donderdag 15 juli 2010

Windkracht 8


Na alle loze waarschuwingen kunnen we nu eindelijk een frisse neus halen. Niet zo'n windje waar de vlag niet eens van wappert, maar een ruige dikke windkracht 8. Het begon halverwege de nacht al flink door te waaien, en om half drie maakte de schipper z'n eerste inspectierondje over de boot. De eerste rolgenua een stuk verderop in de haven was toen al met veel geweld losgeslagen, maar de Chip lag er solide bij. Je kunt je niet voorstellen hoe nonchalant sommige boten zijn afgemeerd.
Klein probleem is dat de wind pal zuid is (dwars op de boot) en je aan een vingerpier voor zijdelingse krachten slecht houvast hebt. 's Morgens dus met de buren maar een extra lijn rechtstreeks van de boeg op de dwarssteiger gezet (zie foto, wij liggen 3e van kant). Later draait de wind iets naar ZW, en komt meer van voren.

Via de Kustwacht op marifoonkanaal 16 horen we verschillende noodoproepen. Een zeiljacht met 9 personen op het IJsselmeer in de buurt van Andijk, zonder kaart en marifoon aan boord, heeft telefonisch hulp gevraagd. Zal vanavond wel op de KNRM site vermeld worden. Later op de dag worden we nog door een oorverdovend DSC alarm opgeschrikt.

's Middags maken we een wandeling naar het havenhoofd, om de binnenkomst van een paar stoere (of zijn het onwetende..) zeilers te bekijken. Bij hoogwater om 12 uur staat het water in de visserijhaven bijna op de kade, en lopen er zelfs in de haven flinke golven. Een paar schepen van de bruine vloot vertrekken naar buiten, alle passagiers met reddingsvest aan. We helpen er eentje bij het ontmeren.


Verschillende vissers zijn voor de storm met hun toch grote schepen binnengelopen, en voeren onderhoud uit. Pas nu zie je hoe groot die schepen zijn, evenals het vistuig. De Texelse vissers gebruiken voor het vissen op platvis de 'Sumwing', die tijdens het vissen over de bodem zweeft, en zo minder verstoring van de zeebodem en een veel lager brandstofgebruik tot gevolg heeft. Het is een lokale Texelse ontwikkeling (zie Sumwing uitleg  en praktijk ). Het gaat kennelijk goed met de visserij hier, de schepen zien er perfekt onderhouden uit, en zitten goed in de Hempel verf.


Tijdens het avondeten zijn we via de marifoon getuige van een spannende reddingsoperatie van een Duits zeiljacht dat op de gronden bij de Noorderhaaks was verdaagd. Van de KNRM waren de 'Joke Dijkstra', de 'Francine Kroesen' en de 'Koen Oberman' betrokken, en een SAR marinehelicopter. 
Het eerste bericht dat we op kanaal 16 hoorden was van de vrouwelijke opvarende van het jacht die volledig in paniek bleef roepen om hulp. Die was zeer snel ter plaatse. De helicopter heeft haar van boord getakeld, nadat eerst twee bemanningsleden van de helicopter op de Joke Dijkstra waren afgezet. De eigenaar bleef aan boord. De reddingsboten wilden een sleepverbinding tot stand brengen, maar op dat moment sloeg het jacht over de banken heen naar dieper vaarwater. Het jacht bleek niet lek, en kon op eigen motor onder begeleiding van de KNRM koers zetten naar Den Helder. Heel bijzonder om dat van nabij mee te maken ! Het volledige verslag staat op de site van de KNRM-reddingen den Helder :

"Om 17:30 uur was het weer raak, een uitvarend Marineschip had in het Schulpengat een Duits zeiljacht op een zandbank zien zitten.
De Joke Dijkstra is snel vertrokken uit Den Helder en had de Kustwacht om assistentie gevraagd van de buurtstations Callantsoog en Oudeschild. Vanwege de ondiepte en de hoge grondzeeën kon de Joke Dijkstra zelf niet bij de 'La Mouette,', een 29 voet Gib‘Sea, komen.
Omdat er ook een Marine SAR helikopter in de lucht was voor een oefening met het nieuwe Kustwachtvaartuig Ievoli Black, werd deze om lucht assistentie gevraagd. De heli heeft eerst twee bemanningsleden afgezet op de Joke Dijkstra en daarna een vrouw van het zeiljacht afgehaald, die voor medische controle naar het vliegveld werd gebracht.
Vlak nadat de twee reddingboten van de buren arriveerden, kwam het jacht plotseling los en kon de Koen Oberman langszij schieten om er een extra bemanningslid op te zetten. Het motortje werd gestart en op eigen kiel werd koers richting Den Helder gezet. De helikopter kwam haar bemanningsleden weer van de Joke Dijkstra afhalen. De Koen Oberman en Francine Kroesen hebben het jacht verder naar Den Helder begeleid. In het boothuis van Den Helder werd het Duitse echtpaar weer herenigd. Het echtpaar was onderweg van Engeland naar IJmuiden, maar moest door het slechte weer de koers naar Den Helder verleggen. In de nacht kwam de vrouw door een breker ten val en kneusde daarbij, zoals later na medisch onderzoek op vliegveld de Kooy bleek, een rib. Bij aankomst voor de Helderse kust ging het mis en strandde het schip."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten