vrijdag 9 juli 2010

Tussenstop Makkum op weg naar Harlingen

Donderdag varen we van Urk naar Makkum. Er staat een redelijke W wind, zo rond B3-4. Onder zeil schieten we lekker op. Om het Vrouwenzand onder Stavoren mis te lopen, moeten we hoog aan de wind een NW koers varen, zo rond de 320 graden. Voor je gevoel is dat heel verwarrend want Enkhuizen zie je eerder liggen dan Stavoren. Onderweg komen we nog een bui tegen en een paar spetters regen. Na Stavoren, waar we eindelijk wat ruimer kunnen varen, is met de bui ook helaas de wind bijna weg en gaat de motor bij, eerst met grootzeil nog erbij maar later helemaal zonder zeilen. We hijsen bij motoren onder zeil braaf de kegel, want er vaart hier ook waterpolitie rond. Bij Scheveningen wordt vlot bekeurd voor het niet voeren van de kegel in zo'n situatie, hier kennelijk niet want we zien verder niemand met zo'n attribuut. De aanloop van Makkum is veranderd, de MA5 boei is verlegd, evenals de ondiepte boeitjes. Ieder uur wordt er door de Centrale IJsselmeerpost via de marifoon melding van gemaakt. Als reden wordt 'verondieping' aangegeven. Hierbij een schermafdruk van ons navigatieprogramma, waarop de track  van onze route zichtbaar is en waarbij we vlak langs de ondiepteboeitjes zijn gevaren. Komend vanuit het zuiden moet je nu de MA3 boei als richtpunt nemen in plaats van de MA5. De oude positie van de MA5 is nog als oud waypoint zichtbaar. De tweede track die zichtbaar is gaat naar Kornerderzand (van ons vorige bezoek aan Harlingen).
Vandaag (vrijdag) varen we door naar Harlingen, dat wordt dit seizoen al de derde keer. Jammergenoeg tegen ongunstig tij in de Boontjes, maar dat moet dan maar. We hebben geen zin om tot vanmiddag op laagwater te wachten.

Vrijdagmiddag : rond lunchtijd arriveren we in Harlingen, heerlijke tocht waarbij de stroom tegen welkom was, konden we langer in de verkoeling op zee blijven ! Zoals vaker de laatste dagen beginnen we met een lekker windje, maar allengs wordt dat minder. In de Boontjes vanaf de BO18 moet de motor bij, anders worden we door de stroom zelfs teruggezet. De sluizen in Harlingen (net zo als die in Kornwerderzand) openen weer in recordtempo. De sluiswachters zijn waarschijnlijk blij als er een boot voorbij komt ! In Harlingen leggen we aan bij de HWSV in de Singel. De mussen vallen van het dak, het is bloedheet. Qua vaartoerisme is het weer uitermate stil. Het is vooral de grijze golf die het laat afweten. Die zijn waarschijnlijk vaarmoe. Via een kennis hoorde ik dat er vele honderden (misschien wel duizenden)  'ouderwetse' boten te koop liggen. Wij genieten nog volop, doen inkopen bij AH, eten een ijsje bij de veerboot, huren een auto voor morgen (ja de taxi- en NS tarieven zijn zo hoog dat je beter een auto kunt huren !), laten in de Wereldwinkel een kadopakket voor de jarige maken en vullen de dieselvoorraad aan. Verder luieren we uit de zon met een ijskoud roseetje.
's Avonds hebben we weer geen zin om te koken, we drinken een koud biertje en eten daarbij een hete maar zeer lekkere loempia bij de Chinees met riant uitzicht op de vertrekkende passagiers naar de Waddeneilanden. Het fotootje is van een van de leeuwen van de Leeuwenbrug bij de Grote Sluis, het wapen dat ze vasthouden is het stadswapen van Harlingen.