dinsdag 22 juli 2014

Dokkum


Leeuwarden - Dokkum
Dinsdag 22-7 Vandaag is de zomer terug, we varen van Leeuwarden naar Dokkum. Het is een prachtige route, ook bekend van de Elfstedentocht, zoals het bruggetje van Bartlehiem. De route maakt deel uit van de Staandemastroute door Nederland.
Onderweg komen we 'Apple Tree' tegen, de boot die tijdens onze vaart in de fik vloog. Is snel gerepareerd !
De doorvaart door bruggen op de route is dit jaar flink duurder geworden, een tocht van Leeuwarden naar Dokkum kost nu 17 Euro. De Almanak van dit jaar vermeldt nog de oude tarieven, zo snel worden ze aangepast. De bruggen zijn er ten behoeve van het wegverkeer, het blijft een vreemde zaak dat je als botenbezitter voor de bediening moet betalen. Je zou denken dat er genoeg wegenbelasting geïnd wordt om het uit die pot te kunnen betalen.

's Avonds een enerverende avond voor kleinzoon Thijs. We liggen in Dokkum onder de eeuwenoude korenmolen 'Zeldenrust', we mogen vanavond helemaal bovenin de molen alles bekijken, terwijl de wieken door windkracht 5 worden aangedreven. Bij thuiskomst vangt Thijs z'n eerste vis, dat er dan een haak uit de vissebek moet worden gehaald is iets minder leuk...Daarna zien we de brandweer vlakbij oefenen, volgens mij wil Thijs nu brandweerman worden want hij wordt door de echte spuitgasten helemaal in de watten gelegd, mag zelfs spuiten !

De molen 'Zeldenrust' is nog steeds in gebruik als korenmolen. Het is een achtkante stellingmolen met een vlucht van 22 meter, gebouwd in 1862 nadat de op deze plek staande molen tot de grond toe afbrandde. Toen de molen in 1952 in het bezit kwam van een nieuwe eigenaar werden twee roeden (wieken) voorzien van Ten Have-kleppen, en twee van een traditionele fok, waardoor de Zeldenrust sneller en vaker kon draaien. Dat was nodig om te kunnen concurreren met de meelfabrieken.
Voor de aansturing van de Ten Have kleppen werd in de 6 ton zware, onder een hoek liggende originele gietijzeren hoofdas in de hartlijn van voor naar achteren een gat geboord, waardoor de kleppen door middel van een servomechaniek bediend worden. Onafhankelijk van de windsnelheid draait de molen met een constante draaisnelheid. Zie hier voor een beschrijving van dit stukje Hollands vernuft.
De molen voelt zich nu volledig in z'n element tot windkracht 6. Helaas hebben de molens ondanks deze verbeteringen de strijd met de moderne meelfabrieken verloren. In 2010- 2011 is de molen grondig gerestaureerd. De molen is eigendom van de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel, en wordt door vrijwilligers in bedrijf gehouden.






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten