dinsdag 9 juli 2013

Scheveningen


dinsdag 9-7. We vertrekken om 08:30 uit de marina IJmuiden, na eerst een paar Zweden op weg geholpen te hebben met hun tweedehands gekochte J, die ze zelf naar Zweden willen varen. Ze hebben het over de staande mastroute naar Delfzijl , maar hebben alleen een overzeilerkaart voor de Noordzee bij zich. Ze zijn van plan van Leeuwarden naar Groningen te varen, en kijken verbaasd als ik zeg dat dat echt niet gaat, en dat ze via het Lauwersmeer moeten varen. Ik geef ze nog meer aanwijzingen, en doneer ons overjarig ANWB routeboek voor de staande mastroute, in de hoop dat ze er daarmee uit kunnen komen. Ze denken volgens ons dat op ieder vaarwater een wegwijzer naar Zweden staat. De J waarmee ze varen heeft geen hoog vrijboord, we hopen maar dat ze de Duitse bocht ongeschonden doorkomen.

Wij hebben te maken met een zwak noordoostelijk windje om naar Scheveningen te varen, terwijl we speciaal een route onder de kust hebben uitgezet vanwege de door de Kustwacht aangekondigde windkracht 5. Die is er dus niet, we motoren richting havenhoofden die ver in zee liggen, en trekken alvast het zeil omhoog. We motorzeilen een stuk, laten het zeil zakken, en halen het later weer omhoog, stoppen de motor als er iets meer wind komt. Die cyclus herhaalt zich nog een keer, tot de wind besluit naar het Noorden te draaien en steeds harder te gaan waaien, en de motor definitief uitgaat. Met de sterke ebstroom schieten we lekker op, we zien Zandvoort, Noordwijk en Katwijk voorbijschuiven.
Tegen de tijd dat Scheveningen in zicht komt staat er een dikke windkracht 5, en een sterke swell van zeker twee meter. Het zicht is niet optimaal, we zien weliswaar de contouren van Den Haag, maar het duurt lang voordat we de havenhoofden kunnen onderscheiden. Een halve mijl voor de Scheveningse haven is het een drukke bedoening. Een visboot maakt water, en roept om de KNRM. We zien de reddingboot naar buiten scheuren. Uit het KNRM rapport :

"Scheveningen, 9 juli 2013

Dinsdagmiddag om tien over een gaan de piepers van de bemanning van reddingstation Scheveningen: Prio 1: vaartuig maakt water. Het blijkt te gaan om de SCH 159. Het vaartuig maakt langzaam water door een beschadigde pijp in het dek. Rond kwart over een verlaat de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu (Kitty) de Scheveningse haven en zet koers richting de SCH 159. De Kitty is snel ter plaatse en twee opstappers worden samen met een pomp overgezet. Terwijl de pomp in werking wordt gesteld lukt het de opstappers om de pijp afdoende te dichten. In eerste instantie kan het vissersvaartuig zelf de terugtocht aanvangen, maar als de motor stopt wordt er een sleepverbinding gemaakt en wordt de SCH 159 teruggesleept naar Scheveningen..
Tijdens het slepen komt er een melding binnen van de SCH 87. De visser is net vertrokken, maar heeft problemen met de koeling van de motor. In eerste instantie lijkt het alsof ook de SCH 87 door de reddingboot naar binnen zal moeten worden gesleept, maar uiteindelijk houdt de motor van het schip het vol tot in de haven van Scheveningen. De SCH 87 meert af aan de dichtstbijzijnde steiger.
De Kitty vaart al tussen de pieren van de haven als een zeilschip de verkeerscentrale oproept met de melding dat zij de koeling van hun motor niet vertrouwen en graag onder zeil de haven in willen varen. Mede door de twee schepen die al problemen hebben kan de centrale hier geen toestemming voor geven, de wind valt tussen de havenhoofden immers vaak weg en het schip zou op dat moment onbestuurbaar worden. De schipper van de zeilboot besluit hierop toch zijn motor te gebruiken en ook deze motor houdt het vol.
Nadat de Kitty de SCH 159 veilig naar zijn vaste plek heeft gebracht, keert de reddingboot terug naar de SCH 87 en wordt ook deze visser bij zijn vaste steiger afgeleverd, waarop de Kitty retour station kan."

Verschillende zeilers gaan een gevecht aan met hun zeilen in de nu helse aangeschoten zee, die nog wordt versterkt door de gierende stroom. We steken een stuk zee in, om voor wind en golven, en op de motor met het grootzeil nog op om het slingeren te dempen, de haven aan te lopen. Eenmaal binnen de pieren is het bergen van het zeil een eitje. In de jachthaven komt nu iedereen tegelijk binnen, en met noordenwind vormt die haven een venturi waar niet mee te spotten valt, een soort windtunnel. De havenmeesters raken de kluts kwijt, die kunnen zoveel schepen tegelijk niet aan, wij krijgen wel drie plaatsen aangewezen.

volle bak in de haven ...
We zoeken de beste uit, en liggen dan prachtig met de kont naar het zuiden tegen de steiger. We boffen dat de 'Chip' uiterst wendbaar is, die draait om z'n as. Sommige binnenkomers verdagen aan lager wal, en moeten dan door een van de havenmeesters in een RIB worden weggetrokken. Het is nog even spannend als er links en rechts pogingen gedaan worden om ons te rammen, maar als we buren krijgen is dat gevaar ook geweken.
Na een lekker bakkie in de zonnige kuip gaan we even op de boulevard een ijsje eten. Op de terugweg fourageren we bij de Jumbo en vishandel Roeleveld aan de haven, vanavond schaft de pot sliptong, en voor bij het koude witte wijntje om 5 uur een paar lekkere Hollandse Nieuwe.

de gevaren route :


aanloop haven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten