vrijdag 8 augustus 2014

Vlieland


Vrijdag 8-8-2014. De wekker staat om 7:00, als we uit het raam kijken is het prachtig weer. De volgende actie is het checken van het weerbericht, dat ziet er goed voor vanmorgen. Vanmiddag kunnen er buien overtrekken, neemt de wind toe tot windkracht 5, mogelijk 6. Dus zaak om snel te vertrekken nu het nog mooi is, en het komt prima uit met het hoogwater in Harlingen om 7:24. Een snelle douche, een Nespresso met sûkerbolle, en we kunnen vertrekken. We horen op de marifoon mensen een schutting door de sluis naar buiten aanvragen, door de Franekerpoortsbrug komt een file naar buiten. Als we voor de sluis liggen, is de grote sluis al vol en aan het schutten, de kleine sluis staat open en is ook bijna gevuld. Wij schuiven tussen een paar boten in, de laatst aankomende zeilboot past er dan ook nog bij. Bij het uitvaren van de haven gaan verschillende boten bakboord uit richting Kornwerderzand, en sluiten aan bij de armada die van de Waddeneilanden komt. Dat lost ons ligplaatsprobleem in de overvolle haven van Vlieland waarschijnlijk op !

de gevaren route, geen meter teveel deze keer
Om klokslag 8:30 passeren we de P9BO46 boei aan het begin van de Pollendam. Met een matige wind uit het Oosten zetten we de genua bij, en laten de motor zacht meedraaien om voldoende snelheid te maken. De zomerbetonning, door RWS 'recreatieroute' genoemd door de Blauwe Slenk en het Pannengat laten alle zeilers tot onze verbazing links liggen, ze varen mijlen om. Vanuit het Pannengat gaat het rechtstreeks naar de VL5 boei, en dan doorsteken naar de ZS13. Bij onze vorige tocht naar Vlieland een paar weken geleden zagen we de veerboot van Vlieland die doorsteek maken, als hij dat kan kunnen wij er ook varen. Tot onze verbazing kwam de dieptemeter niet onder de acht meter water, dus diepte genoeg ! In het bijgevoegde kaartje kunje het AIS signaal van de veerboot 'Vlieland' zien, die dus nog steeds op die manier z'n route bekort.
Om 11:15 lopen we de haven van Vlieland binnen, de havenmeester in z'n RIB stuurt ons door naar achterin de haven met de mededeling dat we daar een box kunnen uitzoeken. We vinden een prachtig plaatsje met uitzicht over de invaart van de haven. De grotere schepen liggen vaak nog gestapeld.

's Middags gaan we even inkopen doen in het dorp en voor zondagavond een tafel bespreken in het 'Armenhuis'.  Helaas breekt bij het opstappen voor de terugrit de trapper van m'n DiBlasi vouwfiets, een vermoeingsbreuk in de bevestigingsbout van het gecompliceerde mechaniek, dat niet simpel te repareren is. Eens kijken of we via internet een vervanging kunnen bestellen, maar voor nu wordt het een fiets huren.
In de avond breekt er een kleine wolkbreuk los boven de jachthaven, dat wordt Flikken Maastricht kijken in de kajuit. Ook voor de komende dagen ziet het weer er niet super uit, maar op een eiland valt het meestal mee.

Zaterdag 9-8 Storm op Vlieland, windkracht 7 en waarschuwing voor 8. Een paar sfeerplaatjes bij hoogwater vanmorgen 7:30 :




























Op bijgevoegd windkaartje van 10:00  is te zien dat het op Vlieland het hardste waait van heel Nederland. De Brandaris (Verkeerscentrale voor het Waddengebied, gehuisvest boven op de gelijknamige vuurtoren) meldt dan al windkracht 8 met uitschieters naar 9.
In de loop van de middag, het waait nog steeds dat het rookt, druppelen via de marifoon op kanaal 2 (Brandaris) de eerste berichten over ongelukken binnen. Op het puntje van de Vliehors is de 'Tigre' gestrand, gespot door een vliegtuig en een Vlielander op het strand. Het wordt een wedstrijd tussen de Vlielander reddingboot 'Graaf van Bylandt', de Texelse reddingboot 'Beursplein 5' uit de Cocksdorp en de commerciële redder 'Hurricane'. dat alles is via AIS te volgen, de Bylandt vertrekt als eerste maar moet een omweg maken over een ondiepte die halverwege Vlieland is ontstaan.
ondiepte voor de kust van Vlieland
Eenmaal op volle zee als ze tegen de westerstorm inboksen, nemen ze snelheid terug. De Hurricane komt op volle snelheid achterna, en die vaart wel over de ondiepte. Als de Bylandt de hete adem van de Hurricane in z'n nek voelt, gaat ook bij hen het gas er weer vol op. Ze arriveren tegelijk bij de rampplek. De Beursplein 5 komt als laatste. We horen op de marifoon dat iedere boot een opstapper overzet, de Hurricane bovendien een pomp op het waarschijnlijk lekgeslagen zeiljacht. Als het schip is vlotgetrokken, stomen ze met z'n allen langzaam in oostelijke richting. In het verleden is dat wel eens anders gegaan, gingen de KNRMers en de commerciëlen elkaar met grof geweld te lijf. Als het konvooi in de buurt van de jachthaven komt, gaan we als echte ramptoeristen gewapend met een camera naar het havenhoofd, maar al wat er verschijnt, geen reddingboot. Later blijkt het konvooi langzaam richting Harlingen te varen. (Naschrift : zie hier het verhaal op de KNRM site)

