Woensdag 4-9. Vandaag een vroegertje, de wekker staat om
06:00, dit in verband met de stroming onderweg naar de Roompot. Als de zeegang
onderweg tegenvalt, is het alternatief Stellendam. Er zijn meer mensen op het
idee gekomen rond deze vroege tijd te vertrekken, kort na elkaar gaan wel zes
zeilschepen de Scheveningse haven uit, de zee op richting zuid. Net buiten de haven zien we
de zon boven de kim uitkomen, vanaf een rustig zeetje een prachtig gezicht.
Helaas laat de wind, overigens exact volgens prognose, het bijna helemaal
afweten, dus vandaag wordt het motoren in plaats van zeilen.
Het is ongeveer twee uur varen naar de oversteek van de
Maasmond bij Hoek van Holland. Die oversteek is altijd spannend, je weet nooit
vantevoren of er druk in- of uitgaand scheepvaartverkeer is. Gelukkig is er de
radarpost Sector Maasmond in Hoek van Holland die alle scheepsbewegingen bijhoudt en zonodig
bijstuurt. We horen alle overstekers
zich na elkaar over de marifoon aanmelden, niet iedereen heeft een
rechtstreekse route gekozen, en sommige schepen varen sneller dan de rest. Wij
hebben geluk dat we met behoud van koers en snelheid kunnen doorvaren, hoewel
ik voor de zekerheid nog even check bij de radarpost of we echt nog voor die
naar buiten stormende reusachtige ertstanker langs kunnen. Better safe than
sorry, zullen we maar zeggen. Er zijn dit jaar al genoeg jachten overvaren, en
tegen zo’n gigant heb je weinig in te brengen. Het is nogal nevelig op het
water, maar naarmate de zon hoger komt, des te beter het zicht wordt. Even zien we een paar rugvinnen van een school bruinvissen waar we doorheen varen, maar verder laten ze zich niet zien.
serieuze controle... |
de RIB blijft meevaren ... |
We zien in de verte een schip van de Kustwacht voorbijschuiven, waar zich een stipje van losmaakt, dat snel naderbij komt. Het blijkt een snelle rubberboot te zijn met vervaarlijk uitziende mannen in donkere kleding.
Even denken we aan een kaping, maar dan maken de mannen zich bekend als een gezamenlijke opsporingsbrigade van Douane, Belastingdienst en Marechaussee. We worden geënterd terwijl we kunnen doorvaren. Na het verzoek aan boord te mogen komen, klimmen twee dienders voorzichtig over de reling in het gangboord, en worstelen zich in hun gevechtsuitrusting naar de kuip.
mooie afsprong... |
de controleurs weer oppikken... |
Verder willen ze onze vaarplanning weten, onze vertrekhaven en bestemming, en waar we getankt hebben. Of we rode diesel aan boord hebben, of tax free zaken. En of we van plan zijn naar het buitenland te gaan. Van onze GPS noteren ze de coördinaten van de plaats waar het onderzoek plaatsheeft.
en weg zijn ze weer ... |
We varen verder keurig onze route, en draaien tussen
vervaarlijke ondieptes door de Geul van de Banjaard en de Oude Roompot in de
richting van de Roompotsluis, waar we moeten schutten naar de Oosterschelde. De
berekeningen voor wat betreft de stroming blijken exact te kloppen, we hebben
overal een gierende stroom mee.
Als we bij de Roompotsluis aankomen, worden we vrijwel
meteen geschut, samen met een aantal boten die al lagen te wachten. Vanuit de
sluis varen we naar de Roompot Marina, waar we aan steiger 3 op plaats 303 een
mooi plaatsje krijgen toegewezen. Na de onvermijdelijke Nespresso geven we de Chip een flinke wasbeurt, van de
afgelopen week en de tochten overzee is
veel vuil en een dikke zoutlaag achtergebleven. Daarna ligt de Chip er weer
fris en fruitig bij.
de gevaren route |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten