dinsdag 4 juli 2017

Lemmer - Volendam

Dinsdag 4-7. Door de harde wind was het gisteren zo druk in Lemmer, dat we een zeilboot bemand met een stelletje Germanen naast ons kregen liggen. Dat vinden we prima, maar we hebben wel meteen de afspraak gemaakt dat we bij de eerste brug- en sluisopening om 9 uur willen vertrekken. Eerst nog even een douche, en vers brood halen bij de bakker naast de sanitaire inrichting.
Tegen negenen horen we overal motoren starten, er zijn meer mensen die vandaag bij het voorspelde mooie weer uitvaren naar het IJsselmeer of de tegenover liggende Noordoostpolder. Onze Duitse buren zijn op tijd wakker, en varen meteen mee naar de sluis. Zij willen naar Stavoren zeilen.

Wij willen vandaag de marina bij Volendam zien te bereiken. Die route voert via het Naviduct bij Enkhuizen. Het Naviduct is een aquaduct in de Houtribdijk over de weg Enkhuizen-Lelystad, gecombineerd met een sluis die IJsselmeer en Markermeer scheidt. Wind is er nauwelijks, dus tuffen we op de motor.  De stuurautomaat neemt de stuurman het meeste werk uit handen, die hoeft alleen maar uit te kijken of er geen schepen op ramkoers liggen, en te controleren of de elektronica niet de fout in gaat.

Al snel verhuist Irene naar het voordek, niet alleen vanwege de rust en de zon, maar vooral door de ongelooflijke zwermen muggen die ons in de kuip teisteren. De hele boot zit onder een dikke laag zwart groene kleine mugjes, die massaal doodgaan en dan een smeerboel achterlaten. Als we Hoorn gepasseerd zijn, komt er ook nog de plaag van waterplanten (Fonteinkruid) bij. Het hele Markermeer is op ondiepe plaatsen hiermee bezaaid. Het gaat ten koste van de vaarsnelheid, de planten blijven hangen aan kiel en roer, en raken zelfs soms verward in de schroef.

Onderweg reserveren we telefonisch vast een ligplaats in de Volendam marina, box Alpha 69 deze keer. Even na half vier liggen we vast. Langzaam zien we het onvrijwillig meegesleepte fonteinkruid omhoog komen drijven. En we zijn kennelijk niet de enige slachtoffers, overal op de steiger liggen hopen fonteinkruid die uit het water gevist zijn. Met de waterslang spuiten we hele boot schoon, er liggen overal muggenlijken. Wat een smeerboel.

Na de schoonmaakoperatie hebben we geen zin meer Volendam te gaan verkennen, dat doen we morgen op de mooie leenfietsen die hier bij de receptie staan. Kunnen we gelijk onze inkopen doen bij Deen. Daarna varen we via de Oranjesluizen, het IJ en het Noordzeekanaal door naar IJmuiden. Kunnen we de komende dagen bij het verwachte mooie weer met hoge temperaturen lekker luieren op het strand.
Zaterdag gaan we met de familie Arnold's verjaardag vieren.