woensdag 24 augustus 2016

Nazomer 2016


Zaterdag 20-8-2016. Als we op vrijdag 19-8 Arnold en Bart weer thuis in Ouderkerk a/d Amstel hebben afgeleverd, lijkt het zeilseizoen dank zij de slechte weersvooruitzichten op z'n eind te lopen. Het is het dit jaar geijkte beeld : een hogedrukgebied in het zuiden, dat in combinatie met  lagedruk boven Engeland fronten, troggen en veel wind en regen onze kant op stuurt.

Ik heb dit weekend een Zeilersforum bijeenkomst op het oostelijke Mosselbank, vlak voor de deur bij Herkingen. Het Zeilersforum is een actieve internet club van zeilers en ex-zeilers die problemen met betrekking tot hun hobby onderling bespreken of zomaar wat OH-en, Zie http://www.zeilersforum.nl/ . Het onderdeel 'forum' wordt het drukst bezocht. Ik doe daar af en toe aan mee onder mijn forumnaam CeesS. Er zijn in totaal meer dan 10.000 deelnemers en een veelvoud daarvan alleen maar meekijkers.

Eenmaal per jaar wordt er in 'Zuid' en 'Noord' (dit slaat op Nederland) een meeting georganiseerd, en zaterdag is dus de 'Zuid' meeting op de Mosselbank. De bedoeling is elkaar ook in het echt eens in de ogen te kunnen kijken, kennis te maken, en te zien wie er achter al die forumnamen zitten, in de vorm van een ongedwongen samenzijn, afgesloten met een gezamenlijke BBQ (ieder neemt z'n eigen BBQ en vlees mee). Sommigen komen met hun gezin, of varen samen met een ZF kennis, maar de meesten varen zoals ik solo. Gelukkig komen niet alle 10.000 opdagen, meestal zo tussen de 10 en 20 boten.

Gezien de weersvoorspellingen zijn het dit jaar de die-hards die acte de presence geven. Er wordt veel wind en voor zondag ook veel neerslag verwacht. Op zaterdag vertrek ik solo vanuit Herkingen, en ben binnen een half uurtje tegen een harde ZW wind Bft 5-6 invarend, al op de bestemming. Ik zoek een mooi plaatsje uit aan de nog vrijwel lege steigers, met in het achterhoofd dat ik daar met de verwachte harde zuidwester morgen niet aan lagerwal moet liggen. Het nu aanleggen aan hogerwal is nog even een dingetje, gelukkig is er iemand op de steiger die m'n boeg even in bedwang houdt tijdens het aanleggen.

In de loop van de dag druppelen er steeds meer ZF-ers binnen, en het wordt over en weer in de verschillende kuipen onder het genot van een wijntje en biertje al snel geanimeerd gezellig. Aan het eind van de middag verzamelt iedereen zich op het grasveld in de beschutting van een bomenrij, waar het dankzij een lekkere zonnetje goed toeven is.

Er zij zoveel Cobb's en grote BBQ's, dat ik mijn AH-wegwerp-BBQtje maar niet eens aansteek, en als een koekoek mijn vleesjes bij anderen onderbreng. Sommigen hebben echt uitgepakt, en delen allerlei heerlijkheden als gegratineerde oesters en langzaam gegaard buikspek uit. Het blijft nog lang gezellig, als 's avonds het kampvuur is ontstoken !

In de nacht van zaterdag op zondag raast er noodweer over de Mosselbank, de regen klettert keihard op het dek en de wind huilt door de verstaging. Op de weerkaart is de oorzaak duidelijk te zien : een front trekt recht over Nederland. Het goede nieuws is dat vlak erachter een klein ruggetje overkomt. Als om 9 uur de regen even stopt, en er zelfs een beetje blauw in de lucht zichtbaar is, gooi ik snel de trossen los en wurm me tussen twee boten uit, die krap voor en achter aan de steiger liggen. Op alle andere boten heerst nog diepe rust.

Er waait nu een dikke Bft 6, voor de wind  en niet eens volgas vaar ik met ruim 7 knopen naar Herkingen. Met zo'n harde wind  ben ik nog nooit de box achteruit ingevaren, en de havenmeester die mij ziet aankomen, komt meteen op z'n fiets aanspurten om te kijken of dat wel goed gaat, en eventueel een helpende hand te bieden. De 'Chip' laat zich ook achteruitvarend goed sturen, en zonder brokken draaien we de box in. De opmerking van de havenmeester 'dat heb je vaker gedaan' vat ik maar op als compliment. In de auto terug naar huis barst de volgende wolkbreuk al weer los.

Dinsdag 23-8-2016.
De weerberichten voorspellen een tropische week, en in plaats van dat in de tuin uit te zweten, besluiten we dinsdags naar de boot te gaan. Het weerbericht klopt deze keer, onder een strakblauwe lucht en windstilte varen we de haven uit. Het water van de Grevelingen is ongelooflijk helder dit jaar, je kunt de bodem tot meters diep zien liggen.

Na het havenkanaal gaan we bakboord uit, en gaan op de ondiepte voor Herkingen voor anker. We duiken al snel te water, om een beetje af te koelen. Een mooie gelegenheid om de waterlijn van de 'Chip' eens goed schoon te maken. In de havens die we onderweg tijdens de vakantie hebben aangedaan, is er rond de waterlijn van alles blijven plakken. Na een half uurtje ziet alles er weer spic en span uit.  Hieronder een paar sfeerfoto's van een dagje Grevelingen. Na de zonsondergang varen we trug naar de jachthaven, morgen gaan we weer het water op. Zeker tot het weekend blijft het dit weer, dit wordt een weekje genieten van de nazomer !













Geen opmerkingen:

Een reactie posten