vrijdag 18 juni 2010

Snelheidsrecord

Op donderdag 17 juni vertrekken we 1 uur na laagwater Vlieland ( dus om 8 uur 's morgens) bij harde wind uit ONO naar Harlingen. We hijsen het zeil al in de haven. Het eerste deel door de Vliesloot met wind tegen stroom is heftig, vandaar dat we doorvaren richting Stortemelk om een bezeilde koers naar de Vliestroom te hebben. De wind heeft uitschieters tot 22 knopen (voor de niet-zeevarenden : 6 Beaufort). Met de stroom mee varen we zelfs met gereefd zeil en maar 40% uitgerolde genua regelmatig met een snelheid over de grond van meer dan 8 knopen, zo snel hebben we onder zeil nog nooit gevaren. Onder een prachtig zonnetje is dit een fantastische tocht. Een paar jaar terug zouden we lekker in de haven blijven liggen, maar in de loop van de tijd verleg je je grenzen. Links een fotootje dat Irene onderweg heeft geschoten. Om 10:30 lagen we al voor de Tsjerk Hiddesz sluizen in Harlingen, en zijn doorgevaren naar de Watersportvereniging in de NO Singel waar we met weinig schepen blijken te liggen. Tijdens het fourageren klagen de middenstanders steen en been dat er zo weinig toeristen zijn dit jaar. 's Avonds bezoeken we tante Toet, die inmiddels de eerbiedwaardige leeftijd van 95 jaar heeft bereikt maar die lichamelijk en geestelijk wel twintig jaar jonger lijkt. Heel gezellig !

Op vrijdag (18 juni) hebben we de opening van de brug om uit de Singel te kunnen varen om 10 uur besteld. We willen richting Leeuwarden, op weg naar het Lauwersmeer waar Louise en Louis met de kinderen een weekje op vakantie zijn. De Friese brugwachters draaien hun bruggen zo snel (kunnen ze niet een paar van deze Friezen naar Zeeland exporteren ?)  en met de genua erbij op sommige stukken schieten we zo snel op dat we besluiten door te varen naar Dokkum. We vinden nog net een beschut plaatsje tussen de molens, onderaan de dijk. We blijven hier twee nachten, want we willen morgen de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Japan natuurlijk niet missen ! Het weer wil nog niet erg meewerken, nog steeds koud en harde wind.

1. Klinkt geweldig met 8 knopen over de waddenzee!
    Met windkracht 6 en scherp aan de wind kwamen jullie toch zeker boven de rompsnelheid uit.
    Ik hoop de het gauw wat warmer weer wordt in het koude noorden. Hans H.