woensdag 18 september 2013

Amsterdam - Willemstad (3/4)


Staandemast Amsterdam - Willemstad
Woensdag 18-9. De dag begint vroeg, eigenlijk al op dinsdagavond als we in de Westerkeersluis liggen te wachten op de nachtelijke doorvaart door Amsterdam. De schepen die door hun hoogte niet onder de bruggen door kunnen, formeren daar een konvooi voor de doorvaart. De spoorbruggen die vlak naast het Centraal Station liggen, kunnen alleen 's nachts bediend worden, overdag is de verkeersintensiteit te groot. Namens de Amsterdamse Havendienst meldt de sluismeester, dat tussen 23:00 en 24:00 per marifoon wordt doorgegeven hoe laat vannacht de spoorbruggen gaan draaien, voor ons het begin van de doorvaart van noord naar zuid door Amsterdam met in totaal zo' n 14 bruggen (!). We proberen snel voor 23:00 nog even een uurtje slaap te pakken, maar zitten stipt op tijd klaar voor de belangrijke marifoonboodschap, die uiteindelijk pas om 00:15 uit de luidsprekers klinkt. Maar dan moeten we ook gelijk haast maken, want de spoorbruggen worden al om 00:30 gedraaid, en wie niet op tijd is moet wachten tot morgen.
Het goede nieuws is dat sinds enige tijd voor de doorvaart niet meer hoeft te worden betaald, maar aanleggen kost nu € 20. In een redelijk tempo werken we alle bruggen in de 'Kostverlorenvaart' af, waarbij twee brugwachters elkaar afwisselend (per fiets !) naar de volgende brug spoeden. We zien ze de brugwachtershuisjes van het slot doen, de bomen sluiten, de brug openen en als alle boten gepasseerd zijn, snel de bruggen sluiten, en de bomen omhoog doen. Daarna springen ze weer op de fiets en knallen ze naar de volgende brug, heel Amsterdam door. Deze brugwachters hebben geen sportschool nodig !

dubbel rood - brug defect
Als we na alle bruggen rond 02:30 in de Nieuwe Meer-sluis aan de Amsterdamse zuidgrens geschut zijn, vormen twee spoor- en snelwegbruggen ( in de A10 en de Schiphol-spoorlijn ) de laatste barrière voor we het 'Nieuwe Meer'  kunnen opvaren. De sluiswachter komt melden dat het 'weer eens mis is', de bruggen zijn met geen mogelijkheid tot actie te bewegen. Dit komt de laatste tijd vaker voor. 'En nu ?' is onze vraag. 'De vorige keer dat het gebeurde, lagen de boten hier twee dagen vast', is het antwoord. Ons humeur daalt tot het nulpunt, maar als na een half uurtje blijkt dat de bruggen toch bewegen is het leed ook weer snel vergeten. Zoals steeds vannacht aan de kop van het konvooi van drie schepen, varen we over een aardedonkere Nieuwe Meer. We komen rond 03:30 aan bij de bruggen in de A9 en de vlak daarachter liggende lokale bruggen bij Schiphol, die alle pas om 05:00 eenmalig voor de ochtendspits bediend worden. We leggen aan tegen een loswal, een wachtsteiger is hier niet. Net tijd genoeg voor een uurtje slaap, en dan weer op !

Boskoop-hefbrug wordt vernieuwd
De hele dag zijn we druk met het zoveel mogelijk binnen de schema's van opeenvolgende brugopeningen proberen te blijven. Door snel of juist langzaam te varen lukt het wonderwel de brugopeningen te halen. Het aantal bruggen in de Staandemastroute na Amsterdam bedraagt 27.

spoor- en verkeersbrug Dordt
De grootste barrières, de spoorbrug in Gouda, de verkeersbrug in
Alblasserdam en de spoorbrug in Dordrecht kunnen we zonder al te veel tijdverlies nemen. Met soms onverwachte tegenvallers, bijvoorbeeld slechts eenmaal per uur een opening van de noodbrug in Boskoop. In Boskoop is de hefbrug in onderhoud, er is voor voetgangers en fietsers een noodbrug aangelegd, die om het uur voor de scheepvaart geopend wordt. Op het brugdeel zit een buitenboordmotor, waarmee ze de drijvende brug kunnen wegdraaien. Dit lijkt een oplossing uit een ideeënbus, heel vindingrijk.
We genieten onder wisselende luchten met zo nu en dan een spat regen van het schitterende, afwisselende Hollandse landschap, wat is Nederland toch mooi vanaf het water.

Zoals altijd is de aanblik van Dordrecht als je aan komt varen majestueus. Dordt is het knoop- en draaipunt in de Oost-West en Noord-Zuid verbinding op het water. Het aantal scheepsbewegingen hier is enorm, van alle kanten komen de binnenvaartschepen met hoge snelheid aangejakkerd, en schieten alle kanten op. Je zou denken dat met de huidige brandstofprijzen de gashandel wel wat teruggenomen wordt, maar niets is minder waar. Tijd is hier nog steeds geld kennelijk.
Als we oversteken van de Oude Maas naar de Dordtsche Kil, worden we door de verkeerspost Dordrecht opgeroepen om een complexe situatie op te lossen. Door stuurboord-stuurboord af te spreken met een naar Europoort afdraaiend binnenvaartschip wordt het potentiële probleem soepel opgelost. (voor de niet-waterratten : net als in het verkeer houdt je in principe rechts op het water, een tegenligger passeert voor jou, en jij voor hem aan de linkerzijde. Dat is bakboord-bakboord. Als je om praktische redenen aan de andere zijde passeert, spreek je dat af als stuurboord-stuurboord)

Hollands Diep
Het resultaat van onze inspanningen is dat we via de woeste baren van het Hollands Diep (de wind is weer eens flink aangehaald) al om 17:30 kunnen afmeren in de oude haven van Willemstad. We drinken een biertje op het goede verloop, eten een prefab maaltijd en verlangen naar ons bed na slechts twee uurtjes slaap in 24 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten