Donderdag 4-8-2016. Als ik om 7:30 uit de douche kom, zie ik de 'Stormvogel' (die op het Braassemermeer overnacht heeft) al in de Heimanswetering voorbijvaren, en zwaai naar de bemanning. Die hebben geen idee wie daar zwaait, maar er wordt toch teruggewuifd. Precies om 8:00 opent de havenmeester de brug van de WSV Alphen, en varen we ook de Heimanswetering op.
We moeten in Alphen vijf bruggen passeren, onder andere de Koningin Julianabrug, bekend van de mislukte hijsoperatie waarbij kranen en brugdeel in het water terecht kwamen. Onlangs is de brug op professionele wijze geplaatst, en die kan nu gewoon open en dicht.
Als we bij de eerste brug een opening aanvragen, meldt de vrouwelijke brugwachter via de marifoon dat we moeten wachten op twee zeilboten die vanuit Woubrugge onderweg zijn. Ze varen langzaam, dus dat duurt een eeuwigheid. Ook de andere bruggen draaien minder snel dan we gewend zijn. Bij de hefbrug in Waddinxveen een kwartier wachttijd. De vaartijd is kritisch, want we willen de spoorbrugopening in Gouda van 10:27 halen, en met iedere vertraging lijkt dat doel verder weg. Na de laatste brug gaat vol het gas erop en zijn we precies op tijd voor de Goudse spoorbrugopening. We kunnen zelfs nog even stoppen naast de 'Stormvogel' om de bemanning te begroeten.
Kort na de spoorbrug ligt de Julianasluis, die het binnenwater van de Gouwe scheidt van het getijdewater van de Hollandsche IJssel. Hier leggen we aan tegen de 'Stormvogel', en krijgt oma haar kusje van Ruben. Jens zit bij een vriendje op de 'Medway Glory'. Na de sluis varen we de Hollandsche IJssel op, en maken we foto's van elkaar. Helaas zit het tij niet mee, op alle getijwateren die we vandaag bevaren zullen we flink de stroom tegen hebben. Martijn en Lies hebben als reisdoel Willemstad, wij willen vandaag Dordrecht wel eens vanuit een jachthaven bekijken.
Met een aantal schepen matigen we onze snelheid enigszins. Achteraf gezien hadden we beter iets sneller kunnen varen, want we zien bij aankomst in Krimpen aan de IJssel net de brug over de sluis dichtgaan. En die draait maar eens per uur. Dus een uurtje verplichte rust. Onze buren aan de steiger overnachten vaker in Dordt, en raden de jachthaven aan van de Koninklijke Dordrechtse Roei & Zeilvereniging aan.
Ons doel bereiken we via de Nieuwe Maas, de Noord en de Oude Maas. Om de jachthaven te bereiken moet je de Engelenburgerbrug passeren. Wij stuiten daar op een enorme file, en eenmaal in de jachthaven blijkt de haven overvol. De havenmeesters hebben er hun handen vol aan, om iedereen aan een plaatsje te helpen. De grote schepen worden al druk gestapeld, samen met de mensen waarmee wij in Krimpen lagen te wachten, kunnen we gezellig samen in een grote box. De bolders rond de box staan zo opgesteld dat grote schepen optimaal kunnen vastleggen, maar voor ons met z'n tweeën is het een uitdaging.
In het havenkantoor spreken we even later de eigenaar van de grote tweemaster in de naastliggende box (staat ook op de foto). De man is zo trots als een aap met zeven l.ll.n op z'n boot, die hij tweedehands in Mallorca op de kop heeft getikt. Als wij opperen dat hij zeker wel een wereldreis gaat maken met zo'n schip, antwoordt hij dat z'n vrouw de zee niet opdurft, en dat een reisje naar de binnenhaven van Lemmer al een grote uitdaging is.
We maken een korte wandeling door Dordt, waar veel winkels al om 17:00 sluiten. De zon is aan het eind van de middag eindelijk doorgebroken, we gaan er in de kuip met onder handbereik een wijntje en een hartig hapje van genieten ! Morgen met de opening van de Engelenburgerbrug om 9:00 kunnen we uit de jachthaven vertrekken richting thuishaven. De spoorbrug in Dordt opent om 9:12, we hopen dat we, met zo'n drukte hier in de haven, dat gaan redden. Anders wordt het de spoorbrugopening van 11:12.
We gaan het beleven !
De afgelegde route :
Geen opmerkingen:
Een reactie posten