donderdag 12 juni 2014

Oosterschelde

Woensdag 11-6
Na alle leuke tussendoortjes met de 'Texelstroom', de 'Stormvogel' en de nieuwe sloep "Puur' van John en Maris wordt het hoog tijd om de 'Chip' uit z'n winterslaap te halen. De afgelopen weken hebben we de nodige spullen aan boord gebracht, en de antennes voor Navtex, Digitenne en nood-marifoon op hun nieuwe plaats gemonteerd. Alle elektronica en navigatieinstrumenten zijn volgens de laatste stand der techniek met een multiplexer volledig galvanisch gescheiden aan elkaar geknoopt, dus hoog tijd om te testen of alle geplaatste stekkertjes en de multiplexer programmering doen wat ze moeten doen, gelukkig blijkt alles zonder mankeren naar verwachting te functioneren, als we woensdag rond lunchtijd de jachthaven verlaten en koers zetten naar Zierikzee. Herman meldt dat hij ons in Spanje op Marinetraffic kan zien varen !

Zeelandbrug op afstand
Het weer is prachtig, lekker windje maar helaas voor ons recht op de kop. In het nauwe en door beroepsvaart druk bevaren Mastgat en Zijpe is voor kruisen eigenlijk geen ruimte, dus varen we op de motor. Eenmaal op de Oosterschelde zien we de Zeelandbrug in volle glorie op ons afkomen, we kunnen in principe met onze masthoogte net onder de bogen doorvaren, maar als we vlak bij de brug zijn gaat het beweegbare gedeelte open en varen we mee met de daar wachtende zeilers. Je hoort de automobilisten al klagen, binnen de kortste keren staat er een fikse file.
Als je de Zeelandbrug gepasseerd bent, zie je al meteen de havenhoofden van het kanaal naar Zierikzee. Zoals gewoonlijk ligt de haven vol, een paar grote motorjachten nemen de plaats in van wel tien zeilboten. Wij leggen naast twee zeilboten van ongeveer gelijke lengte aan.

Onderweg hadden we al telefonisch contact met Matthijs en Joke, die op hun buitenverblijf in Ouddorp aan het genieten zijn. Matthijs komt ons per auto ophalen ! In de sprookjesachtige omgeving van het buiten genieten we van een heerlijke BBQ. Hier hoor je nog de vogeltjes fluiten. Als de zon al lang onder is, fietsen we met z'n allen naar het strand, waar we in 'Paal 10' nog van een afzakkertje genieten. Als Matthijs en Joke ons weer in Zierikzee afzetten, is het al na middernacht, de jachthaven is al in diepe rust.

de route van Grevelingen naar Zierikzee

Donderdag 12-6
Op donderdagmorgen komt de havenmeester al vroeg langs om het havengeld te incasseren van de vorige dag, hij is waarschijnlijk bang dat we zonder betalen vertrekken. Rond kwart voor tien gooien we de trossen los en varen het havenkanaal uit richting Roompot aan de Oosterscheldekering. De wind laat het nu helemaal afweten, en dus varen we weer in rustig tempo met de stroom mee op de motor.
Niet ver van onze bestemming laat zich even een bruinvis zien, snuivend haalt ie adem en verdwijnt dan voorgoed weer onder water. Soms zwemmen ze een tijdje naast de boot, deze keer helaas niet. Het blijft een aparte ervaring, zo'n prachtig dier die kunstjes uitvoert naast de boot.
De Roompot Marina lijkt bij aankomst wel uitgestorven, in het seizoen is op de meldsteiger altijd een havenmeester voor de ontvangst en het uitdelen van een ligplaats. Nu is het hok op slot, en liggen er een paar verdwaalde sloepen zonder mensen aan boord.

de Chip aan de meldsteiger
Wat een rust aan de Oosterschelde
Wij kiezen na draadloos contact met het havenkantoor een mooi plaatsje met prachtig uitzicht over de Oosterschelde.
Het enige nadeel is dat je te voet een kwartier onderweg bent naar toiletten en douches, maar dat nadeel nemen we graag op de koop toe. We verbazen ons over de rust op het water, het is toch al bijna half juni maar je ziet heel weinig schepen die varen. Ook de jachthavens zijn een oase van rust.

Het lijkt wel een Waddeneiland of de Mediterranee

's Middags verkennen we het nieuw opgespoten strand en de daarop gebouwde strandwoningen. Een eldorado voor gezinnen met kinderen. Als je niet beter zou weten, waan je je hier op een Waddeneiland of aan de Middellandse Zee !

de route van  Zierikzee naar de Roompot

Vrijdag 13 juni
De ongeluksdatum verleidt bijna tot het deze dag in bed blijven, maar het Nederlands elftal speelt vanavond z'n eerste WK wedstrijd in Braziliƫ, en die willen we graag zien. Met Digitenne en de TV die we aan boord hebben, kunnen we gelukkig alles perfect ontvangen. Na een lekkere douche en verse broodjes hijsen we de zeilen en varen we met de stroom mee de Oosterschelde op voor de reis naar de thuishaven Herkingen.
Deze keer voldoende wind, in het Mastgat soms zo vlagerig dat we het gangboord in het water zeilen.
's Avonds zien we een fantastische wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Spanje, met een magistrale van Persie en Robben en een onverwachte 5-1 overwinning  ! Om nooit te vergeten, zie hier .