaal 16. Verschillende reddingboten zijn actief met het binnenbrengen van jachten die problemen hebben.
Op maandagochtend 9-7 worden we gewekt door het angstaanjagend gehuil van de wind door de verstaging, zelfs stilliggend aan de steiger maken we slagzij en stuiteren we op en neer. Het waait een dikke Beaufort 6, die volgens de weerberichten later op de dag zal afnemen. De barometer is inderdaad in de nacht gestegen, maar tot nu toe heeft dat nog niet tot weersverbetering geleid. Op de windkaart links is het gebied met storm te zien, dat over de Waddeneilanden naar het noordoosten wegtrekt.
Het tweede kaartje laat de isobaren zien en de windsnelheden op 10 meter hoogte, dat ziet er nog wat heftiger uit. Gelukkig is er internet, en is veel weerinfornatie openbaar, als je het maar weet te vinden. Van de weerberichten op TV en radio, en zelfs het marifoonweerbericht wordt je als zeiler vaak niet veel wijzer.
We besluiten in de loop van de maandag toch via het Noordzeekanaal naar Amsterdam te vertrekken. De stront waait van de dijk, maar op het kanaal vaar je hele stukken beschut. We draaien met enige omzichtigheid vanaf het IJ de Sixhaven in, er ligt een grote drijvende kraan die alle tijdelijke voorzieningen die voor de bouw van de Noord-Zuidlijn zijn aangebracht, aan het opruimen is. Ponten, rondvaartboten, binnenvaart en pleziervaart moet daaromheen z'n weg vinden. In de Sixhaven is het zo mogelijk een nog grotere puinhoop, iedereen lijkt wel daar te willen overnachten. En regie van de havenmeester is er niet. We varen zo ver mogelijk de haven in, we kunnen met onze 8 meter meestal nog wel een gaatje vinden, zo ook deze keer. Even later ligt alles vast, er kan geen kano meer bij. Louise nodigt ons telefonisch uit om naar Ouderkerk te komen, ze zal ons per auto oppikken. Dan een verontrustend telefoontje dat de IJtunnel buiten gebruik is, het oppikken aan de Sixhaven wordt nu een probleem. We nemen het pontje naar het Centraal Station, er daar staan Louise, Arnold en Bart ons al op te wachten ! Na een heerlijke maaltijd en een gezellig samenzijn worden we keurig weer bij de Sixhaven afgeleverd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hai Cees en Irene! Leuk jullie weer te volgen op jullie avonturen! Wij hopen dinsdag thuis te zijn en ik zal dan mi blog bijwerken over voorbi 10 weken. Plezier jullie!
BeantwoordenVerwijderen