de GvB komt terug van z'n actie
's avonds is de wind gaan liggen
Hoe het is afgelopen hoor ik bij terugkomst van de reddingboot
bemanning. Er was sprake van twee meldingen, een aan de zuidzijde van Vlieland en een aan de noordzijde. Later bleek het om een en dezelfde schip te gaan, iemand had noord en zuid door elkaar gehaald. De golven voor Vlieland waren angstaanjagend, volgens de opstapper die ik sprak wel 5 m hoog. De schipper van de gestrande zeilboot was alleen aan boord, en verdaagde door een navigatiefout op de Vliehors. De sleep is halverwege Harlingen door de 'Typhoon' overgenomen, de GvB heeft de onfortuinlijke schipper naar Harlingen gebracht, en is toen teruggekeerd naar Vlieland.

Tijdens de zojuist beschreven redding is er in de buurt van Terschelling ook het nodige loos. We horen de oproep van het jacht 'Anne Margaretha', een 22 m lange tweemaster onderweg van Stavanger (Noorwegen) naar IJmuiden aan de Verkeerscentrale Brandaris om hen het Stortemelk in, en op de verdere reis naar Terschelling te begeleiden. Ze hebben geen goede kaart aan boord en door de hoge golven kunnen ze de boeien niet zien. Op de AIS kunnen wij ze wel zien, uiteindelijk komen ze met intensief marifoon advies door de Brandaris waar ze willen wezen.

Intussen is het zeiljacht 'Blauwe Vlucht' in de Slenk bij de S18 boei aan de grond gelopen. We hoorden enige tijd daarvoor dat de Terschellinger reddingboot 'Arie Visser' voor een oefentocht is vertrokken, naar achteraf blijkt met gasten aan boord die ze nu eerst weer op Terschelling moeten afzetten. De 'Orca' van de beruchte commerciële redder Noordgat ruikt z'n kans en scheurt de haven van Terschelling uit, wat tot een hevige ruzie leidt met de snelboot 'Tiger', die de Orca bijna doormidden vaart.  De KNRM heeft een tijdlang een convenant gehad met Noordgat, maar heeft dat door een aantal incidenten opgezegd (Uit de Schuttvaer van 18 september 2013 : De KNRM en bergingsbedrijf Rederij Noordgat verkeren opnieuw op voet van oorlog. De reddingsmaatschappij heeft het samenwerkingsconvenant met de berger opgezegd met de beschuldiging dat de bergers van Noordgat de KNRM-vrijwilligers stelselmatig onheus bejegenen en intimideren.).

Maar hoe dan ook, de Orca is als eerste ter plaatse bij het vastgelopen zeiljacht. Als de Arie Visser dat hoort, meldt hij dat hij binnen een kwartier ook ter plaatse kan zijn. De schipper van het zeiljacht vraagt advies aan de Brandaris wiens diensten hij moet accepteren, de Brandaris antwoordt diplomatiek dat het de keuze van de te redden schipper is. Waarop de Blauwe Vlucht meldt dat ze door de KNRM gered willen worden. De Orca ligt inmiddels langszij de Blauwe Vlucht en bonkt door de golven tegen het gestrande zeiljacht. Via de marifoon zijn we getuige van een scheldpartij van de jachtschipper tegen de Orca, waarna de laatste het hazenpad kiest. Even later wordt het zeiljacht vlotgetrokken door de Arie Visser, en met een beschadigd roer op sleeptouw genomen naar Terschelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten