vrijdag 29 augustus 2014
Alphen a/d Rijn
vrijdag 29-8 De Staandemastroute door Amsterdam is meestal een laat maar leuk avontuur, maar afgelopen nacht was een drama. Via de marifoon hoor je 's avonds na 23:30 hoe laat Prorail de spoorbruggen vrijgeeft om te draaien, en daarmee de konvooivaart kan beginnen. We horen dat een sleepboot met sleep zich van tevoren aanmeldt. Het blijkt een gigantisch transport van hoge staalconstructies op een grote bak te zijn, met een sleepboot voorop en en duwboot erachter, dat ook de nachtelijke route door Amsterdam gaat nemen.
Wij als recreatievaart moeten vanaf 00:45 met 6 zeilboten stapvoets achter dit gigantisch transport door de veertien bruggen in de Amsterdamse Kostverlorenvaart schuifelen. En dat in pikkedonker met een paar boten om ons heen waarvan de schippers kennelijk nachtblind zijn.
Helaas stopt onderweg de laptop ermee, de route tot vlakbij de Nieuwe Meersluis is nog geregistreerd, daarna slaat de laptop definitief af ( later blijkt de 12 volt laptopvoeding defect te zijn geraakt).
Tot overmaat van ramp moet het transport ook nog apart geschut worden in de Nieuwe Meersluis. Zo gauw we rond half vier in de Nieuwe Meer belanden, gaan we op verzoek van onze bemanning tegen de kant om even de oogjes te sluiten. Om 4:15 loopt de wekker al weer af, om de brugopening van 5:00 in de A9 en de volgende twee bruggen te halen. Na de Bosrandbrug willen de dames niets anders dan slapen, we gaan daar pal onder Schiphol tegen de kant bij een verwaarloosde aanlegplaats. Om 10:30 zijn we min of meer fris gewassen, hebben we ontbeten en gaan we op weg naar Alphen. Recht tegen een stormachtige wind uit ZW in.
We vinden een gastvrij onthaal bij de WV Alphen aan den Rijn. We wandelen naar het winkelcentrum in de buurt om inkopen te doen voor het boorddiner vanavond. Morgenochtend om 8 uur vertrekken we richting Gouda, einddoel voor die dag is Willemstad aan het Hollands Diep.
De boot die voor ons heeft aangelegd, blijkt van een gepensioneerd Zweeds echtpaar te zijn. Het is een type dat veel als huurboot in gebruik is. Zij hebben de boot een aantal jaren geleden in Groningen op de kop getikt, en hebben ligplaats in Nederland. Ze verkennen nu ieder jaar een provincie van Nederland, volgend jaar is Limburg aan de beurt. Het is opvallend dat je steeds meer buitenlanders op de Nederlandse wateren ziet. Er zijn ook veel Zwitsers die hier een boot hebben, deels vanwege de prachtige mogelijkheden maar we horen van bijna iedereen dat je hier zo gemakkelijk zonder vaarbewijs kunt varen. In alle andere Europese landen zijn vaarbewijzen verplicht.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten