donderdag 7 augustus 2014

Oostmahorn - Harlingen


Woensdag 6-8  , donderdag 7-8
De oorspronkelijke plannen zijn om woensdag vanuit Oostmahorn / Lauwersoog overzee naar Ameland te vertrekken. Het is een lange reis, ongeveer 8 uur, eerst zee op bij Schiermonnikoog, rond Ameland omvaren om de ondieptes, en rekening houden met de aankomst bij hoogwater op Ameland. De informatie op internet over beschikbare ligplaatsen is alarmerend, en de marifoon weerberichten zijn ronduit slecht. We besluiten daarom dinsdagavond al om binnendoor naar Harlingen te varen, en daar te beslissen naar welk eiland we verder varen. Op zich is het geen straf om binnendoor via Dokkum en Leeuwarden te varen, het is landschappelijk een prachtige route. Er zijn meer zeilers die de weerberichten gehoord hebben, het is filevaren, we zien ook Zweden, Denen en Engelsen die deze route verkiezen boven zee.
We hebben rond Dokkum pech met de brugopeningen, het zit erg tegen. Als we na de middagpauze van de bruggen in de buurt van Birdaard komen, besluiten we daar de nacht door te brengen.

de gerestylde haven van Birdaard
Tot onze verbazing is daar de jachthaven prachtig gemoderniseerd, er zijn nu grote ligplaatsen gemaakt met boxen, de nieuwste voorzieningen qua stroom en water, een nieuw toilet- en douche gebouw, en last but not least professionele wasapparatuur. En dat voor een overnachtingsprijs van 7 Euro, inclusief toeristenbelasting. Irene kan de verleiding niet weerstaan een was te draaien.
Donderdagmorgen na een verfrissende douche en een lekker ontbijt sluiten we aan bij een konvooi dat onderweg is naar Leeuwarden, in recordtempo zijn we door de stad. Na Leeuwarden varen we stijf achter een bruine vloot schip uit Harlingen, waarvan de schipper kennelijk een goed lijntje heeft met de brugwachters langs het van Harinxmakanaal.. Zonder af te remmen varen we in het kielzog van deze bruine jongen vlot naar Harlingen.
Vlak voor het Harlinger industrieterrein hadden we bij een eerdere passage al een nagelnieuw groot zelfbedienings-tankstation voor de watersport gezien, waar ze onder andere GTL verkopen. GTL is diesel uit aardgas, dat door Shell in Qatar wordt geproduceerd. De samenstelling is nogal anders dan conventionele diesel, collegawatersporters zijn erg enthousiast. De tank zit er nu vol mee, we zullen zien hoe het bevalt.

avondstemming bij de HWSV
De jachthaven van de HWSV ligt bomvol, we liggen op het laatste plaatsje voor de Franekarpoortsbrug, aan een zijde tegen een vingerpier. Morgenochtend vroeg gaan we door de zeesluis en varen we op de ebstroom naar ons favoriete eiland Vlieland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten