zondag 9 augustus 2020

Richting zee

 vrijdag 8- zondag 9 augustus 2020

De langere mooiweer-periode die de meteorologen ons beloven, lokt ons richting Noordzeekust. Het biedt de mogelijkheid om over zee naar het zuiden af te zakken, in plaats van via de Staandemast route met al z'n beperkingen en vereiste strakke planning qua brugopeningen. We kennen die route nu wel, en tijdens een hittegolf is het aangenamer vertoeven op zee dan in de binnenlanden.

We varen op vrijdag met Thijs en Joris vanaf Heeg via het Heegermeer en de Fluessen richting Stavoren.  het is een drukte van belang op het water, in deze periode heeft heel Nederland vakantie, en de gunstige Corona omstandigheden hebben veel Duitse en Belgische watertoeristen gelokt. Op het meertje  de Morra leggen we de Chip buiten de vaarroute even voor anker om in het water verkoeling te zoeken.

In Stavoren tanken we bij een van de jachthavens de dieseltank boordevol, de ervaring leert dat je moet tanken zodra het kan. Normaal tanken we liever GTL, of  gewone diesel bij een wegstation met hoge omzet. In het verleden hebben we aan het water nogal eens vervuilde diesel geleverd gekregen, met alle ellende van vervuilde filters, en een stotterende motor. Op zee, of op een druk bevaren kanaal zit je daar niet op te wachten. Maar en bekende Friese tegeltjeswijsheid zegt 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.

Vlakbij de Staverse sluis naar het IJsselmeer leggen we aan, en komt John de jongens oppikken. Ze gaan gelijk door voor een kampeertochtje met een aantal gezinnen naar het Sneekermeer, een leuk vooruitzicht ! Wij schutten naar het IJsselmeer, we willen trachten via Enkhuizen Volendam te halen voor een overnachting, IJmuiden is dan morgen via Markermeer en Noordzeekanaal bereikbaar. Irene belt alvast met de marina Volendam, om een ligplaats voor de nacht te reserveren. 

De overtocht naar Enkhuizen verloopt prima, op het water is het goed uit te houden. De muggen houden zich vandaag redelijk in. De stuurautomaat verlicht het werk van de schipper, en stuurt ons strak richting Enkhuizen. Opletten blijft noodzakelijk, want we zien een binnenvaartschip als een spookschip recht op ons afkomen. De eigenaar heeft kennelijk andere bezigheden dan op de omgeving letten, hij is volgens de vaarregels als oploper verplicht uit te wijken, daar heeft hij even geen boodschap aan, of hij ziet ons niet. Wij maken plaats, vlakbij dendert het binnenvaartschip op hoge snelheid voorbij zonder dat we ook maar een bemanningslid hebben gezien. 

Even later herhaalt de beschreven situatie zich met een groot motor-plezierjacht, dat ons vanaf bakboordzijde met hoge snelheid  nadert. Uitwijken ho maar. Wat heb je toch een proleten op het water. We hebben kennelijk een slechte dag uitgekozen, of liever gezegd anderen hebben hun dag niet. Dat blijkt eens te meer als we bij het Naviduct in Enkhuizen aankomen. Het Naviduct is een complex van aquaduct voor het wegverkeer, gecombineerd met twee sluiskommen die het mogelijk maken om van het IJsselmeer naar het Markermeer te schutten. Sinds de aanleg van de dijk Enkhuizen- Lelystad is de waterhuishouding van IJsselmeer en Markermeer gescheiden.

Als wij liggen te wachten om geschut teworden zijn wij getuige van een bizarre vertoning. We horen nog een klein deel van een marifoondiscussie met de sluiswachter. Het komt er op neer dat hij door de hitte op z'n werkplek gaat stoppen met z'n werkzaamheden. Een persoonlijk initiatief, hij stapt op z'n fiets, en gaat naar huis. Met alle seinen op 'dubbel rood' laat hij tientallen schepen die liggen te wachten, in verbijstering achter. Wij keren om en hopen een plaatsje in de overvolle gemeente haven van Enkhuizen te vinden voor een overnachting.

Hoe is het mogelijk dat zo'n minkukel op eigen houtje besluit een belangrijke Noord-Zuid verbinding te sluiten. Kan allemaal zijn, suboptimale werkomstandigheden voor deze ambtenaar, maar heel Nederland zucht onder de hitte. Het Naviduct is een moderne installatie die moet voldoen aan alle regeltjes die we hebben in Nederland. Er bestaat een Arbo die werkomstandigheden regelt en inspecteert. Chagrijnig op je fiets stappen en weglopen van je verantwoordelijkheid hoort niet en kan niet. 

Wij vinden via de Havendienst een plaatsje in de buitenhaven naast een stel Friezen. Irene doet snel nog even boodschappen voor vanavond en de verdere reis, de tocht naar IJmuiden wordt morgen door dit onverwachte oponthoud een stuk langer. Op de website van Rijkswaterstaat wordt een pittig protest aangetekend tegen de gang van zaken. Een automatisch gegenereerd bericht maakt melding dat beantwoording twee werkdagen gaat vergen.

Op zaterdagmorgen vertrekken we even na 8 uur richting IJmuiden. Het Naviduct wordt weer bediend. Om het fonteinkruid te vermijden dat in de ondiepere delen van het Markermeer welig tiert, volgen we de dieperwater vaarroute richting Amsterdam. Dat werkt, we hebben oinderweg geen fonteinkruid gezien. Op het grote water doet de stuurautomaat z'n werk. Via de Schellingwouderbrug en de Oranjesluizen komen op het Amsterdamse Binnen-IJ met al z'n drukte, en geraken zo op het Noordzeekanaal voor de laatste loodjes richting IJmuiden. We tanken bij aankonst in de Marina, en vinden een plekje op plaats M22.

Zondagmorgen checken we maritieme weerberichten, die zien er niet goed uit. Er mag voor het binnenland een hittegolf en weinig wind worden verwacht, maar voor zowel IJmuiden, en ook Stellendam wordt op zee windkracht 5 verwacht met een flinke golfhoogte. En dat voor een tocht die naar schatting 10 uur gaat duren. We besluiten een dagje in IJmuiden te blijven liggen, later in de week zijn de vooruitzichten beter.

Louise, Louis en Arnold en Bart stellen hun strandplannen bij, en komen voor de verwachte grote verkeersdrukte vroeg naar IJmuiden voor een stranddagje.  Bart en Louise halen ons ons van de Chip : ze hebben ligbedden gehuurd voor de hele familie, die staan al klaar. Niettemin is het voor een deel van het gezin een opoffering : Arnold houdt niet van zand aan z'n voeten en Louis gaat de GP van Silverstone missen.  Het wordt desondanks een heerlijk dagje, en Max Verstappen wordt onverwacht winnaar van de GP.








de gevaren route van Stavoren-Enkhuizen











van Enkhuizen naar IJmuiden :


Geen opmerkingen:

Een reactie posten