vrijdag 12 juli 2019

Texel (3)

We worden 's morgens met veel geweld gewekt door een van de donderbuien, die onze weervoorspellers al in hun glazen bol hebben zien aankomen. Op buienradar zien we dat het restant van de soms extreme buien zuidelijk van Texel langs zal trekken. In Hilversum stranden auto's in de waterstromen die tot halverwege de portieren reiken. Louis, Louise en Arnold en Bart worstelen zich door het slechte weer naar de veerboot naar Texel.

Irene heeft pech met haar bril, er blijkt nog maar een glas aanwezig. Door een breuk in de glasbevestiging in het montuur is het glas ook niet terug te plaatsen. Nu hebben brillen een zwaar bestaan bij deze eigenaar, ze deinst er niet voor terug de glazen schoon te maken met elk willekeurig onderdeel van haar garderobe. Niet zo gek dat zo'n montuur denkt nu is het wel genoeg geweest.

Zonder bril is mijn echtgenote veroordeeld tot een zombie bestaan, ze heeft weliswaar een tweede bril maar dat is een zonnebril op sterkte. Bij het ontbreken van zon wordt de omgeving wel heel somber... Nu hadden we bij een eerder bril-mankement al een opticien gespot in den Burg. Het bleek een Pearle te zijn, maar ja als je in nood bent kun je niet te kieskeurig zijn.

En, eerlijk is eerlijk, de service bij het eerdere bezoek was prima, ze vervingen defecte neusjes als service zonder kosten. Maar een montuurbreuk is natuurlijk andere koek. Ze gaan proberen een vervangend montuur  te vinden of als dat niet lukt, wordt er een noodreparatie gedaan. We kopen een goedkoop leesbrilletje bij de Hema als alternatief voor een geleidehond. Later op de dag worden we gebeld door Pearle met de mededeling, dat ze een vervangend, identiek montuur hebben getraceerd, en dat de bril dinsdag klaar is.

Intussen zijn de Ouderkerkers aangekomen in hun Roompot Chalet aan Pelikaanweg bij de Koog. Als ze geïnstalleerd zijn, worden we opgehaald vanaf de jachthaven. We hebben nooit geweten dat er verscholen in de bossen in dat deel van Texel zoveel vakantiewoningen staan.
Rond etenstijd tovert Louise een prachtige pastamaaltijd op tafel, en daarna maken we een wandeling door de bosrijke omgeving. 's Avonds worden we weer op de jachthaven afgeleverd, we gaan ons geestelijk voorbereiden op de belangrijke dag van morgen.

zaterdag 13 juli : Hiep hiep hoera, Irene en Louise jarig

Deze heuglijke gebeurtenis is de reden van de familiebijeenkomst op Texel. Mariska en John zijn al op weg naar hun vakantie adres in Frankrijk, Martijn, Lies en Jens en Ruben komen naar Texel. Ruben heeft eerst nog zwemles op een onchristelijk vroeg tijdstip, en haalt z'n kikker (hij mag nu zonder vleugels het water in). Zij komen met z'n allen vanmiddag met de veerpont naar Texel.

Het gezelschap dat al op Texel is viert de verjaardagen alvast met koffie en gebak bij de Konditorei van Bakker Timmer in Den Burg. Beide jarige dames zijn verblijd met een horloge : Louise met een Apple watch, Irene met een bling bling modieus klokje. Louise wordt nu de hele dag, na een tijd stilzitten door de Applewatch voortdurend gemaand op te staan, en zelfs appjes komen in beeld. Als Louis in de buurt komt, zie je haar hartslag omhoog gaan. Het is helemaal afgelopen met je rust door zo'n brok techniek.

's Middags voegen de Hagenaars (of zijn het Hagenezen ?) zich bij ons. Martijn neemt de hele jonge generatie op sleeptouw naar het zwembad van de Roompot. Later verkassen we naar de jachthaven, waar Louis ons laat genieten van z'n kunsten op de publieke BBQ. Jens en Ruben blijven slapen op de Chip, Martijn en Lies logeren in het Chalet bij de Balls.

Op zondag 14 juli verzamelen we met z'/n allen  in De Koog, na de koffie gaan we naar het Juttersmuseum daar ter plaatse. Het is meer een verzameling aangespoelde spullen, die door Texelaars is verzameld, die hier staat uitgestald.  Mooi van lelijkheid zullen we maar zeggen, moet je gezien hebben De jongens vermaken zich prima, Bart en Arnold doen mee aan een quiz, waarvoor de antwoorden in de uitgestalde artikelen moeten worden gevonden.

Als we moe zijn van het bekijken van alles, verkassen we naar het strand, en vinden een plaatsje aan de  bekende grote tafel in onze vaste pleisterplaats strandtent Paal 17. Het bezoek aan het Juttersmuseum in combinatie met de zeelucht heeft ons hongerig gemaakt, en we genieten van een uitgebreide lunch.

Martijn, Lies en de jongens (die nog geen vakantie hebben) vertrekken van hieruit huiswaarts richting de pont, wij gaan het laatste deel van de GP in Silverstone in het Chalet bekijken. We zien hoe Sebastian Vetttel onze Max Verstappen de grindbak in jaagt, waardoor de laatste z'n podiumplek misloopt. Vervolgens zien we Dlokovic winnen van Federer in een bloedstollende Wimbledon finale.

Na een enerverende maar tegelijk erg gezellige dag leveren Louise en Bart ons weer af op de Chip in de jachthaven. We hebben daar buren gekregen, die hun boot bijna op de onze hebben geparkeerd. We verhangen een paar stootwillen tegen een al te intiem contact.