maandag 10 augustus 2020

IJmuiden - Stellendam

maandag 10-8-2020

De weerberichten voor vandaag staan op groen voor onze lange tocht naar Stellendam. Met het klaarmaken van de boot en het inslaan van de laatste benodigdheden in het kleine supermarktje aan de haven, zijn we dan zover : 8:50 gaan de trossen los en stomen we de marina uit. We melden de Havendienst dat we aan de zuidzijde van het vaarwater blijven en direkt na het havenhoofd de Zuid in gaan. Nog binnen de pieren hijsen we het grootzeil, dat is helaas tijdens deze vakantie te weinig gebeurd !

Het eerste deel van onze tocht voert ons over 22 mijl op koers 220 graden naar de Midvaarwaterboei voor Scheveningen. Op dat gedeelte hebben we ingecalculeerd stroom tegen, de 22 mijl naar Scheveningen gaat hiermee 5 uur duren. De windverwachting is accuraat, Noordoost Bft 3, maar de golfhoogte is veel hoger dan verwacht. Wij lopen voor de zee weg, maar als we achterom kijken zien we golven aanstormen van zo'n twee meter hoog, met flinke uitschieters in hoogte tussendoor. Veel heftiger dan de stuurautomaat aankan, dus werk aan de winkel voor de schipper. Het is wel zo dat door de flinke waterdiepte hier, de golflengte groter is dan op de binnenwateren, en de reis niet perse oncomfortabel is.

Het zicht is enigszins beperkt, nogal nevelig. Na Zandvoort doemen langzaam de contouren van Noordwijk en Katwijk uit de nevel op. Als we Scheveningen naderen, zien we voor de kust een overvol ankergbied, hier liggen werkeloze cruiseschepen, tankers en speciale lading-vrachtschepen te wachten op betere tijden. Een bizar gezicht. We zien de klipper Stad Amsterdam onder vol zeil majestueus aan ons oog voorbijtrekken, prachtig ! 

Na Scheveningen krijgen we de stroom flink mee, dat is gunstig voor een snelle oversteek van de Maasmond bij Hoek van Holland. Het is hier flink druk met overstekende pleziervaarders, we horen iedereen zich keurig per marifoon bij de Verkeerscentrale Maasmond melden. Het is op dit punt de gebruikelijke klotsbak, de stroom, de afvoer van de rivier en de hekgolven van de grote schepen mengen zich hier met elkaar. Als we de oversteek van de Maasgeul eigenlijk al hebben afgerond, worden we door de verkeerscentrale Maasmond opgeroepen met het verzoek uit te wijken voor een vrachtschip dat helemaal uit de Zuid komt. We sturen stuurboord uit, en laten haar zonder problemen passeren.

Eenmaal onder opper van de Maasvlakte, wordt het golfpatroon een stuk rustiger, en wordt de stuurautomaat aan het werk gezet. Onder de parasol en op het voordek is het nu prima vertoeven, behalve voor de schipper die eerst door een verdwaalde en vermoeide hommel, en niet veel later door een wesp in z'n arm wordt gestoken. Door direkt uitzuigen en Prikweg blijft de schade beperkt.

We maken een ommetje naar een bijzondere tweemans-roeiboot van het type waarmee de oceaan wordt overgestoken. We maken een paar filmpjes en foto's en verbazen ons over de snelheid die de roeiers ontwikkelen. Ze roeien met gemak met ons op. We verliezen ze uit het oog, zij varen over ondieptes waar wij omheen moeten. Het Slijkgat slingert zich tussen de zandplaten door. 

Als we de haven van Stellendam naderen, zien we de brug van de sluis al open staan, en verzoenen ons met de gedachte dat we dat niet gaan halen, en een schutting te moeten wachten. Even later komt er een kleine armada de haven uit, en als we de haven in varen zien we een minstens zo grote armada bezig de sluis in te varen.  De sluis blijkt een groot deel van de middag door een storing niet te hebben kunnen draaien. Pech voor de meesten, een gelukje voor ons, we sluiten als laatste aan. Niet leuk ook voor de automobilisten die nu in de intussen enorme file staan te wachten 

Als allerlaatste komt ook de roeiboot die we eerder hebben gefilmd de sluis nog in. We maken een praatje, ze willen graag de filmpjes en foto's ontvangen die we gemaakt hebben. Een van de twee roeiers blijkt Mark Slats te zijn, een bekende roeier maar ook zeiler, die op alle mogelijke manieren de aarde rond en de oceanen over gezeild en geroeid is. Dit is zijn splinternieuwe eigenhandig gebouwde, net te water gelaten tweepersoons roeiboot, waarmee hij nieuwe avonturen wil gaan beleven.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=fWJLrUfodNo voor zijn aankomst in Scheveningen na de tweede plaats in de Golden Globe singlehanded de wereld rond.

En uit ' Zeilen' : 

De nieuwe, zelfgebouwde roeiboot Maria van Mark Slats is zaterdagochtend 8 augustus rond half 12 te water gelaten. Een dag eerder liet Slats op zijn Facebookpagina weten dat er 1350 uur aan de boot is gewerkt. Eind dit jaar bijt Slats zich vast in een nieuwe uitdaging. Samen met Kai Wiedmer gaat hij (duohanded) deelnemen aan de Talisker Whisky Atlantic Challenge.

Slats en Wiedmer gaan eind 2020 roeiend de Atlantische Oceaan oversteken. Zij hebben, samen met zo’n dertig andere teams, 3000 mijl voor de boeg. Het tweetal legt de lat hoog: overall als eerste finishen en het huidige wereldrecord verpulveren. Binnenkort zullen de twee vanuit Scheveningen gaan trainen. Vooralsnog is Maria, die qua contouren wel wat weg heeft van een dolfijn, nog niet voorzien van stickers. Zodra de sponsoren zich aandien, zal dat veranderen.

Record verbreken

In 2018 roeide Slats binnen 30 dagen, 7 uur en 49 minuten van La Gomera naar Antigua aan boord van Peanuts. Hiermee heeft hij een nieuwe record neergezet om als snelste solo over de Atlantische Oceaan te roeien. Tijdens deze oversteek merkte Slats verbeterpunten op en van daaruit is hij zijn eigen oceaanroei- en zeilavonturenbedrijf ‘Dutch Ocean Expeditions’ begonnen. Hiervoor produceert en verkoopt hij onder andere handgemaakte boten. Maria is daar één van.

In de marina Stellendam vinden we een plekje op B28. Het eerste dat we doen als we aangelegd hebben, is een verkoelende duik nemen !


de vandaag gevaren route :







1 opmerking:

  1. Leuk verhaal over de roeiboot! En weer veilig binnen na een lange dag!

    BeantwoordenVerwijderen